نمایشگاه هنر انقلاب در موزه هنرهای معاصر تهران

سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سال ۱۳۸۹ مهم‌ترین رویداد عرصه هنرهای تجسمی به شمار می‌رفت. در این جشنواره به عنوان دبیر هنری منصوب شدم و مثل تمام رویدادها، شورای سیاستگزاری، انتخاب موضوع، اعلام فراخوان، امور رسانه‌ای و سایر موارد مرتبط با دبیرخانه و امور هنری و اجرایی در دستور کار قرار گرفت. بقیه ماجرا را از اخبار منتشر شده در رسانه‌ها نقل می‌کنم:

معرفي داوران بخش نقاشی و عكاسی سومين جشنواره تجسمی فجر
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، تركيب اعضاي هيأت داوري بخش‌هاي نقاشي و عكاسي اين جشنواره از سوي امير عبدالحسينی اعلام شد. دبير هنری سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر گفت: هيأت انتخاب و داوری بخش نقاشي سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر را مرتضي اسدی، كاظم چليپا، مهدی حسينی، جلال شباهنگی و منوچهر معتبر تشكيل مي‌دهند و در بخش عكاسي هم مسعود زنده‌روح کرمانی، فرهاد سليمانی، افشين شاهرودی، محمود عبدالحسينی و عليرضا كريمی صارمي انتخاب و داوري آثار اين بخش را عهده‌دار شدند. وي افزود: پيش از اين تركيب هيأت انتخاب و داوري رشته‌هاي كاريكاتور که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود معرفی شده بود و کامبیز درمبخش، جواد علیزاده، محمدحسین نیرومند و مسعود شجاعی از ایران به همراه دالسیو ماچادو از برزیل، میخائیل کونتوریس از یونان و آنجل بولیگان از کوبا داوری بخش کاریکاتور را بر عهده دارند.
در بخش پوستر هم ابراهیم حقیقی، مصطفی اسداللهی، صداقت جباری، علی وزیریان و مسعود نجابتی حضور دارند و داوری رشته خوشنویسی هم توسط استادان نصرالله افجه‌ای، یدالله کابلی خوانساری، جواد بختیاری، امیر احمد فلسفی و مجتبی ملک‌زاده انجام می‌شود. 
در مجموع از ۷ رشته بخش مسابقه، هيأت داوران ۵ رشته اعلام شده است. عبدالحسيني اظهار كرد: طي روزهای آينده هم اعضاي هيأت داوران رشته‌هاي سفال‌ و سراميك و نگارگري معرفي خواهند شد، تا به محض پايان يافتن مهلت ثبت نام شركت‌كنندگان، ارزيابي و انتخاب آثار رسيده انجام گيرد. وی ادامه داد: در ۷ بخش اصلي جشنواره، آثار رسيده به سايت طبقه‌بندي شده و به محض اتمام جلسات انتخاب، اسامي شركت‌كنندگان منتخب براي ورود به جشنواره بر روي سايت قرار می‌گيرد. دبير هنری سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر گفت: در بخش همايش هم بر اساس نوع ويژگي و محتواي مقالات و همچنين با نظر دبير محترم همايش علمي داوري تخصصي مقالات انجام خواهد شد. سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر در هفت رشته نقاشی، پوستر، كاريكاتور، خوشنويسي،نگارگري، عكاسي، سفال و سراميك، همايش‌ علمی و بخش‌هاي متعدد جنبي از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند ماه در تهران همزمان در ۲۰ استان كشور برگزار خواهد شد.

 

