مجید مجیدی - احمد مسجد جامعی - امیر عبدالحسینی - افتتاح سومین دوسالانه پوستر طلوع

سومين دوسالانه ملی پوستر طلوع

در سال ۹۱ سعید کردی و مهدی ثابت به واسطه معرفی دوست خوب و هنرمندم محمدرضا دوست محمدی به دفترم آمدند و دعوت کردند تا دبیری سومین دوسالانه ملی پوستر طلوع را بپذیرم.. این دوسالانه با محور مهدویت و با مضامین موعود، فرهنگ انتظار و فرج حضرت صاحب‌العصر(عح)‌ توسط کانون فرهنگی مذهبی طلوع با مسئولیت سعید کردی ساماندهی شده و ۲ دوره آن نیز برگزار شده بود.

با توجه به موضوع این رویداد و به واسطه صفا و صمیمیت گروه برگزارکننده، مسئولیت دبیری سومین دوسالانه ملی پوستر طلوع را پذیرفتم و قرار بر آن شد تا سعید کردی به عنوان دبیر اجرایی و مهدی ثابت هم به عنوان مسئول هماهنگی، در انجام امور مرتبط من را همراهی کنند.

فراخوان این رویداد آماده و از طراحان پوستر دعوت شد تا آثار خود را بر اساس قوانین و شرایط دوسالانه و با موضوعات زیر به دبیرخانه ارسال کنند: طلوع ‌می‌کند آن آفتاب پنهانی (اميد به ظهور منجي)/ دعا پشت دعا برای آمدنت (زمینه‌سازی ظهور امام)/ بر پشت ستم،‌کسی تبر خواهد زد (مبارزه با ظلم و فساد و عدالت‌گستري حضرت)/ خدا کند دل من، منتظر بماند سرخ (صبر و انتظار و مبارزه با استبداد) / تو در کنار من و این نگاه من به کجاست؟ (عنايت و توجه حضرت به ياران و دوستداران)

در ادامه از استادان و هنرمندان گرافیک از جمله قباد شيوا، مصطفي گودرزي، فرزاد اديبي، پريسا تشكري و محمدرضا دوست‌محمدي دعوت شد تا انتخاب و داوری آثار ارسالی به این دوسالانه را بپذیرند.

برای برگزیده اول تا سوم هم علاوه بر تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به ترتیب هدیه نقدی به ارزش ۵۰ ميليون ،۴۰ ميليون و ۳۰ ميليون ريال در نظر گرفته شد. همچنين مقرر شد به ۵ نفر تقدير شده، لوح تقدير  و مبلغ ۱۰ ميليون ريال اهدا شود.

 

راهیابی ۱۸۶ اثر به سومین دوسالانه پوستر طلوع

اول تیر ماه ۱۳۹۱ به عنوان آخرين مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شد و ۹۱۸ اثر در دبیرخانه دبیرخانه دائمی دوسالانه ملي پوستر طلوع ثبت شد که از آن میان، ۱۸۶ اثر به نمايشگاه راه پيدا كرد.

سعيد کردی دبير اجرايي سومين دوسالانه ملي پوستر طلوع با اعلام اين خبرگفت: تا پایان مهلت قانونی ارسال آثار و ثبت نام از طریق پایگاه الکترونیکی دوسالانه، ۹۱۸ اثر در این سامانه به طور کامل ثبت شد و به مرحله انتخاب راه یافت. البته تعدادی از هنرمندان که علیرغم ثبت‌نام در سایت، موفق به بارگزاری آثار در زمان قانونی نشدند، به دلیل ثبت نام ناقص به این مرحله راه نیافتند.

كردي در ادامه  افزود: کلیه آثار طی چند مرحله توسط هیأت انتخاب بازبینی شدند و در نهایت ۱۸۶ اثر مورد پذیرش قرار گرفت و به نمایشگاه راه یافت. وي در ادامه عنوان کرد:آثار راه یافته به نمایشگاه ۶خرداد ماه توسط استادان قباد شیوا، مصطفی گودرزی، فرزاد ادیبی، محمد رضا دوست محمدی وپریسا شکری مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند و برگزيدگان انتخاب خواهند شد.

پس از انتخاب و تفکیک و کدبندی آثار، اعضاي هيأت داوران روز سه‌شنبه ۶ تيرماه در محل برگزاري نمايشگاه در حضور يافته و از بين ۱۸۶ اثر راه‌يافته به نمايشگاه، برگزيدگان را انتخاب و معرفي كردند.

سومین دوسالانه ملی پوستر طلوع ۹ تير با حضورهنرمندان و مدیران فرهنگی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد. در بخش جنبی این رویداد نيز ۳۰ اثر از مجموعه پوسترهاي مذهبي مسعود نجابتي هنرمند صاحب‌نام عرصه گرافيك به نمايش در آمد. اين نمايشگاه تا ۱۷ تير ماه ميزبان علاقه‌مندان و هنرمندان بود.

 

گشايش سومين دوسالانه ملی پوستر طلوع

با حضور احمد مسجد جامعی، امیر عبدالحسینی، مجيد مجيدی و سهيل محمودی

آيين گشايش و معرفی برگزيدگان سومين جشنواره ملي پوستر طلوع ۹ تير در فرهنگسراي بهمن برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور دكتر احمد مسجد جامعي، مجيد مجيدی، سهيل محمودی، امير عبدالحسينی، صابر خراسانی و جمعي از هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي برگزار شد، برگزيدگان سومين دوسالانه ملي پوستر طلوع معرفي شده و جوايز خود را دريافت كردند.

در ايتداي اين مراسم سهيل محمودی شاعر برجسته كشورمان ضمن تأكيد بر مفاهيم غني موضوعات مهدويت و پرهيز از سطحي‌نگري و برخورد ظاهري در اين امر، از هنرمندان خواست تا عمق و لايه‌های درونی مفاهيم ديني را دريابند و بر اساس آن به خلق اثر بپردازند. وي در ادامه به اجراي چند شعر و غزل با مضامين امام زمان(عج) از سروده‌هاي خويش پرداخت.

در ادامه برنامه دكتر احمد مسجدجامعی با تقدير از برگزاركنندگان جشنواره طلوع، اين حركت را يكي از رويدادهای خوب عرصه هنر مذهبي قلمداد كرد و با اشاره به اينكه اين رويداد گام‌هاي اوليه خود را برمی‌دارد، اظهار اميدواری كرد كه دوسالانه پوستر طلوع با جديت و استمرار دنبال شود. وي همچنين به ضرورت ارائه آثار در سطح شهر تأكيد كرد و افزود: وقت آن‌آست كه  بخشي از آثار ارائه شده در اين رويداد از فضاي گالري بيرون آيد و به منظور ارتباط با توده مردم در فضاهاي شهري به نمايش در آيد.

اجراي شعرخوانی توسط صابر خراساني از ديگر بخش‌هاي اين مراسم بود و پس از آن امير عبدالحسينی دبير سومين دوسالانه ملي پوستر طلوع به روي سن رفت تا از چند و چون برگزاري اين دوسالانه بگويد. وي در بخشي از سخنان خود گفت: سومین دوسالانه‌ی ملی پوستر”طلوع”، فراتر از يك رويداد هنري، ارج نهادن به ارزش‌هاي والايي است كه ذهن و نگاه هنرمندان به تصوير كشيده است و نشان می‌دهد که چگونه تفکر انتظار و عدالت‌خواهی، جامه‌ای از هنر فاخر به تن کرده است تا آراسته‌ترين جلوه‌ی ظهور و حضور خود را در قالب پوسترهاي هنرمندانه به نمايش بگذارد. اما واقعيت انكارناپذير اين است كه المان‌ها، عناصر تصويري و موتيف‌هاي متناسب با اين مضامين چندان فراوان نيستند و اين امر دست پوسترسازان را مي‌بندد و كارشان را دشوار مي‌كند. از اين روي تنها هنرمنداني كه اعتقاد و خلوص را با خلاقيت بياميزند، مي‌توانند از كليشه‌هاي رايج فراتر بروند و دست به نوآوري بزنند. اكنون دوسالانه پوستر “طلوع” به عنوان محملي براي رقابت، اين فرصت را براي طراحان فراهم مي‌آورد كه همه اعتقاد و ايمان و توانمندي و هنر خود را به كار بندند و در قالب پوسترهاي طلوع به صحنه رقابت بياورند.

پس از آن دكتر احمد مسجد جامعی و مجيد مجيدی به همراه دبير دوسالانه و عقيل منصوري رييس فرهنگسرای رويش به روی سن رفتند تا از كتاب نمايشگاه و تنديس دوسالانه رونمايي كنند.

در ادامه اين مراسم مجيد مجيدی کارگردان نام‌آشنای سينما، سخنانی را بيان كرد. وي با اشاره به ارزش‌هاي تصويري آثار ديني، به پروژه سينمايي پيامبر اعظم‌(ص) كه در دست ساخت دارد  اشاره كرد و مواردي را در خصوص خلوص نيت و باور دروني برخي از عوامل اين فيلم بيان كرد و اين باور قلبي را لازمه كار هنري و خلق آثار دانست.

پس از آن برگزيدگان سومين دوسالانه ملي پوستر طلوع اعلام شدند و جوايز خود را دريافت كردند. تنديس دوسالانه، ديپلم افتخار و جايزه نقدي معادل ۲۰ ميليون ريال براي هر كدام به محمد افشار، داريوش اللهياري، مهديه كلانتري، سعيد ولي‌نژاد و مرتضي رحمتي تعلق گرفت و رضا منجزي، سيده ساناز البرزي، سحر رحيمي، آنيتا رشيدي و جواد مظاهري، هر كدام  شايسته دريافت لوح تقدير و مبلغ ۱۰ ميليون ريال شدند.

افتتاح گالري نمايشگاه آثار نيز پايان‌بخش اين مراسم بود. ۱۸۰ اثر منتخب در بخش مسابقه و ۳۰ اثر با عنوان مروري بر پوسترهای مذهبی مسعود نجابتی در اين نمايشگاه ارائه شده بود.

سومين دوسالانه ملي پوستر طلوع تا ۱۷ تير ماه در نگارخانه شماره ۱  فرهنگسرای بهمن ميزبان علاقه‌مندان و بازديدكنندگان بود. دبيرخانه دائمي طلوع برگزاركننده هميشگي اين رويداد است و در دوره سوم، علاوه بر كانون فرهنگي و هنري طلوع، سازمان زيباسازی شهرداري تهران،‌ شهرداری منطقه ۹، فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای رويش در برگزاری دوسالانه پوستر طلوع مشارکت داشتند.

 

1 پاسخ
  1. فاطمه
    فاطمه گفته:

    خیلییی عالی که تواین مباحث جشنواره میزنید واقعاا دستتون درد نکنه کارها عالی بودن

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =