امیر عبدالحسینی

  • متولد۱۳۵۳- تهران
  • مدير هنری، طراح گرافيک، پژوهشگر هنر، مدرس دانشگاه
  • اخذ گواهی­نامه درجه يک هنر در رشته گرافيک(همطراز دکترا)/ ۱۳۹۳
  • فارغ‌التحصيل کارشناسی ارشد ادبيات نمايشی/ دانشگاه تهران (دانشکده هنرهاي زيبا)/ ۱۳۸۳
  • فارغ‌التحصيل کارشناسی رشته توليد/ گرايش فيلمسازی/ دانشکده صدا و سيما/۱۳۷۹
  • عضو مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری (۱۳۸۹ – ۱۳۷۵)
  • عضو انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران
  • عضو مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر
  • عضو انجمن علمی هنر اسلامی
  • عضو پیوسته انجمن علمی هنر‌های نمایشی
طراحی از امیر عبدالحسینی - اثر ناصر سیفی

گزیده فعالیت‌ها

فعاليت‌ها و مسئوليت‌هاي فرهنگي و هنري

  • دبیرکل ستاد بزرگداشت حکیم نظامی/ ۱۴۰۰
  • عضو هیأت امنا و مدیر هنری موزه و نگارخانه بانک کارآفرین /۱۴۰۰
  • عضو هیأت مدیره انجمن علمی هنر اسلامی /۱۴۰۰-۱۳۹۸
  • دبیر پنجمین اجلاس جهانی شاعران هم‌سُرا /۱۳۹۸
  • معاون هنري سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران/۷-۱۳۹۳
  • نايب رييس هيأت مديره مؤسسه تصوير شهر/۷-۱۳۹۵
  • دبير بخش تئاتر کنگره ملی ۲۰۰۰ شهيد هنرمند/ ملکوتیان صحنه/۱۳۹۴
  • نايب رييس هيأت مديره مؤسسه آموزش شهر/۴-۱۳۹۳
  • مدير هنرهای تجسمی و امور موزه‌ها/ سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران/۹۳-۱۳۹۱
  • سرپرست موزه هنرهای دينی امام علی (ع)/۹۲-۱۳۹۱
  • دبير جشنواره پوسترغدير/ سازمان زيباسازي شهر تهران/ اکران شهری/۱۳۹۱
  • دبير رشته پوستر جشنواره زيارت و ارادت/ سازمان زيباسازي شهر تهران/ اکران شهری/۱۳۹۱
  • دبير سومين دوسالانه ملي پوستر طلوع/ کانون فرهنگی هنری طلوع با مشارکت سازمان زيباسازي شهر تهران/۱۳۹۱
  • دبير نخستين دوره جايزه جهاني بيداري (در سه رشته پوستر، عکس و کاريکاتور)/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي/۹۱-۱۳۹۰
  • دبير نمايشگاه سوگ‌نگاره‌ها/ نمايشگاه آثار هنرمندان معاصر با موضوع حماسه کربلا / موزه هنرهای معاصر/ ۱۳۹۰
  • دبير نمايشگاه رسم رهايي/ نمايشگاه آثار هنرمندان معاصر با موضوع فلسطين/ فرهنگسرای نياوران/۱۳۹۰
  • نماينده ويژه اداره كل هنرهاي تجسمي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد در امور خوشنويسي كشور/ ۱۳۹۰
  • دبير هنري بخش هنرهاي تجسمي نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن/۱۳۹۰
  • مدير رشته پوستر بخش هنرهاي تجسمي نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن/۱۳۹۰
  • دبير بخش گرافيك جشنواره جهاني نوروز/ ۱۳۸۹
  • دبير هنري سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر/۱۳۸۹
  • دبير رشته خوشنويسي جشنواره ملي جوان ايراني/ سازمان ملی جوانان/۱۳۸۹
  • دبير نمايشگاه خيالي‌نگاران(مروري بر شاهكارهاي نقاشي قهوه‌خانه و پشت شيشه)/ موزه هنرهاي معاصر/۸۹-۱۳۸۸
  • دبير نمايشگاه بزرگ آثار هنري تهران(آرت اكسپو)/ مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ خانه هنرمندان ايران/۱۳۸۸
  • دبير چهارمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي/ حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی/ خانه هنرمندان ایران/۱۳۸۸
  • دبير اجرايي دهمين دوسالانه جهاني پوستر تهران/ موزه هنرهای معاصر تهران/۱۳۸۸
  • دبير اجرايي پنجمين نمايشگاه سالانه بين‌المللي تايپوگرافي(حروف‌نگاری) اسماءالحسني/۱۳۸۸
  • دبير نمايشگاه بزرگ آثار هنري تهران (آرت اكسپو)/ اداره کل هنرهای تجسمی /تالار وحدت/۱۳۸۷
  • دبير اجرايي چهارمين نمايشگاه سالانه تايپوگرافي(حروف‌نگاری) اسماءالحسني/ موزه هنرهاي معاصر تهران/۱۳۸۷
  • دبير نمايشگاه استادان بزرگ نستعليق/ موزه هنرهاي معاصر تهران/۸۷-۱۳۸۶
  • دبير اجرايي هشتمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران/۱۳۸۶
  • دبير سومين جشنواره هنر جوان/جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي/ حوزه هنری/ موزه هنرهای معاصر تهران/۱۳۸۵
  • مدير هنري هفته‌نامه نگاره/۱۳۸۵
  • دبير اجرايي اولين نمايشگاه سالانه پوسترهاي عاشورا/ حوزه هنری/۱۳۸۴
  • مدير آتليه هنرهاي تصويري مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري/۴-۱۳۸۱
  • مدير هنري دومين جشنواره هنرجوان/ جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي/۱۳۸۲
  • دبير پايگاه اطلاعاتي مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري/۱۳۸۲
  • مدير هنري خانه کاريکاتور ايران/۱۳۸۱
  • رييس دفتر خدمات فرهنگي هنري مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري/۸۰ – ۱۳۷۹
  • مدير توليد و مشاور مرکز موسيقي حوزه هنري/ ۱۳۸۰
  • دبير نمايشگاه تصويري از آسمان/ نمايشگاه آثار تجسمي‌ هنرمندان معاصر به‌ مناسبت سال امام‌ علي (ع)/ سازمان فرهنگی هنری شهرداری با همراهی موزه هنرهاي معاصر تهران/۸۰- ۱۳۷۹
  • مدير هنري شماره اول و دوم نشريه ايران کارتون ( ويژه‌نامه تخصصي کارتون و کاريکاتور)‌
  • مدير هنري ماهنامه هنرهاي تجسمي/ شماره ۱۲ تا ۱۷
  • مدير آتليه گرافيک مرکز هنرهاي تجسمي/۸۰ – ۷۶
  • مدير هنري نمايشگاه ۲۰ سال انقلاب‌ اسلامي در نقاشي معاصر ايران/ حوزه هنری و موزه هنرهاي معاصر/۱۳۷۸

حضور در شوراهای تخصصی

  • عضو کمیته هنرهای تجسمی شورای تخصصی هنر، معماری و شهرسازی/ شورای عالی انقلاب فرهنگی/ دانشگاه هنر/ ۱۴۰۰
  • عضو شورای آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران/ ۱۳۹۷
  • عضو شورای سیاستگزاری فرهنگسرای کتاب/ ۱۳۹۷
  • عضو شورای سیاستگزاری جشنواره منتظران باران/ ۱۳۹۷
  • عضو شورای سياستگزاری ششمین جشنواره بين­المللی فیلم شهر/۱۳۹۶
  • رييس شورای تئاتر شهرداری تهران/۶-۱۳۹۵
  • رييس شورای سياستگزاری اولين و دومين جشنواره بين­المللی موسيقی پيامبر مهربانی/۵-۱۳۹۴
  • عضو شورای سیاستگزاری دومین جشنواره ملی گزارش یک نگرانی (فیلم و عکس موبایلی آب)/ ۱۳۹۵
  • عضو شورای سياستگزاری هفته کتاب سال۱۳۹۴
  • عضو شورای سیاستگزاری ویژه برنامه میدانی جلوه سوگ/ ۱۳۹۴
  • عضو شورای سیاستگزاری هفتخ‌های فرهنگی بین‌المللی تهران/ ۱۳۹۴
  • رييس شورای سياستگزاری سومين، چهارمين، پنجمين و ششمین جشنواره تئاتر شهر/۶-۱۳۹۳
  • عضو شورای ارزيابی لايحه “حمايت از مالکيت فکری و معنوی”/ مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی/۱۳۹۴
  • عضو کارگروه تبليغات فرهنگی/ سازمان زيباسازی شهر تهران/۴-۱۳۹۳
  • عضو شورای سیاستگزاری دومین نمایشگاه استادان هنرمند، مکتب سوره/ دانشگاه سوره/ ۱۳۹۲
  • عضو شوراي سياستگزاري جشنواره فرهنگي هنري “شمس‌العماره”/ مجموعه فرهنگي تاريخی كاخ گلستان/ ۱۳۹۰
  • عضو شوراي سياستگزاري نخستين دوره “جايزه جهاني بيداري”/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی/۱۳۹۰
  • عضو شوراي برنامه‌ريزي آموزشگاه و پژوهشكده خيالي‌نگاران/ موسسه توسعه هنرهای تجسمی/۱۳۸۹
  • عضو شوراي هنری سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر/۱۳۸۹
  • عضو شوراي برگزاري نهمين دوسالانه بين‌المللي كاريكاتور تهران/۱۳۸۸
  • عضو شوراي تخصصي مرکز هنرهاي تجسمي/۱۳۸۱

عضویت در هیأت‌های انتخاب و داوري رویدادهای هنری

  • عضو هیأت انتخاب و داوران بخش پوستر کنگره جهانی پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر/ ۱۴۰۰
  • عضو هیأت داوران دومین جشنواره ملی هنری هُمام/ ویژه هنرمندان توان‌یاب سراسر کشور/ ۱۴۰۰
  • عضو هیأت انتخاب و داوران فراخوان “طراحی نما”/ پردیس فرهنگی هنری مهرسان/ ۱۳۹۸
  • عضو هيأت انتخاب بخش فیلم‌های داستانی کوتاه و نیمه‌بلند در ششمين جشنواره بین‌المللی فیلم شهر/۱۳۹۶
  • عضو هيأت داوران ششمين مسابقه راهنمايان موزه‌های کشور/ کتابخانه و موزه ملی ملک/۱۳۹۵
  • عضو هيأت انتخاب و داوران فراخوان پوستر شيعه/ مشهد مقدس/۱۳۹۴
  • عضو هيأت انتخاب و داوران بخش پوستر پانزدهمين جشنواره سراسری تئاتر مقاومت/۱۳۹۴
  • عضو هيأت داوران جشنواره استقبال از بهار ۹۳/ شهرداری بيرجند/۱۳۹۲
  • عضو هيأت داوران پوستر “فجر”/ سازمان زيباسازی شهرداری تهران/۱۳۹۱
  • عضو هيأت داوران سوگواره پوستر “عروج نور”/ سازمان زيباسازی شهرداری تهران/۱۳۹۱
  • عضو هيأت انتخاب و داوران جشنواره پوستر “غدير”/ سازمان زيباسازی شهرداری تهران/۱۳۹۱
  • عضو هيأت انتخاب و داوران رشته پوستر جشنواره “زيارت و ارادت”/ سازمان زيباسازی شهرداری تهران/۱۳۹۱
  • عضو هيأت انتخاب و داوران رشته پوستر بخش هنرهاي تجسمي بيستمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کریم/۱۳۹۱
  • عضو هيأت انتخاب و داوران رشته هنرهای تجسمی‌(پوستر، نقاشی، طراحی و اسکيس معماری) جشنواره فرهنگي هنري “شمس‌العماره”/ مجموعه فرهنگي تاريخي كاخ گلستان/۱۳۹۰
  • عضو هيأت انتخاب و داوران رشته پوستر نخستين جشنواره “راه روشن”/ مشهد /۱۳۹۰
  • داور رشته پوستر بخش دانشگاهي نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن/ تهران/۱۳۹۰
  • عضو هيأت داوران رشته پوستر بخش هنرهاي تجسمي نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن/۱۳۹۰
  • عضو هيأت انتخاب و داوران رشته پوستر جشنواره هنرهاي تجسمي تُرنج/۱۳۹۰
  • عضو هيأت داوران بخش گرافيك جشنواره جهاني نوروز/۱۳۸۹
  • عضو هيأت انتخاب و داوران رشته تجسمي جشنواره سراسري فرهنگي هنري “تولدي نو”/۱۳۸۷

نمايشگاه‌ها

  • هنرمند مدعو در نمايشگاه پوستر”اسماء حجّت”/ فرهنگسراي نياوران/۱۳۹۰
  • چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر/ هنرمند مدعو در رشته پوستر/ موزه هنرهاي معاصر تهران/۱۳۹۰
  • نمايشگاه گروهي “رسم رهايي” / فرهنگسراي نياوران/ تابستان۹۰
  • دومين نمايشگاه گروهي پوسترهاي عاشورا/ خانه هنرمندان ايران/ بهمن۱۳۸۶
  • نمايشگاه گروهي”هنر مقاومت”/ نگارخانه سوره/ حوزه هنری/ ۱۳۸۵
  • اولين نمايشگاه گروهي پوسترهاي عاشورا/ خانه هنرمندان ايران/ بهمن۱۳۸۴
  • نمايشگاه گروهي گرافيک/ نگارخانه اشراق/ قم – تير ۱۳۸۴
  • نمايشگاه گروهي گرافيک/ هتل بين‌المللي قشم/ دي۱۳۸۳
  • نمايشگاه گروهي گرافيک پوسترهاي مقاومت/ بنگلادش/۱۳۸۳
  • دو‌سالانه پوستر جهان اسلام/ فرهنگستان هنر/ مؤسسه فرهنگي و هنري صبا/۱۳۸۳
  • نمايشگاه گروهي پوسترهاي مقاومت/ نگارخانه سوره/ حوزه هنری/۱۳۸۳
  • نمايشگاه طراحي نشانه گلزار شهدا
  • نمايشگاه تصويري از آسمان/ موزه هنرهاي معاصر تهران/ فروردين۱۳۸۰
  • اولين بي‌ينال بين‌المللي طراحي معاصر/ موزه هنرهاي معاصر تهران/۱۳۷۸
  • ششمين بي‌ينال طراحان گرافيک/ موزه هنرهاي معاصر تهران/۱۳۷۶

جوایز

  • برنده ديپلم افتخار و جايزه دوم نمايشگاه طراحي نشانه گلزار شهدا
  • تقدير هيأت داوران اولين بي‌ينال بين‌المللي طراحي معاصر/۱۳۷۸

سوابق علمی ، اموزشی و تدریس

  • “اصول دیزاین”/ مقطع کارشناسی ارشد/ گروه گرافیک/ دانشكده هنر/ دانشگاه سوره/ ۱-۱۴۰۰
  • کارگاه “هویت بصری”/ مقطع کارشناسی/ گروه گرافيک/ دانشکده هنر/ دانشگاه سوره/۱-۱۴۰۰
  • تدریس اقتصاد هنر/ آموزشگاه آموزش عالی آزاد بهار/ دوره تخصصی ART MBA/ 1397
  • استاد راهنما و مشاور بیش از ۱۰ عنوان پایان‌نامه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد/ دانشگاه سوره، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه هنر، پردیس فارابی/۹۶-۱۳۹۳
  • تدریس “شناخت و ارز‌يابی کاربردی هنرهای اسلامی”/ مقطع کارشناسی ارشد/ گروه هنر اسلامی/ دانشكده هنر/ دانشگاه سوره/ ۹۵-۱۳۹۰
  • تدریس “شناخت بازارهای جهانی هنر” / مقطع کارشناسی ارشد/ گروه هنر اسلامی/ دانشكده هنر/ دانشگاه سوره/۹۵-۱۳۹۰
  • کارگاه “طرح عملي جامع”/ مقطع کارشناسی/ گروه گرافيک/ دانشکده هنر/ دانشگاه سوره/۶-۱۳۹۲
  • کارگاه “ارتباط تصويری”/ مقطع کارشناسی/ گروه گرافيک/ دانشکده هنر/ دانشگاه سوره/۶-۱۳۹۲
  • سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی/ ۱۳۹۴
  • خلاقيت در هنر/ دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی /۳-۱۳۹۲
  • هنرهاي تجسمي وگرافيک تلويزيوني/ باشگاه تلويزيوني جوان/۱۳۸۲
  • تدریس “گرافيک کامپيوتري” / دانشکده هنر و معماري/۱۳۷۸

کتاب ها

  • نقاشی قهوه‌خانه/ گزیده مقالات و گفت‌وگوها/ به اهتمام امیر عبدالحسینی، محمدحسن حامدی/ انتشارات کتاب آبان/ چاپ اول/۲۸۰ صفحه/ قطع رقعی/ تابستان ۱۳۹۹/ شابک ۹-۴۰-۶۰۲۵-۶۲۲-۹۷۸
  • سیزده+یک/ ۱۳ مقدمه و ۱ مقدار سخن هنری/ انتشارات کتاب آبان/ چاپ اول/ ۲۳۸ صفحه/ قطع رقعی/ ۱۳۹۸/ شابک ۴-۲۹-۶۰۲۵-۶۲۲-۹۷۸
  • مناجات حضرت امیرالمؤمنین به خط استاد مجتبی ملک‌زاده / به اهتمام امیر عبدالحسینی/ انتشارات کتاب آبان/ چاپ اول/ ۱۳۹۱/ شابک ۳-۵۶-۶۴۱۳-۶۰۰-۹۷۸
  • ترکیب‌بند محتشم کاشانی به خط استاد مجتبی ملک‌زاده / به اهتمام امیر عبدالحسینی/ انتشارات کتاب آبان/ چاپ اول/ ۱۳۹۱/ شابک ۰-۵۷-۶۴۱۳-۶۰۰-۹۷۸
  • نقاشی قهوه‌خانه/ منتخب آثار نمایشگاه خیالی‌نگاران/ مروری بر شاهکارهای نقاشی قهوه‌خانه و نقاشی پشت شیشه/ انتشارات کتاب آبان/ در دست انتشار
  • ۴ فصل مدیریت هنری/ در دست انتشار
  • اقتصاد هنر در ایران/ در دست انتشار

انتشار کاتالوگ و کتاب رویدادها

  • کتاب جشنواره “زيارت و ارادت”/ سازمان زيباسازي شهر تهران/۱۳۹۱
  • کتاب سومين دوسالانه ملي پوستر”طلوع”/۱۳۹۱
  • کتاب نخستين دوره “جايزه جهاني بيداري”/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي/۱۳۹۱
  • کاتالوگ نمايشگاه “سوگ‌نگاره‌ها”/ نمايشگاه آثار هنرمندان معاصر با موضوع حماسه کربلا/ موزه هنرهای معاصر تهران/ انتشارات مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر/ ۱۳۹۰
  • کتاب سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر/ انتشارات مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر/۱۳۸۹
  • کاتالوگ نمايشگاه بزرگ آثار هنري تهران(آرت اكسپو)/ خانه هنرمندان ايران/۱۳۸۸
  • کاتالوگ چهارمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي/ انتشارات سوره مهر/ شابک ۰-۹۱۶-۵۰۶-۹۶۴-۹۷۸/ ۲۵۰۰ نسخه/ چاپ اول/ ۱۳۸۸
  • کتاب دهمين دوسالانه جهاني پوستر تهران/ انتشارات مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر/۱۳۸۸
  • کاتالوگ نمايشگاه بزرگ آثار هنري تهران (آرت اكسپو)/۱۳۸۷
  • کتاب هشتمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران/ انتشارات مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر/۱۳۸۶
  • کتاب سومين جشنواره هنرجوان/ جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي/۱۳۸۵

فعاليت‌هاي مطبوعاتي

  • قائم مقام سردبير فصلنامه هنر ايران/ نشريه تخصصی هنرهای تجسمی/۱۳۹۰
  • انتشار نشريات دومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر/۱۳۸۸
  • انتشار نشريه گلستان(ويژه‌نامه شانزدهمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي جوانان)/ ۱۳۸۸
  • انتشار نشريه سفالينه(ويژه‌نامه نهمين دوسالانه ملي سفال و سراميك ايران)/ ۱۳۸۸
  • انتشار نشريه تجسم فجر‌(ويژه‌نامه نخستين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر)/ ۱۳۸۷
  • انتشار نشريه نقش‌(ويژه‌نامه هفتمين دوسالانه نقاشي معاصر ايران)/ ۱۳۸۶
  • قائم مقام سردبير نشريه هنرهاي تجسمي/۷-۱۳۸۶
  • دبير سرويس فرهنگ و هنر هفته‌نامه نگاره/ ۱۳۸۵

بخشی از مقالات، يادداشت­ها و فعاليت‌های پژوهشی(منتشر شده)

  • ارائه سخنرانی در قالب وبینار با موضوع “موزه بانک‌ها” به مناسبت روز جهانی موزه/ دانشگاه هنر شیراز/۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ارائه سخنرانی با موضوع اقتصاد هنر/ دانشگاه هنر شیراز/۱۳۹۷
  • آینده‌پژوهی بازار جهانی هنر ایران و چگونگی تجارت الکترونیک در اقتصاد فرهنگ و هنر/ ثبت شده در معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ۱۰۸۷۶ دفتر ثبت و ۲۱۱۰۱ روزنامه رسمی/ ۱۳۹۶
  • خلاقيتی که عين زندگی است/ سفری به رنگين کمان اتوپينه/ مقدمه کتاب آثار اتوپينه به مناسبت برگزاری نمايشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران/۱۳۹۴
  • پيام آور حرفی قديمی و نو/ مقدمه کتاب تصويرسازی­های هاينس ماک برای ديوان شرقی و غربی گوته/ گالری ملی برلين/۱۳۹۴
  • هنری که فراتر از هنر است/ برای سوم خرداد و به ياد پرنده­های خيس(۱۷۵غواص آسمانی)/ منتشر شده در روزنامه‌های جام جم و همشهری/۳ خرداد ۱۳۹۴
  • فراتر از يک هنرمند/ برای زنده­ياد دکتر عبدالمجيد حسينی­راد/ دوهفته­نامه تنديس/۱۳۹۳
  • ارائه سخنرانی به مناسبت هفته پژوهش/ دانشکده کارآفرينی هنر و گردشگری (دانشگاه هنر اصفهان)/۱۳۹۲
  • سماع کلمات/ نگاهي به آثار حميد عجمي به بهانه برگزاري نمايشگاه در نگارخانه گيتا/ روزنامه همشهري/ ۶ آذر ۸۶
  • نقاشي بر بوم نقره‌اي/تأثيرات متقابل سينما و هنرهاي تجسمي/ نشريه هنرهاي تجسمي/ شماره ۲۶ / تير ۸۶
  • هنر و هنرمند، روياروي تکنولوژي/ هفته‌نامه نگاره/ شماره ۱۲/ ۶ آبان ۸۵
  • آلودگي تصويري و ناکارآمدي در زيباسازي شهر/ هفته‌نامه نگاره/ شماره ۱۱/ ۲۹ مهر ۸۵
  • آب، جانماز، پرنده/ نگاهي به آثار حسن ياقوتي(نقاش معاصر)/ هفته‌نامه نگاره/ شماره دوم/ ۲۸ مرداد ۸۵
  • گرافيک محيطي، تصوير جامعه/ نشريه هنرهاي تجسمي/ شماره ۲۴/ فروردين ۸۵
  • نشانه‌هاي تصويري و ادراک بصري/ نشريه هنرهاي تجسمي/ شماره ۲۳/ مهر ۸۴
  • تکنولوژي و هنر تصويري/ نشريه هنرهاي تجسمي/ شماره ۲۲/ ارديبهشت ۸۴
  • زبان تصوير و عناصر بصري در گرافيک تلويزيوني/ نشريه هنرهاي تجسمي/ شماره ۲۱/ بهمن ۸۳
  • گرافيک محيطي و بزک شهر/ روزنامه جام جم/ شماره ۱۳۹۱/ ۲۳ اسفند ۸۳
  • نشانه و سکوت در گفتار و زبان نمايش/ پايان‌نامه کارشناسي ارشد/ استاد راهنما: دکتر فرهاد ناظرزاده کرماني/ ۱۳۸۲

گفتگوهاي تخصصي (چاپ شده در مطبوعات)

  • خط شكسته، بهار خط نستعليق است/ گفتگو با استاد يداله كابلي خوانساری(خوشنويس)/ نشريه هنرهاي تجسمي/ شماره ۲۷/ ۱۳۸۶
  • کسي در گوش من نجوا مي‌کرد/ گفتگو با حميد عجمي(خوشنويس و مبدع معلي) / هفته‌نامه نگاره/ شماره دهم/ ۲۲ مهر ۸۵
  • نگاه راهبردي در مديران ارشد/ گفتگو با حسن بنيانيان (رئيس حوزه هنري) / هفته‌نامه نگاره/ شماره هشتم/ ۸ مهر ۸۵
  • آسمان شهر ديگر ديده نمي‌شود/ گفتگو با ملک داديارگروسيان و نادر قشقايي (هنرمندان مجسمه‌ساز معاصر) در مورد مجسمه‌هاي شهري/ هفته‌نامه نگاره/ شماره سوم/ ۴ شهريور۸۵
  • هنر، زيباسازي جامعه، هويت ملي/ گفتگو با حسين خسروجردي (طراح و نقاش معاصر)/ هفته‌نامه نگاره/ شماره اول/۲۱ مرداد ۸۵
  • من تصويرگري هستم که از نقاشي مي‌آيد/ گفتگو با آيدين آغداشلو به بهانه انتشار گزيده آثارش/ مجله گرافيک/ شماره ۱۵/ دي ۷۳
  • دنياي انيميشن/ مجموعه گفتگو با مهين جواهريان، پرويز کلانتري، وجيه‌الله فرد مقدم، احمد عرباني، نازنين سبحان سربندي، عبدالله عليمراد، نفيسه رياحي و… درباره هنر انيميشن/ ماهنامه گرافيک/ شماره‌های ۱۲، ۱۳ و ۱۴/ خرداد تا شهريور ۷۳

فعالیت های عرصه‌ی موسیقی

  • انتشار آلبوم خاطره‌های تار/ مؤسسه فرهنگی هنری نو نوا/ ۱۳۹۸
  • آهنگسازی و انتشار قطعه شرق آدینه بر روی شعری از حسین اسرافیلی و با صدای محمد معتمدی/۱۳۹۷

فعالیت های تصویری

  • کارشناس مجری بخش هنرهای تجسمی برنامه تلو‌يز‌يونی دوقدم مانده به صبح/۱۳۸۸
  • ساخت تيتراژ سريال تلويزيوني +O / نوروز۱۳۸۳
  • مدير توليد و برنامه‌ريز مستند عشق و آتش/ مستندی درباره استاد عباس قانع/۱۳۸۲
  • مديرتوليد و برنامه‌ريز مستند ‌خاکستر و خيال/ کانديداي بيست و دومين جشنـواره فيلم فجر
  • در بخش مستند/ تقدير هيأت داوران/۱۳۸۲
  • ساخت تيتراژ سريال تلويزيوني خوش‌رکاب/ نوروز ۱۳۸۲
  • ساخت مجموعه کليپ براي محرم/۱۳۸۱
  • نويسنده و کارگردان فيلم مستند شنگرف/ پروژه عملي دوره کارشناسي/ ۱۳۷۸
  • طراح گرافيک فصلنامه هنرهاي تجسمي/ شماره ۳ تا ۱۱
  • طراح گرافيک ماهنامه هنرهاي تجسمي/ شماره ۱۲ تا ۲۰
  • طراحي و كارشناسي برنامه نگاره معنا
  • ساخت دهها عنوان تيزر و كليپ فرهنگي، هنري و تبليغاتي
  • طراحي و اجراي دهها عنوان پوستر، جلد، نشانه، بروشور، اينسرت و …

هنرمندان درباره امیر عبدالحسینی

امیر را از زمان اجراکاری‌اش می شناسم. زمانی که از ابتدای هنر، کارش را شروع کرده بود. شاید بتوان گفت از کارگری هنر یا سربازی هنر یا هر واژه‌ی دیگری. گرچه اهالی هنر هم کارگر خویش‌اند و هم کارفرما، هم سرباز هنر‌اند و هم امیر هنر. اما هنر، هنر است و هنرمند، هنرمند. امیر عبدالحسینی یک سرباز فرهنگی ست. او سرباز فرهنگ است. امیر عکاسی می‌داند، خوشنویسی را می‌شناسد، شعر می‌فهمد، کار گرافیک می‌کند و تار را به خوبی می‌نوازد و… امیر در امور اجرایی و مدیریتی هم کارنامه‌ی ویژه‌ای دارد. او تدریس می‌کند و می‌نویسد. وقتی به من گفت برای کتابش مقدمه بنویسم، تردید داشتم قبول کنم چون نمی‌دانستم در‌باره‌اش چه می‌توان نوشت. اما الان دیدم دو صفحه نوشته‌ام که بگویم: “او سرباز فرهنگ است”.

فرزاد ادیبیطراح گرافیک و مدرس دانشگاه

امیر عبدالحسینی را از زمانی که نوجوانی فعال در دوران جنگ بود شناختم. مثل همه دلاورمردان نوجوانی که از عزت و آبروی این مردم و این سرزمین دفاع کرده‌اند و امروزه در لابلای چرخه زندگی محو شده‌اند؛ یعنی محوشان کرده‌اند. ولی امیر از آن دسته نوجوانانی بود که امروزه هنرمندی لایق و مدیری جوان شده و که اگر فرصت به او داده شود، قابلیت‌های خود را به نمایش خواهد گذاشت و من به دوستی با ایشان افتخار می‌کنم. امیر کسی بود که با حوصله و متانت ساز را بر دستان امیرحسین نشاند و قدم‌های اولیه راه رفتن را به او آموخت و من و او همیشه سپاسگزار زحمت‍هایش هستیم. (برشی از دست نوشته‌ای قدیمی- مهر ۸۴)

مرتضی اسدیطراح، نقاش و مدرس دانشگاه

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی (قدما و معاصرین) در موزه هنرهای معاصر، باعث شد با جناب آقای عبدالحسینی آشنا شوم و در طول مدت برگزاری این رخداد به حضور ایشان معرفت و ارادت پیدا کنم. امیدوارم در راه مدیریت فرهنگی و هنری که عرصه بسیار حساس و در عین حال دشواری است، جناب ایشان با کفایت و لیاقت و بصیرت بیش از پیش موفق باشند. (دست‌نوشته قدیمی-سال۸۷)

غلامحسین امیرخانیچهره ماندگار هنر خوشنویسی ، استاد پیشکسوت نستعلیق

بسیار خوشحالم که با جناب آقای امیر عبدالحسینی آشنا شده‌ام و از درک مصاحبت ایشان که به فرهنگ و هنر این سرزمین دلبستگی خاصی دارد بهره‌مند گردیده‌ام. زحمات و کوشش‌های بی‌دریغ این دوست محترم و معرفت‌پژوه در برپا کردن نمایشگاه‌‍‌های هنری بویژه خط نستعلیق که از مآثر افتخارآمیز ایرانست، بسی قابل تمجید و آفرینگویی است. امیدوارم علاقه بی‌شائبه ایشان در ترویج هنر و تشویق هنرمندان مورد پیروی عده‌ای دیگر از جوانان کشور قرار گیرد و پیوسته توفیق این‌گونه خدمات فرهنگی نصیب چنین مرد کوشنده و با فضیلت باشد. با امید به سعادت و سلامتشان. (تهران/ شهریور۱۳۸۷)

ادیب برومندشاعر، ادیب و مجموعه‌دار آثار نفیس هنری

برخی از انسان‌ها به این زیبایی که از ابتدای خلقت بوده و تا ابد نیز خواهد بود معتقدند و تلاش می‌کنند تا لایه‌های مختلف این زیبایی را کشف کنند. کشفی که هم خودشان لذت می‌برند و هم این لذت را با دیگران تقسیم می‌کنند. امیر عبدالحسینی این‌گونه است. او زیبا می‌بیند و از همین رو عاشق هنر و هنرمند است. سالها مشق تار کرده و سالها در خط و نقش و طرح زندگی کرده است. اگر چه مسئولیت اجرایی هنر در چند سال اخیر، کمتر به او مجال خلق اثر و یا نوشتن و پژوهش می‌دهد، اما با همان عاشقی، تجربه‌ها و آموخته‌ها و اندوخته‌هایش را در کلاس درس به شاگردانش منتقل می‌کند. اما آن‌چه در جامعه هنری برای عبدالحسینی مطلوب است، نه طراحی‌های گرافیکی اوست و نه تکنوازی‌های او و نه حتی پژوهش‌ها و مطالب و یادداشت‌هایش. عبدالحسینی به “احترام” معتقد است. هنر و هنرمند برای او محترم است. به احترام هنر می‌ایستد و به احترام هنرمند سر فرو می‌آورد و محترم شمردن هنر و هنرمند عاشقی اوست. (برشی از مقدمه کتاب)

لوریس چکناواریانآهنگساز و رهبر ارکستر

دوست مهربان و عزیزم امیرجان؛ از این‌که همیشه به فکر جماعت هنرمند بوده و هستی از تو ممنونم. دنیای ما و مملکت ما به انسان‌های خوب و دوست‌داشتنی مثل تو که در ضمن مدیر خوبی هم هستند، فراوان نیاز دارد. از دوستی با تو خوشحال و مسرورم به خاطر صداقت و رفتار متواضعانه و بدون تکبر و خودبینی که همیشه به فکر دیگران و به‌خصوص هنرمندان هستی. امیدوارم همیشه شاد و سرحال باشی.