معرفي داوران بخش‌های سفال و سراميك و نگارگری سومين جشنواره تجسمي فجر
منبع: خبرگزاري فارس / ۵ دی ۱۳۸۹
انتخاب و داوري آثار بخش سفال و سراميك سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر را محمدمهدي انوشفر، يعقوب امدايان، محمدمهدي قان‌بيگي، ژيلا كامياب و ايرج محمدي بر عهده دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر، هيأت انتخاب و داوري بخش سفال و سراميك اين جشنواره از سوي امير عبدالحسيني معرفي شدند. دبير هنري سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر گفت: انتخاب و داوري بخش سفال و سراميك اين جشنواره را محمد مهدي انوشفر، يعقوب امدايان، محمد مهدي قان‌بيگي، ژيلا كامياب و ايرج محمدي بر عهده دارند.
وي افزود: در بخش نگارگری هم عباس جمال‌پور، مجید مهرگان، محمدباقر آقامیری، حسن بلخاری و پرویز حاصلی داوری آثار این رشته ا بر عهده دارند.
با معرفي هيأت انتخاب و داوري بخش‌های نگارگری و سفال و سراميك، گروه داوران اين جشنواره به طور كامل اعلام شدند تا پس از به اتمام رسيدن مهلت ارسال آثار، داوري‌ مربوط به هر رشته آغاز شود. در هر يك از رشته‌هاي نقاشي، عكاسي، خوشنويسي، سفال و سراميك، نگارگري و پوستر پنج داور آثار را انتخاب و داوري مي‌كنند و در رشته كاريكاتور هفت هنرمند انتخاب و داوري آثار را انجام مي‌دهند و در مجموع ۳۷هنرمند داوري سومين جشنواره تجسمي فجر را برعهده دارند.
عبدالحسينی در پايان گفت: پيش از اين مهلت ارسال آثار به دبيرخانه سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر تا پايان روز ۳۰ آذر ماه اعلام شده بود، اما اين زمان به درخواست علاقه‌مندانی كه موفق به ثبت نام نشده بودند به مدت ۸۰ ساعت و تا ساعت ۸ صبح روز شنبه ۴ دي‌ماه تمديد شد.
سومين جشنواره بين‌المللی هنرهای تجسمي فجر در هفت رشته نقاشی، پوستر، كاريكاتور، خوشنويسی، نگارگری، عكاسي، سفال و سراميك، همايش علمي و بخش‌های متعدد جنبي از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند ماه در تهران و همزمان در ۲۰ استان كشور برگزار خواهد شد. هنرمندان مي‌توانند تا صبح روز شنبه چهارم دي ماه از طريق سايت جشنواره به نشاني www.ivafestival.irآثار خود را به دبيرخانه ارسال كنند.

دبیر هنری سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: هنر خیالی‌نگاری و هنر جدید بر اساس ضرورت امروز در سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر قرار گرفت
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، امیر عبدالحسینی؛ دبیر هنری این جشنواره درباره بخش هنر خیالی‌نگاری و هنر جدید که در این دوره به جشنواره افزوده شده است، گفت: ضرورت بازخوانی پرونده هنر خیالی‌نگاری و تجربه برگزاری نمایشگاه خیالی‌نگاران که به نمایش شاهکارهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نقاشی پشت شیشه اختصاص داشت و مورد استقبال هم قرار گرفت، موجب شد برنامه‌ای برای پاسداشت هنر خیالی‌نگاری در بخش جنبی سومین دوره جشنواره تجسمی فجر گنجانده شود. عبدالحسینی افزود: حضور هنر خیالی‌نگاری در جشنواره سبب می‌شود تا از یک سو مردم و علاقه‌مندان هنرهای سنتی از میراث و هنر دوره‌های گذشته بهره‌مند شوند و از سوی دیگر پژوهشگران و محققان نیز از این بستر برای پرداختن به این هنر استفاده کنند.
دبیر هنری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر درباره حضور هنر جدید در جشنواره امسال گفت: در سال‌های اخیر جریان هنری با عنوان هنر جدید مخاطبان و طرفداران بسیاری را جذب کرده است و هنرمندان فراوانی با زبان هنری نوین و متناسب با دوره معاصر و عصر امروز آثار هنری خلق می‌کنند و با بیان مفهومی و تمثیلی آثاری را ارائه می‌کنند که جشنواره مهمی مانند جشنواره تجسمی فجر نمی‌تواند و نباید بر روی این جریان هنری مهم چشم ببندد. بنابراین در جشنواره یک بخش به هنر جدید اختصاص یافت. او ادامه داد: بخش جنبی هنر جدید جشنواره می‌تواند زمینه و بستری را برای برگزاری نمایشگاه مستقل و تخصصی هنر جدید در سال آینده فراهم کند.

پوسترهاي جشنواره هنرهاي تجسمي فجر منتشر شد
دبیر هنری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، گفت: پوسترهای این جشنواره با طراحی هنرمندان برجسته این عرصه همچون ابراهیم حقیقی، رضا عابدینی و محمد خزایی منتشر شد.
به گزارش ایرنا، امیر عبدالحسینی گفت: برای این دوره از جشنواره سه پوستر توسط هنرمندان مطرح این عرصه طراحی و منتشر شده ‌است. وی افزود: پوسترهای یاد شده ویژه بخش های اصلی و جنبی جشنواره طراحی شده‌اند که ابراهیم حقیقی و رضا عابدینی عهده دار طراحی بخش اصلی و محمد خزایی طراحی پوستر بخش جنبی را انجام داده است. دبیر هنری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر اضافه کرد: پوستر بخش جنبی جشنواره به بخش «هفت هنر، هفت هنرمند» اختصاص دارد و به مرور آثاری از هفت هنرمند برجسته در عرصه‌های پوستر، سفال و سرامیک، نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، عکاسی و کاریکاتور اختصاص دارد. عبدالحسینی یادآو رشد: آیین افتتاحیه نمایشگاه «هفت هنر، هفت هنرمند» دهم بهمن ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود.
بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی، خزایی عضو شورای هنری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر است. همچنین ابراهیم حقیقی از هنرمندان برجسته و پیشکسوت عرصه پوستر، در این دوره از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر عضو هیات داوران رشته پوستر است.
رضا عابدینی طراح با سابقه که سال ۸۵ جایزه طراحی پرنس کلاوس هلند را دریافت کرد، در این دوره جشنواره طراحی یکی از پوسترها را عهده‌دار بوده است.

حدود۱۲۰۰ اثر در هفت رشته رقابتی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ارائه می‌شود
به گزارش هنر نیوز به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، پس از انتخاب و داوری آثار در رشته‌های عکاسی، پوستر، کاریکاتور در یک مرحله و انتخاب و داوری آثار رشته‌های سفال و سرامیک، نقاشی، خوشنویسی و نگارگری در دو مرحله ۱۱۷۵ اثر از بین حدود ۲۲هزار اثر رسیده به سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه یافتند.
در رشته خوشنویسی ۱۶۱اثر از ۱۱۸هنرمند، در رشته نگارگری ۲۲۱اثر از ۱۷۶هنرمند، در رشته پوستر ۹۲ اثر از۷۰ هنرمند، در رشته سفال و سرامیک ۸۸ اثر از ۶۲ هنرمند، در رشته نقاشی ۱۰۸ اثر از ۸۳ هنرمند، در رشته عکاسی ۲۱۰ عکس از ۱۵۸ عکاس و در رشته کاریکاتور ۲۹۵ اثر به سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافتند.
رشته کاریکاتور سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود که ۲۹۵ اثر (۲۰۵کاریکاتور موضوعی- ۹۰کاریکاتور چهره) از هنرمندان ایران و ۷۲ کشور در جشنواره ارائه می‌شود.
نمایشگاه آثار سومین جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران، موسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر فلسطین و مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی (برج آزادی) و ۲۳ استان، جزیره کیش و کشورهای اتریش، ایتالیا، سوریه، فرانسه، غنا و هلند برگزار می‌شود.
نمایشگاه «هفت هنر، هفت هنرمند» در خانه هنرمندان ایران از برنامه‌های جنبی جشنواره آغازگر سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود و مراسم افتتاحیه جشنواره یکشنبه ۱۷بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.
برپایی همایش علمی و نشست‌های تخصصی همچنین در جدول برنامه‌ای این جشنواره گنجانده شده است.
محمود جوادی پور؛ رییس سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر و سید عباس میرهاشمی؛ دبیر کل و امیر عبدالحسینی؛ دبیر هنری جشنواره هستند.

