یک مهمانی به 5 بهانه - امیر عبدالحسینی

یک مهمانی به ۵ بهانه

در موزه موسیقی شکل گرفت
یک مهمانی به ۵ بهانه

جشن هنرمندان در آستانه عید غدیر، دیدار جامعه هنرمندان و مفاخر فرهنگ و هنر، رونمایی آلبوم موسیقی خاطره های تار، رونمایی از کتاب ۱۳ مقدمه و مقداری سخن هنری –سیزده + یک- و معرفی تارنمای شخصی امیر عبدالحسینی موضوعاتی بود که به بهانه آن هنرمندان و اهالی هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی، شعر و ادبیات و مدیران فرهنگ و هنر را به موزه موسیقی گرد هم آورد تا در مهمانی هنرمندان حضور یابند.

خاطره های تار / یک آغاز برای سیزده + یک / افتتاح تارنمای هنری

مراسم رونمایی از تازه ترین کتاب و آلبوم و معرفی تارنمای شخصی امیر عبدالحسینی پژوهشگر و مدیر فرهنگی و هنری عصر روز یکشنبه بیست و هفتم مرداد ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و مفاخر هنر در موزه موسیقی ایران برگزار شد.
در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صلاحی رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار عباس مجابی و احمد نجفی از جمله چهره هایی بودند که به سخنرانی پرداختند که تمجید از عبدالحسینی و حُسن مدیریت او در زمان اداره امور فرهنگی و هنری، سرفصل این سخنان بود. این در حالی است که صابر قدیمی، محمدعلی بهمنی و عبدالجبار کاکایی نیز در این مراسم به شعرخوانی پرداختند و سیدحسین متولیان نیز شعرخوانی عاشقانه و غدیری داشت. آواز استادان علی جهاندار و قاسم رفعتی هم بخش دیگری از این رویداد بود.
در این مراسم همچنین از آلبوم «خاطره های تار» که ملودی پرداز، نوازنده تار و سه تار آن امیر عبدالحسینی است رونمایی شد؛ اثری با پنج قطعه که ۲ اثر اول برداشتی آزاد از قطعات خاطره انگیز بزرگان موسیقی کلاسیک و قطعات و تصانیف ماندگار موسیقی ایران است و سه قطعه «خاطره های تار»، «خاطره های سیاه مشق» و «خاطره های چهار مضراب» به حسین علیزاده، غلامحسین امیرخانی و استادان جلیل شهناز، فرهنگ شریف و هوشنگ ظریف تقدیم شده بود.
امیر عبدالحسینی در این مراسم در مورد آلبوم خاطره های تار گفت: قطعه اول این آلبوم «پوتپوری» نام دارد که این اسم را استاد لوریس چکنوارایان بر روی آن نهاده است و به این استاد بزرگ موسیقی تقدیم شده و در آن قطعات کلاسیک موسیقی با تار نواخته شده است. قطعه بعدی «خاطرات بید مجنون» نام دارد که در آن ترکیبی از تصنیف‌های خاطره انگیز قدیمی از کارهای استادانی همچون علی تجویدی، انوشیروان روحانی، ابوالحسن صبا، پرویز یاحقی، همایون خرم و امین الله رشیدی شنیده می‌شود که این قطعه نیز به فریدون شهبازیان تقدیم شده است. قطعه سوم و چهارم به ترتیب خاطره‌های تار و خاطره‌های سیاه مشق از آثار خودم است که به استادان حسین علیزاده و غلامحسین امیرخانی تقدیم شده است. قطعه پنجم این آلبوم نیز خاطرات چهارمضراب نام دارد که ترکیب چهارمضراب‌هایی از استادان هوشنگ ظریف، جلیل شهناز و فرهنگ شریف است که این قطعه به استاد خودم در موسیقی عالیجناب هوشنگ ظریف تقدیم شده است.
در این برنامه همچنین از کتاب «سیزده + یک»  اثر تالیفی جدید امیر عبدالحسینی معاون هنری سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سامانه اینترنتی و تارنمای شخصی وی نیز معرفی شد.
عبدالحسینی در این مراسم که بعد از فارغ شدن و کناره گیری از مدیریت های دولتی آن را ساماندهی کرده بود، در مورد کتاب «۱ + ۱۳» گفت: این کتاب مشتمل بر پنج فصل است که در آنها به ترتیب در مورد هنرهای تجسمی، هنرمندان، رویدادهای هنری، معیشت هنر و مقالات مرتبط با رویدادهای هنری مانند اکسپو، جایزه جهانی بیداری، سوگواره عاشورایی، خیالی نگاران و سایر برنامه هایی که من در روند برگزاری آن دخیل بودم، نوشتارهایی درج شده است.
وی در مورد اسم این کتاب یعنی «سیزده + یک» و وجه تسمیه آن توضیح داد: در این کتاب ۱۳ نفر از هنرمندان و استادان هنر دیباچه و مقدمه ای نوشته اند که بر این اساس نام کتاب ۱۳ مقدمه و مقداری سخن هنری گذاشته شده است. احمدرضا دالوند، ‌خسرو سینایی،‌ یدالله کابلی خوانساری، فرزاد ادیبی، مستانه مهاجر، سهیلا نجم، محمدعلی بهمنی، محمدرضا زائری، حمیدرضا نعیمی، لوریس چکنواریان و اکبر عالمی ۱۱ استادی هستند که این ۱۱ مقدمه را نوشته اند. کامبیز درمبخش هم مقدمه ای به شکل تصویرگری در آن وارد کرده است. چهار صفحه از مقدمه هم سفید است زیرا ۴ صفحه به یاد و احترام استاد فقید عبدالمجید حسینی راد  صفحه سفید مانده است.
عبدالحسینی در این مراسم در مورد کتاب «۱ + ۱۳» افزود: این کتاب، مشتمل بر ۵ فصل با عناوین برای هنر، برای هنرمند، برای رویدادهای هنری، برای معیشت هنر و برای هنرهای تجسمی است که مطالب، نقدها، یادداشت ها، مقالات را در بر می گیرد.
معاون هنری سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: این کتاب ۲۴۰ صفحه، در قطع رقعی توسط نشر آبان منتشر شده است.
در این مراسم از جامعه هنرهاى تجسم: کامبیز درمبخش، علی اکبر صادقی، غلامحسین نامی، عباس مشهدى زاده، جمال رحمتی، علی شیرازی، حسین محجوبی، محمد على بنی اسدی،  اکبر نیکانپور، کیارش زندى، ناصر پلنگى، محمود عبدالحسینی، جواد علیزاده، بهمن عبدی، غلامرضا نامى، امیر احمد فلسفی، الهه خاتمی، افشین شاهرودی، امرالله فرهادى، احمد فلسفى، الهه خاتمى، مسعود زنده روح، هادی سیف، علیرضا کریمى صارمى، على فرامرزى، منوچهر نیازى، عباس جمالپور، احمد عربانى، اسماعیل عباسى، افشین شاهرودى، مژده طباطبایی، کیارش زندى، فرشید شفیعى، على درخشى، محمد فروغی، ساعد مشکى، محسن دائى نبى، شهلا محجوبى، اونیش امین الهی، زهرا پاشایی، مرتضی دلیری و ایرج میرزا علیخانى حضور داشتند.
همچنین از جامعه هنرهای نمایشی و سینما و تلویزیون خسرو سینایى، احمد نجفى، اصغر همت، مریم کاظمى، مریم معترف، هادى مرزبان، جواد یحیوى، محمد نظرى، مسعود صفوى، سید على احمدى، شهرام شکیبا، داریوش مودبیان، امیرحسین آذر، ستاره اسکندرى، گوهرخیراندیش، اکبر زنجانپور، سهیلا نجم، اسماعیل خلج، الهام صفوی زاده و … حضور داشتند.
اسماعیل آذر، محمد علی بهمنى، عبدالجبار کاکایى، صابر قدیمى، حسین متولیان، احمد امیرخلیلى و… نمایندگان جامعه شعر و ادبیات و على جهاندار،  قاسم رفعتى، محمد معتمدى، شهرام صارمى، بابک ربوخه، حمیدرضا نوربخش، هادى منتظرى، میلاد کیایى، حسین پرنیا، شهرام شکوهی، رضا مهدوى، کیوان پهلوان، عبدالحسین مختاباد و… از هنرمندان عرصه موسیقی این مراسم بودند.
همچنین حجت الاسلام میثم امرودی،‌ محمود صلاحی، هادى ایازى، مجید جوزانى، مجید رجبى معمار، حسین کمالی، محمد احسانى، احسان آقایى، هادی مظفری، مجید ملانوروزى، محمد اللهیارى، على مرادخانى، مهدی افضلی و جمعی از مدیران عرصه فرهنگ و هنر نیز در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم از جامعه هنرهاى تجسمى: کامبیز درمبخش، علی اکبر صادقی، عباس مشهدى زاده، جمال رحمتی، علی شیرازی، حسین محجوبی، محمد على بنی اسدی،  اکبر نیکانپور، کیارش زندى، ناصر پلنگى،  جواد علیزاده، بهمن عبدی، غلامرضا نامى، غلامحسین نامی، افشین شاهرودی، امرالله فرهادى، احمد فلسفى، الهه خاتمى، مسعود زنده روح، هادی سیف، علیرضا کریمى صارمى، على فرامرزى، منوچهر نیازى، عباس جمالپور، احمد عربانى، اسماعیل عباسى، افشین شاهرودى، کیارش زندى، فرشید شفیعى، على درخشى، ساعد مشکى، محسن دائى نبى، شهلا محجوبى و ایرج میرزا علیخانى حضور داشتند.
همچنین از جامعه هنرهای نمایشی: خسرو سینایى، احمد نجفى، اصغر همت، مریم کاظمى، مریم معترف، هادى مرزبان، جواد یحیوى، محمد نظرى، مسعود صفوى، سید على احمدى، شهرام شکیبا، داریوش مودبیان، امیرحسین آذر، ستاره اسکندرى، گوهر خیر اندیش، اکبر زنجانپور، سهیلا نجم و اسماعیل خلج حضور داشتند. اسماعیل آذر، محمد علی بهمنى، عبدالجبار کاکایى، صابر قدیمى، حسین متولیان، احمد امیرخلیلى نمایندگان جامعه شعر و ادبیات و على جهاندار، قاسم رفعتى، محمد معتمدى، شهرام صارمى، حمیدرضا نوربخش، هادى منتظرى، میلاد کیایى، حسین پرنیا، شهرام شکوهی، رضا مهدوى، کیوان پهلوان و عبدالحسین مختابادنمایندگان موسیقیایی این مراسم بودند.
همچنین هادى ایازى، مجید جوزانى، مجید رجبى معمار، محمود صلاحى، محمد احسانى، احسان آقایى، مجید ملانوروزى، محمد اللهیارى و على مرادخانى نیز در این مراسم حضور داشتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =