برای چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی
این مطلب را به عنوان یادداشت دبیر برای کتاب چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی نوشتم.
تجلی هنر امروز در بیان حماسهای معنوی
پس از آن رخداد بزرگ تاریخ که با خون رقم خورد، جانهای شیفته معنویت و آزادگی، در همه ایام و هر کدام به زبان و شیوهای، راوی حماسهی بزرگ سالار شهیدان شدند. شرح این ماجرا هر زمان شکلی یافت تا به روزگاران ما رسید و هنرمندان این دوران نیز با نگاه و ابزاری نو، روایتگر حادثهی کربلا شدند. در این میان، هنر تصویر و تصویرگری نیز سهم خود را برای بیان نبرد خون و شمشیر ادا کرد و همچنان نیز با شکل و شمایلی نو به نو، از این حماسه سخن میگوید. بدین طریق که بیرقها، پرچمها و عناصر تصویری عاشورایی در قالب تصویرسازی برای پوستر و انواع طراحیهای دیگر در آمد. اما در اصل اصیل اتفاق، تغییری رخ نداد که نمیبایست هم رخ میداد؛ چرا که همه عاشقان و شیفتگان دین و شهادت در تمام اعصار، خواستند راوی آنچه باشند که بر سالار شهیدان و یارانش گذشت. از همین روی، هنری معنوی که ریشه در آموزههای روشنگرانهی دین اسلام داشت، پا به پای تاریخ پیش آمد و تنها شکل و قالب خود را تغییر داد. این گونه بود که در زمان ما پوستر توانست قالبی گویا و توانا برای بیان حماسهی ارجمند عاشورا باشد. با این منظر، برپایی چهارمین سوگوارهی پوسترهای عاشورایی، فراتر از یک رویداد فرهنگی هنری، به مثابه ارج نهادن به ارزشهای والایی است که ذهن و نگاه هنرمندان به تصویر کشیده است. از همین روی، چنین سوگوارهای که بر هنر معنوی و بر پاسداشت حرمت شهیدان کربلا تکیه دارد، بیتردید با خود اهمیت و حرمتی را رقم میزند که شاید در برنامههای دیگر فرهنگی به این پررنگی نباشد.
از سوی دیگر، نباید از یاد برد که پوستر در جهان امروز به عنوان یک ابزار ارتباطی نوین، نقشی ارزنده و کم نظیر در ارتباط و اطلاعرسانی گسترده به مخاطبان دارد. به همین خاطر، ابزار و بستری مناسب برای ارائه مفاهیم و معانی عمیق عاشورایی به بهترین شکل و شیوهی ممکن است. زیرا که از سویی مخاطبان فراوانی به تماشای پوستر مینشینند و از دیگر سو، شیفتگان و محبان سالار و سید شهیدان بسیارند و این همپوشانی، به معنای اثرگذاری عمیق مفاهیم عاشورایی از طریق این هنر خواهد بود.
با این همه، اگر چه بیننده و مخاطب پوستر در کمترین زمان ممکن به تماشای اثری هنری در ساحت عاشورا میپردازد، اما این واقعیتی انکارناپذیر است که المانها و موتیفهای بصری مرتبط با حماسهی عاشورا چندان فراوان نیستند. همین وضعیت، دست پوسترسازان را برای کار در این عرصه میبندد و کار آنان را دشوار میکند. از همین روی، تنها هنرمندانی که اعتقاد و خلوص خود را با خلاقیت بیامیزند، میتوانند از کلیشههای رایج و تکراری این عرصه فراتر بروند و دست به نوآوری بزنند. حال چهارمین سوگوارهی پوسترهای عاشورایی به عنوان محملی برای رقابتی فشرده، این امکان و فرصت را برای طراحان پوستر فراهم میکند که همهی خلوص نیت و ابتکار و توانمندی خود را در طبق اخلاص بگذارند و در قالب پوستری عاشورایی به صحنهی رقابت بیاورند.
در این میان، هنرجویان و فارغالتحصیلان رشتهی گرافیک نیز به عنوان کسانی که پیش از بازار کار، حضور در رویدادها و مسابقات را تجربه میکنند، مجالی مغتنم مییابند تا ارادت خود به امام سوم شیعیان را با تکنیک و خلاقیت خود بیامیزند و به میدان سوگواره بیایند. از این منظر نیز سوگوارهی پوسترهای عاشورایی، به عنوان ساحتی برای تجلی احساسات هنرمندان جوان، محل تأمل و توجه است؛ چرا که همه آنان را برای حضوری جدی و حرفهای در این عرصه آماده میسازد و هم با مأنوس کردن ذهن و اندیشهی آنان با قیام حسینی، راه آنها را به مسیر معنویت و ارزشهای والای دینی سوق میدهد.
این اتفاق وقتی معنای بیشتری مییابد که بدانیم داوران فرهیخته و پیشکسوت این رویداد، بیشترین توجه و دقت را مبذول داشتهاند که تنها بهترین آثار به سوگواره راه بیابد؛ آثاری که برازندهی نام بلند امام حسین(ع) و یاران شهیدش باشد. به همین دلیل، نوع و چگونگی بیان مفاهیم عاشورایی در تصاویر، بسیار مورد توجه بوده است. استفاده از شیوههای تصویر سازی یا تایپوگرافی نوین به همراه رعایت قواعد زیباییشناختی از منظر آکادمیک نیز از نکات مهم دیگری بوده است که داوران مد نظر قرار دادهاند تا گزیدهترین کارها به چهارمین سوگوارهی پوسترهای عاشورایی راه بیابد. این فرآیند اگر چه به معنای تنگتر کردن حلقهی رقابت و دشوارتر شدن حضور در آن است، اما در نهایت آنچه بر جای میگذارد، انتخاب قدرتمندترین آثاری است که توانستهاند عاشقانه و هنرمندانه، راوی آن حماسهی بزرگ باشند.
در آغاز نوشتار از خون مقدسی سخن گفته شد که بر زمین کربلا ریخته شد تا باغ دینداری و آزادگی و معنویت و هنرمندی برای همیشه سبز بماند. اکنون که چهارمین سوگوارهی پوسترهای عاشورایی به انجام و سرانجام رسیده است، جای آن است که از حمایت های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون انفورماتیک، مؤسسه رهنما و دوهفتهنامه تندیس قدردانی شود. همچنین باید به نیکی و بزرگی یاد کرد از هنرمندان ارجمند علی وزیریان، سید حمید شریفی، احمد آقاقلیزاده، محمد خزایی و همه مشتاقان و دلسوختگانی که سه دوره از این سوگواره را به شکلی ماندگار و اثرگذار، برگزار کردند و به نقطهی انتها رساندند. امید آن که سالار شهیدان و همهی شهدای دین مبین اسلام، شفیع و دستگیر ما در روز جزا باشند و در همین جهان خاکی، یاد و حرکت مقدسشان، چراغ راه را برای برگزارکنندگان دورههای آتی این سوگواره روشن نگاه دارد.
امیر عبدالحسینی
دبیر سوگواره پوسترهای عاشورا
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.