روزگار محجوب

۹۰ سال با نقاش پیشکسوت معاصر؛ عالیجناب حسین محجوبی

“برای محجوبی عزیز چه بنویسم وقتی که حضور کارهایش مرا در میان گرفته”. این جمله­ی پر احساس، نوشته­ی سهراب سپهری، شاعر و نقاش فقید معاصر در وصف استاد حسین محجوبی است. طراح و نقاش روزگار ما که آثار زیادی را در تاریخ شکوهمند ایران به یادگار گذاشته و در آستانه­ی ۹۰ سالگی همچنان قلم به مِهر می­ساید و رنگ و نقش مِهربانی می­پرا کند.

ا گر چه این استاد نقاش همواره بر صدر نشسته و آثار درخشان او -به ویژه مجموعه­ی اسب­ها و درخت­هایش- در بسیاری از نمایشگاه­ها و رویدادهای هنری ارائه شده، اما بخشی از آثارش کمتر دیده و تجربه­های فراوان دیگرش کمتر شنیده شده است. آثار و تجربه­هایی که مسیر زندگی هنری او را نشان می­دهد و از منظر آموزشی و پژوهشی می­تواند برای نسل جوان و نواندیش عرصه­ی هنر، مفید و مؤثر باشد.

“روزگار محجوب” فراتر از یک نمایشگاه هنری پاسداشت یکی از چهرههای ماندگار و پیشکسوت هنر معاصر ایران است. این رویداد به مرور آثار و زندگی هنری استاد حسین محجوبی می­پردازد و نقاشی­هایی را ارائه می­کند که سیرِ آثار او را نشان می­دهد. طراحی پارک ساعی در سال ۱۳۴۲ و نظارت بر ساخت پارک­های لاله، ملت، نیاوران، جمشیدیه، خزانه و نمونه­‌هایی از پارک­های کویری ایران، بخش دیگری از روزشمار زندگی این هنرمند را شامل می­شود. اما به جز این آثار درخشان، آنچه محجوبی را از بسیاری از هم­نسانش متمایز می­کند، تواضع و فروتنی اوست. او همراه با اخلاق و ادب، راه معرفت و هنر پیش گرفت و با ارائه­ی آثار نفیس و فاخر و هنرمندانه، بخشی از تاریخ هنر شکوهمند ایران را به نام خود مُزیّن کرد. این استاد نقاش، سال­هاست که “خانه­ی محجوبی” و ” آشیان نقش و مهر” را تأسیس کرده و علاوه بر فعالیت­های متعدد هنری، مجموعه­ای از آثار سرآمدان و هنرمندان صاحبنام معاصر را نگهداری و معرفی می­کند.

پردیس فرهنگی هنری مهرسان ضمن ادای دِین و احترام به عالیجناب حسین محجوبی؛ از فرزندان هنرمندش – سعید، فرخ و فرزانه- قدردانی و نمایشگاه “روزگار محجوب” را به بانو سیما محجوبی -همسر نازنین و فقید استاد- تقدیم می­کند که به اوراق تقویم، بیش از ۳ سال است به بهشت نقاشی­های محجوبی پیوسته؛ اما نام و یاد و خاطرات و حضور همیشگی­ا­­ش، در کنار “خانه­ی محجوبی” و ” آشیان نقش و مهر” گرامی و جاودانه است.

این نوشتار را با قدردانی از مهندس حسین رفیعیان مدیر عامل و مهندس فرنوش نکویی مدیر اجرایی مؤسسه­ی فرهنگی هنری مهرسان به پایان می­رسانم و آرزومندم که این نمایشگاه الگوی مناسبی در معرفی و بازخوانیِ هنر مفاخر معاصر قلمداد شود و بستر مناسبی برای فعالیت­های حرفه­ای نمایشگاهی با هدف ترویج شایسته­ی هنر ایران فراهم آورد.

امیر عبدالحسینی

مدیر هنری، پژوهشگر و مدرس هنر