محمدرضا دادگرطراح گرافیک و تصویرساز استاد دانشگاه

این کار عبدالحسینی به مانند سایرکارهایش متفاوت و به یادماندنی است. او به عنوان یک مدیر هنری پرتجربه، همواره شمع محفل دوستانی متفرق و پراکنده است که به سختی می‌توان آنان را در زیر یک سقف جمع کرد. بدین معنا که افرادی پس از سال‌ها در جمع “محفل انس عبدالحسینی” با یکدیگر رو در رو می‌شوند، یا در گرمای مهر محفل انس او، از پس سال‌ها کدورت با همدیگر آشتی می‌کنند. (برشی از مقدمه کتاب)

احمدرضا دالوندطراح، نقاش، نویسنده و منتقد هنر

جناب عبدالحسینی هنرمند عزیز و بزرگوار؛ هنوز در وجد شنیدن آن قطعه‌های شورآفرین هستم و از شنیدن نوای پنجه‌هایتان به یاد این ابیات حافظ شیرین سخن افتادم و به یاد آن هم‌نشینی می‌نگارم: خیز و در کاسه سر آب طربناک انداز پیش‌تر زانکه شود کاسه سر خاک‌انداز/چشم آلوده نظر از رخ جانان دور است بر رخ او نظر از آینه پاک انداز/ملک این مزرعه دانی که ثباتی ندهد آتشی از جگر جم در املاک انداز/غسل در اشک زدم کاهل طریقت گویند پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز (بخشی از یک دست‌نوشته)

رسول نجفیانبازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کارگردان تئاتر خواننده نواهای محلی شاهنامه‌خوان

لازم نيست به تقويم نگاه كني يا شناسنامه خودت را ببيني، وقتي خيالت به اين راحتي دستش را به هر خاطره‌اي مي دهد و دنبال هر يادي راه مي‌افتد، مطمئن باش كه داري به ميانسالي مي‌رسي. در همه اين سال‌ها، امير عبدالحسيني در گوشه‌اي از خاطره‌هاي اين خيال كهن‌سال بوده است. اكنون سال‌هاست كه از برخي از ساكنان هنرمند آن ساختمان خبري ندارم، برخي را گاه به گاه در گذري كوتاه مي‌بينم و از ديگران اين‌جا و آن‌جا خبري مي‌خوانم. اما خاطره‌هاي امير عبدالحسيني و آثار هنرمندانه‌اش را بيش از بسياري دوستان ديگر همراهي كرده‌ام. اين كتاب، مثل همان ساختمان كنار پل بهانه‌اي شد براي مرور خاطره‌ها و فرصتي تا اسم ناچيز و كوچك من كنار نام‌هاي بزرگ و گرامي استادان و هنرمنداني قرار بگيرد به بهانه سلامي و تبريكي. نهال كوچك آن سال‌ها اكنون درختي تنومند است كه بر هر شاخه‌اش گل‌ها و برگ‌ها و سبزي‌ها و طراوت‌ها روييده است. گلي از مهرباني و سلام نثار امير عبدالحسيني و تلاش‌ها و كوشش‌هاي همه اين سال‌هاي او. به پاس خاطره‌هاي قديم و قديم‌تر و به ياد خاطره‌هاي جديدتر اين سال‌ها از حوزه هنري تا سازمان فرهنگي و هنري شهرداري. گلي از مهرباني و سلام تقديم به او كه هميشه مي‌كوشد تا همه را به مهرباني و سلام گرد آورد و كنار هم بنشاند. (بخشی از مقدمه کتاب)

حجت الاسلام محمدرضا زائریفعال فرهنگی و اجتماعی

“هنرمندان دنیا باید به نکات مشترکی توجه کنند که آن‌ها را به هم نزدیک کند، و از مسائلی که دورشدنشان از یکدیگر را سبب می‌شود، بپرهیزند.” این جملات را –آقای عبدالحسینی– از قول یک داور سوئیسی در نمایشگاه سالانه تایپوگرافی (حروف‌نگاری)، در این کتاب آورده است، و شاید همین جملات باعث شد؛ تا پیشنهاد نوشتن مقدمه‌ای بر این کتاب را بپذیرم. کار سختی بود. از خود فاصله گرفتن و کوشیدن که جهان را از خاستگاه ذهنی و نظرگاه – دیگری – دیدن آسان نیست؛ اما این شرط اول ایجاد یک تبادل ذهنی و پویایی در تفکر است. خواندن کتاب را که شروع کردم، احساس کردم که من و نویسنده در دو قطب دور از هم درعالم تفکر و نگاه به مقوله هنر ایستاده‌ایم؛ و می‌خواستم از نوشتن مقدمه عذرخواهی کنم؛ اما به خودم نهیب زدم و گفتم: “مگر همیشه نکوشیده‌ای که در چهارچوب‌‌‌های ذهنی محبوس نمانی و آزاد بیندیشی؟!، پس بخوان و ببین چه می‌گوید”! کتاب را خواندم و خواندم، و هر چه بیشتر رفتم احساس کردم که آن دو قطب دور از هم در عالم تفکر، به هم نزدیک‌تر و در بسیاری موارد حتی بر هم منطبق می‌شوند! افکار او در مقولات مرتبط با هنر بر اساس محفوظاتی که متاسفانه در بسیاری موارد – سواد – نامیده می‌شود، نیست! بلکه در وجود او به – بینشی – در میدان عمل تبدیل شده است؛ که به نوشته‌هایش عمق می‌بخشد و به قول خود نویسنده: “از خبر رسانی به هنر انتقال فکر تبدیل ‌می‌شود!”. مهم آن که این – هنر انتقال فکر – با نگارشی وزین، روان و به دور از پیچیدگی شکل می‌گیرد. بحث‌هایی دقیق و ظریفی که در مورد هنر، هنرمندان، رویدادهای هنری، هنرهای تجسمی و معیشت هنر مطرح می‌کند، در فرایندی عملی قوام یافته‌اند، و شاید بسیاری دیگر برای به رخ کشیدن – سواد! – خود آن‌ها را به زبانی پیچیده و نامفهوم بیان کنند؛ اما نویسنده این مقالات به شدت از پیچیده‌گوئی پرهیز می‌کند، و ذهن مخاطب به آسانی با گفته‌هایش که از شناخت و دانش برخوردارند، همراه می‌شود. (بخشی از مقدمه کتاب)