آمار آثار ارسالی به دبیرخانه گویای استقبال هنرمندان از جشنواره است
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اینكه هنوز اول راه است توانسته میان مردم و هنرمندان جایگاه خوبی پیدا كند، آمار آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره بیش از هر چیز گویای این موضوع است.
به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود شالویی مدیر كل مركز هنرهای تجسمی از فعالیت‌های دبیرخانه سومین جشنواره بین‌‌المللی هنرهای تجسمی فجر بازدید كردند.
شاه‌آبادی ضمن بازدید از دبیرخانه سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اینكه هنوز اول راه است توانسته میان مردم و هنرمندان جایگاه خوبی پیدا كند، آمار آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره بیش از هر چیز گویای این موضوع است.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأكید بر ضرورت توجه مسئولان، هنرمندان و هنردوستان به هنرهای تجسمی عنوان کرد: جشنواره طی چند دوره‌ای كه برگزار شده به جایگاه قابل توجهی رسیده و به لحاظ كمی و كیفی رشد خوبی داشته است.
شاه‌آبادی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر شرایطی را فراهم می‌كند كه می‌توان كاستی‌ها و نیازهای این حوزه را شناسایی كرده و ظرفیت هنرهای تجسمی و موقعیت هنر در كشور را مورد ارزیابی قرار داد.
وی حضور فعال هنرمندان استان‌ها در سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و برگزاری جشنواره به طور گسترده در ۲۰ استان را از ویژگی‌های مهم جشنواره دانست.
سیدعباس میرهاشمی دبیر كل سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نیز با ارائه گزارشی از روند جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این سه دوره رشد كمی و كیفی داشته است و امسال آمار آثار رسیده به دبیرخانه نسبت به سال گذشته بیش از دوبرابر شده است. وی افزود: دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید به صورت دائم در طول سال فعالیت داشته باشد، چرا كه در این صورت جشنواره می‌تواند گام‌های ارزشمندی را در راه اعتلای هنر بردارد. دبیركل سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر فضایی را ایجاد می‌كند كه می‌توان نیازها و كمبودهای این عرصه را شناسایی كرده و راه حل آنها را هم پیدا كرد.
شاه‌آبادی همچنین با داوران رشته‌ نگارگری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت‌وگو كرد. وی آموزش هنر و به ویژه در زمینه هنرهای تجسمی را ضروری دانست و گفت: آموزش هنرهای تجسمی به جهت گستردگی علاقه‌مندان این عرصه نیاز به برنامه‌ریزی اساسی دارد و لازم است به آموزش هنرمندانی كه آثارشان به جشنواره راه می‌یابد، توجه جدی شود.
شاه‎آبادی همچنین با اشاره به اهمیت هنر كهن ایرانی عنوان کرد: مركز آموزش نقاشی قهوه‌خانه‌ای در راستای آموزش هنر خیالی‌نگاری كه سابقه و پیشینه درخشانی در كشور دارد و به منظور تداوم این هنر امسال راه‌اندازی شد.
مجید مهرگان، عباس جمال پور، حسن بلخاری، پرویز حاصلی هم كه در حال داوری آثار نگارگری ارسالی به دبیرخانه این جشنواره بودند با شاه‌آبادی  درباره استقبال هنرمندان نگارگری از جشنواره فجر و كیفیت آثار بر آموزش هنرهای ایرانی و سنتی به منظور درك مؤلفه‌های هنر ایرانی و گسترش هنرهای سنتی گفت‌و‌گو داشتند.
یادآور می‌شود، داوری اولیه آثار خوشنویسی، سفال و سرامیك، نقاشی و نگارگری انجام شده است و روز چهارشنبه هشتم دی ماه داوران بخش پوستر سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر متشكل از ابراهیم حقیقی، علی وزیریان، صداقت جباری، مصطفی اسداللهی و مسعود نجابتی آثار بخش پوستر را انتخاب می‌كنند.
داوری اولیه آثار رشته عكاسی نیز روز پنجشنبه نهم دی ماه توسط افشین شاهرودی، مسعود زنده روح كرمانی، فرهاد سلیمانی، علیرضا كریمی صارمی و محمود عبدالحسینی انجام می‌شود
امسال در سومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر بنا به احساس ضرورت شاخه‌ای به نام «هنر جدید» به نمایشگاه اضافه شد تا هنرمندان مشتاق و خلاق آثار خود را در زمینه‌های ویدئوآرت و فتوآرت و اینستالیشن و … در بخش غیررقابتی جشنواره ارسال کنند. درباره مفهوم هنر جدید و شکل‌گیری و قابلیت‌های آن با چند هنرمند به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

تجلی بصری و معنایی
حمید شانس هنرمند مجسمه‌ساز درباره هنرجدید و وجود ویدئوآرت در دوسالانه مجسمه گفت: «ما امروزه مرزی میان مجسمه‌سازی، نقاشی، سفال گری و… قائل نیستیم اما معنایش این نیست که حوزه یک دست داریم. کارهایی اساساً دارای پایه نقاشی‌گونه یا مجسمه‌سازانه هستند، به عنوان مثال هر وقت به فضای تحت مجازی می‌پردازیم از شرایط تصویر صحبت می‌کنیم و هر وقت به فضای سه بعدی واقعی و ماده صحبت می‌کنیم و از شرایط «ساخت» حرف می زنیم به مجسمه‌سازی می‌پردازیم، اما این لزوماً به معنای آن نیست که در حوزه مجسمه‌سازی صرف محدود بمانیم. این نگاهی سنتی است اگر شما ویدئو آرتی کار کنید که تمرکز، توالی اطلاعات، روابط و فضاسازی از طریق به‌کارگیری عمق فضا، رفتار پلان‌های فضا، ارتباط تحولات ماده و سایر قابلیت‌هایی که از بینش مجسمه‌سازانه نشات گرفته‌اند، در بینال مجسمه‌سازی قابل طرح است؛ در واقع ارائه رفتار مجسمه‌سازانه آن هم نه در شکل سنتی بلکه در شکل نوین آن. مجموعه رفتاری که از تفکر مجسمه‌سازانه یعنی تفکری که از فضا فرم و ساخت در تجلی بصری و معنایی‌اش ناشی می‌شود.

 

اهمیت مفاهیم نسبت به متریال و نوع ساخت
عبدالمجید حسینی‌راد عضو شورای هنری سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره حضور شاخه‌ای به عنوان هنر جدید در این دوره از جشنواره گفت: این نوع هنرها با تکنیک‌های جدید اجرا می‌شود و مفاهیم را مورد توجه قرار می‌دهد. در دنیا چند دهه است که هنر جدید مرسوم است و در ایران هم به طور جدی هنرمندان هنر جدید مشغول فعالیت هستند و نمایشگاه‌های متعددی به شکل گروهی و گاه فردی برگزار کرده‌اند.
امسال به دلیل اینکه رشته‌های مختلف این هنر چندان قابل پیش بینی نبود به صورت محدود و در بخش چیدمان و ویدئو آرت و فوتوآرت برگزار می‌شود. باید پیشنهادات هنرمندان هم اعلام تا مشخص شود هنر جدید چه شاخه‌های دیگری را در برمی‌گیرد.
حسینی راد: هنر جدید شامل کلیه فعالیت‌هایی می‌شود که به جز هنر سنتی با محوریت دادن به مساله مفهوم و تعامل زنده با مخاطب اثر هنری اجرا می‌شود. در بخش عکاسی با عنوان فتو آرت و در بخش سینمایی ویدئو آرت و در بخش هنرهای اجرایی شامل بخش‌های مختلفی چون هنر محیطی می‌شود.
حسینی‌راد درباره هنر جدید توضیح داد: هنر جدید شامل کلیه فعالیت‌هایی می‌شود که به جز هنر سنتی با محوریت دادن به مساله مفهوم و تعامل زنده با مخاطب اثر هنری اجرا می‌شود. در بخش عکاسی با عنوان فتوآرت و در بخش سینمایی ویدئو آرت و در بخش هنرهای اجرایی شامل بخش‌های مختلفی چون هنر محیطی می‌شود.
اضافه کردن این رشته به جشنواره تجسمی فجر قطعا می‌تواند به بهبود کیفیت خلق آثار تجسمی به ویژه با تکنیک‌های معاصر کمک کند و سبب آشنا شدن هنرمندان جوان‌تر با ایده‌های خلاقانه‌ می‌شود تا از امکانات موجود بهترین بهره‌برداری را از خلاقیت‌های خود داشته باشند.

