پنجمین اجلاس جهانی شاعران هم سرا

شعر داني چيست؟ مرواريدي از درياي عقل
شاعر آن افسونگري کين طرفه مرواريد سفت

روزي که به عنوان عضو شوراي سياستگذاري و دبير پنجمين اجلاس جهاني شاعران هم‌سُرا دعوت به همکاري شدم، ترديد داشتم که بپذيرم. چرا که از سويي مسئوليت‌هاي متعدد فرهنگي و هنري و دبيري بسياري از رويدادهاي ملي و بين‌المللي را در کارنامه داشتم و از سوي ديگر، نگاه و نگرش و سليقه‌ام با برگزارکنندگان اجلاس منطبق نبود. به اصرار دوستان فرصتي خواستم تا در اين موضوع انديشه کنم و با اندکي تأمل بر آن شدم تا با اجلاس جهاني شاعران هم‌سُرا، هم‌قدم شوم.
اول:  دعوت‌کننده من يکي از فرماندهان روزگار دفاع مقدس بود، نشان جانبازي بر تن داشت، بخشي از جسمش را براي عزت ايران­­ در جبهه‌ها گذاشته بود و جهاد امروزش، دغدغه فرهنگ بود. دوم: محمد بيک‌زاده هم‌راه و هم‌دل او بود که تنها تهيه‌کنندگي او در سريال امام علي(ع)، با يک عمر فعاليت فرهنگي برابري مي‌کند. سوم: در روزگار کم‌کاري متولي فرهنگي، تلاش بخش خصوصي در عرصه‌‌ی فرهنگ و هنر قابل احترام است. ضمن آن‌که از نمايش‌هاي تشريفاتي، عکس‌هاي يادگاري، فرمايشات سليقه‌اي بالادستي، سياسي کاري، توسل به آمار دروغين و ارائه گزارش کار بي‌حاصل هم  خبري نبود. چهارم: اين رويداد با ميلاد امام مهرباني متبرک شده بود  پنجم:  شعر ايران، جايگاه رفيعي در تاريخ هنر و ادبيات جهان دارد و موضوع شعر به قدري اهميت دارد که عالي‌ترين رکن جمهوري اسلامي در صميمانه‌ترين ديدار خود و با نظم و استمرار ساليانه، با اهالي شعر و ادب هم‌نشين مي‌شوند و ساعت‌هاي متمادي به شعر و مباحثات شاعرانه مي‌پردازند.  هم خود افتخار حضور در اين جلسات را داشتم و هم خاطراتي  از زبان بزرگان شعر در ديدار سالانه با مقام رهبري شنيده‌ام.  ششم:  عنوان رويداد، عنوان بزرگي بود و مي‌دانستم که بايد براي اين نام سترگ، کارهاي شايسته‌اي صورت پذيرد.
اين‌گونه شد که براي انتخاب آثار از لطافت شاعرانه و شور و انرژي جوانانه دوستان هنرمند و شاعران جوان صابر قديمي و احمد امير خليلي بهره گرفتم و براي داوري هم ارجمند دوستان و استادان اهل شعر و کلام، مرتضي اميري اسفندقه، عبدالجبار کاکايي و سعيد بيابانکي چون هميشه مرا همراهي کردند. در بخشی از این رویداد هم تجلیل از استاد غزل‌های عاشقانه جناب محمد علی بهمنی را مد نظر قرار دادم.

این رویداد روز یکشنبه ۲۳ تیر ماه ۹۸ و هم زمان با عید میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، با اجرای سید علی مجابی و با حضور اعضای محترم هیأت انتخاب و داوران و با استقبال جمعیت شاعران آزاد ایران در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. شعرخوانی شاعران ارجمند صابر قدیمی، احمد امیرخلیلی، ناصر فیض و شاعران و مهمانان ارجمند دیگر، شعرخوانی و سخن‌رانی استادان محمد علی بهمنی و مرتضی امیری اسفندقه، اجرای موسیقی توسط دوست هنرمندم جناب غلام‌رضا صنعتگر و … از بخش‌های پنجمین اجلاس جهانی شاعران هم‌سرا بود که به شایستگی برگزار شد.