خسرو سینایینویسنده و کارگردان سینما

پرداختن به ابعاد گسترده، دل‌سپاری‌ها و دل‌مشغولی‌های عملی و نظری امیر عبدالحسینی در این مقال نمی‌گنجد و همه اصحاب فرهنگ و هنر بر مهر پاک و صدق دلشان واقف هستند. حسن خلق و طبع لطیف و نیک نفسی ایشان مقبول و مجذوب اهل فرهنگ و هنر بوده که در سایه کمال و معرفت و روح سازندگی و ایجاد ارتباط با هنرمندان شاخص و نیز شناخت عمیق نسل نوجو و پویای هنرمندان جوان معاصر که تشنه دیده شدن و مطرح گردیدن بودند، الفت بسیاری داشته و این رسالت بزرگ تأثیرات مهمی درارتقای سطح کیفی و گسترش هنرهای تجسمی -که مهم ترین دستاورد جوامع مترقی و کشورهای پیشرفته به شمار می‌رود- به همراه داشته است. تفکر و تعاملی که یگانه مؤلفه احیا و گسترش تحولات فرهنگی و هنری و اجتماعی برای نسل‌های بعد به شمار می‌رود. امید که همچنان در هر مقام و مسئولیتی هستند با وجدانی بیدار در راه عزت و اعتبار معاریف ارزشمند و مواریث گرانقدر این دیار گهر خیز کوشا و موفق باشند. (برشی از مقدمه کتاب)

یدالله کابلی خوانساریخوش‌نویس

در انبوه این تصاویر ذهنی مبهم و خاطرات دانشجویی، رفته رفته نام‌ها و چهره‌ها پدیدار شدندکه میانشان امیر عبدالحسینی را جست و جو می‌کردم. او را در دهه هفتاد دانشکده صدا و سیما یافتم و دقیق‌تر بگویم در کلاس‌های «شناخت هنرهای نمایشی» و فکر کنم «سیر تحول اجرا در نمایش». سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ و همچنین این گوشه و آن گوشه دانشکده سابق صدا و سیما در تکاپوهای دانشجویی تا فارغ‌التحصیلی‌اش در رشته تولید فیلم و فیلم‌سازی. پس از دوران دانشکده، مثل بسیاری دیگر از دانشجویان از او نیز خبری نداشتم. گذشت تا سال ۹۵ که در جشنواره تئاتر شهر او را باز یافتم در مقام معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس جشنواره تئاتر و دانستم که در این مدت علاوه بر قابلیت‌های متنوع هنری‌اش، توانمندی مدیریتی و اجرایی خویش را آزموده است.به نظر می رسد که امیر عبدالحسینی پس از سال‌های متمادی فعالیت‌های اجرایی، اکنون که از دغدغه‌های درگیرکننده آن فراغتی یافته است، در پی بازیابی خویشتن خویش و کشف دوباره‌ی توانایی‌های پنهان شده‌اش به زیر پوسته‌ی مشغله‌های اجرایی برآمده است. و این بار، در آستانه ۴۴ سالگی، مسیر فرهنگی هنری سازنده‌ی دیگری را در پیش گرفته است. انتشار کتاب ۱+۱۳ را شاید بتوان از نخستین گام‌های او در این مسیر تازه به شمار آورد. (برشی از مقدمه کتاب)

سهیلا نجممدرس و کارگردان تئاتر

امیر عبدالحسینی به روایت دکتر اکبر عالمی

امیر عبدالحسینی دانش‌آموخته رشته هنر است که دانشنامه کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۸۳ از دانشگاه تهران با تحسین استادان رشته ادبيات نمایشی دریافت کرد. در سال ۷۶ در رشته تولید فیلم و فیلمسازی در دانشکده صدا و سیما درس می‌خواند و من ایشان را از کلاس‌های آن دانشکده می‌شناسم. سال‌ها پس از اتمام دوره‌های تحصیلی در دانشکده‌های هنر، به تدریس در مراكز و دانشگاه‌های هنر مشغول شد و شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور متشکل از استادان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظر استادان وزارت علوم، در سال ۱۳۹۳ درجه یک هنری را به ايشان اعطا کرد که در سيستم آموزشى دانشگاهى همطراز با مدرک دکتری شناخته می‌شود. استاد عبدالحسینی در انجمن‌های طراحان گرافيك و هنرهای تجسمی عضویت دارد و در عرصه گرافيك، آثار ماندگارى خلق كرده است. سال‌ها در سازمان فرهنگى هنرى شهرداری تهران معاونت هنری را عهده‌دار بوده و برای مدیریت و خلق آثار هنری و مدیریت موسسات و برنامه‌ها و رويدادهاى مربوطه بارها مورد تحسين قرار گرفته است.
در برگزاری سومین دوره از جشنواره هنر جوان (در رشته‌های نقاشی، تصویرسازی، پوستر، خوشنویسی و کاریکاتور) و نخستین دوره از جایزه جهانی بیداری (در رشته‌های پوستر، عکس و کاریکاتور) به عنوان دبیر، مدیریت و هدایت این رویدادهای ارزشمند هنری را بر عهده داشته و همواره از طرف استادان صاحب نام تحسین شده است. هنگامی که به حافظه خود مراجعه می‌کنم کارنامه ايشان در برابر دیدگان من در امورمدیریت هنری می‌درخشد. او سلسله جنبان بسیاری از رویدادهای الهام‌بخش هنری کشور در رشته‌های گوناگون بوده و با حضور خود، مایه نشاط و انگیزه در دل هنرمندان این سرزمین بوده و هست. امیر عبدالحسینی اکنون در آستانه ۴۴ سالگی ایستاده و مرا به یاد مدیریت ارزنده او در انتشار نشریات متعدد و متنوع در زمینه‌ی هنرهای تجسمی می اندازد. عبدالحسینی در زمینه‌ی اقتصاد هنر صاحب نظر است و سخنرانى‌هاى متعددى با این موضوع در دانشكده‌هاى هنرى ارائه كرده است. او همچنين رويدادهاى گوناگونی را در زمینه هنرهای تجسمی هدایت و مدیریت کرده و دبیرى جشنواره‌های تاثیرگذار هنرى نيز در كارنامه‌اش ديده مى‌شود. برایش افتخار و سربلندی روزافزون آرزومندم.

امیر عبدالحسینی - دکتر اکبر عالمی