هنری جنجالی و پر مخاطب
امیر عبدالحسینی، دبیر هنری سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز هنر جدید را از موضوعات جذاب و پردامنه‌ای دانست که سال‌هاست توجه مخاطبان و علاقه‌مندانی را در سراسر دنیا به خود معطوف کرده است و در این‌باره گفت: البته شروع این جریان در ایران سابقه كوتاهی دارد و می‌توان گفت قریب به ۱۰ سال است كه به طور جدی به آن پرداخته می‌شود.
وی مهم‌ترین نقطه شروع هنر جدید را در ایران از سال ۱۳۸۰ و با برگزاری اولین نمایشگاه هنر مفهومی در موزه هنرهای معاصر تهران دانست و گفت: البته برخی معتقدند این جریان هنری در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و سال‌های بسیاری حضور آن نادیده گرفته شده است.
عبدالحسینی درباره این شاخه هنری توضیح داد: هنر جدید مجموعه‌ای از گرایش‌های متعدد از جمله هنر مفهومی یا کانسپچوآل آرت، ویدئو آرت، چیدمان، هنر اجرا، پرفورمنس، هنر محیطی، هنر دیجیتالی، هنر چندرسانه‌ای، اینستالیشن و … را در بر می‌گیرد و با محدوده وسیعی که دارد فضای مناسبی را برای بروز و ظهور خلاقیت و نو‌آوری هنری ایجاد می‌کند. از همین رو نمایشگاههای هنر مفهومی و جدید در سال‌های اخیر، جنجالی‌، جذاب و پرمخاطب بوده و بیشترین بازدید‌كننده را داشته است.
دبیر هنری جشنواره درباره حضور این هنر در سومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز اظهار کرد: در این دوره از جشنواره و در بخش جنبی آن، به مقوله هنر جدید پرداخته شد تا ضمن توجه به ضرورت برگزاری آن، پتانسیل و محدوده آن به طور دقیق بازخوانی و ارزیابی شود تا بتوان در دوره آینده به عنوان یکی از رشته‌های بخش اصلی جشنواره به آن پرداخت.
عبدالحسینی افزود: این بخش جنبی با حضور هنرمندان مدعو و صاحبنظر این عرصه که سابقه، تجربه، دانش، تخصص و خلاقیت لازم در این زمینه را دارند ساماندهی می شود تا علاوه بر حضور و نمایش این مقوله هنری، الگوی مناسبی نیز برای دوره آینده جشنواره و حضور هنر جدید در بخش رقابتی ارائه شود. وی تصریح کرد: این نکته را هم یادآور شوم که هنر جدید پرهزینه است و پس از خلق و اجرای اثر هم نگهداری آن دشوار است.

درهم نوردیدن مرز رشته‌های هنری
پریسا خضابی هنرمند مجسمه‌ساز نیز در همین باره به خبرنگار برنا گفت: جریانات هنری به جایگاهی رسیده است که هیچ مرزی بین رشته‌ها نیست. شما می‌توانید از یک مجسمه عکاسی کنید و فیلم‌برداری کنید و در فضای دیگری بگذارید و در نتیجه از مجسمه خود در فضاهای دیگر نتایج دیگری بگیرید. در واقع از یک رسانه شروع کنید و به رسانه دیگر ختم کنید.
وی افزود: در جهان امروز نمی‌توان خیلی اقتدارگرا گفت این اثر مجسمه است و این نقاشی. به عنوان مثال روی فیگورهایی رنگ‌گذاری می‌کنند و از آن عکس می‌اندازند و مخاطب متعجب می‌ماند عکاسی است یا نقاشی!
خضابی حضور چنین جریان‌ها و رویکردهایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با هنر جدید مرزها در نوردیده می‌شود و پرداختن به ویدئو آرت و نیوآرت بسیار مهم است.
وی درباره هنر پرفورمانس توضیح داد: در پرفورمانس انسانی مثلا ساختار ظاهری یک مجسمه فراعنه را روی بدن خود منعکس کند؛ نوعی هنر اجراست که تمام مضامین را به چالش می‌کشد.
وی افزود: در این هنر، مجسمه می‌تواند وارد فضا و محیط شود و در تعامل با بیننده قرار گیرد و رابطه‌های جدید را به وجود آورد. در واقع مخاطب در ارتباط با اثر هنری وارد رابطه جدید می‌شود و می‌تواند بخشی از اثر هنری باشد یا آن را ادامه دهد و در جریان آن قرار گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 6 =