نشریه هنرهای تجسمی - شماره 24

گرافیک محیطی، تصویر جامعه

این مقاله در شماره ۲۴ فصلنامه تخصصی هنرهای تجسمی (فروردین ۸۵)  منتشر شده است.

گرافيك محيطی، تصوير جامعه

چگونه مي‌توان عوامل اختلال و ناآرامي شهرها و جوامع را شناخت؟ كارشناسان و صاحب‌نظران در علوم و دانش‌هاي مختلف درصدد يافتن پاسخ‌هايي مناسب براي اين سؤال عمومي هستند. اين‌كه ريشة اصلي اين ناآرامي چيست و چگونه بايد آن را مهار و به آرامش تبديل كرد، از مسايل مهم زندگي در جوامع انساني معاصر است كه دانش‌هايي نظير روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، فرهنگ‌شناسي، شهرسازي، ارتباطات و رسانه به‌دنبال راهكارهاي مناسب آن هستند.

در اين ميان نقش هنر قابل توجه و تأمل است و در ميان هنرها نيز،‌ هنرهاي تجسمي با گرايش‌هاي كاربردي و ارتباطي خود سهم بسزايي در اين حيطه دارد.

گرافيك(۱) را بايد كاربردي‌ترين زير مجموعة هنرهاي تجسمي دانست. در عصر ارتباطات، به‌دليل محدويت‌هاي خاص زبان نوشتاري و نارسا بودن كلمات و واژه‌ها، گرافيك به عنوان مهم‌ترين رسانة ارتباط تصويري مطرح شده است. حضور رسانه‌هاي قدرتمند تصويري ديگر نظير ماهواره، تلويزيون، اينترنت و نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي رايانه‌ها، نه تنها اهميت گرافيك را كاهش نداده،‌ بلكه آن را به عنوان رسانه‌اي كارآمد در خدمت گرفته است. در اين رسانه‌ها، تصوير همگام با زمان در حركت است و براي تأثيرگذاري بهتر،‌ جلوه‌هاي گرافيك متحرك(۲) را به عنوان مهم‌ترين عامل بيان تصويري به خدمت مي‌گيرند.

كارشناسان با توجه به دامنة وسيع فعاليت‌هاي گرافيك،‌ قابليت‌هاي تكثير، توليد مجدد و در نظر گرفتن عملكرد و كاربرد و ویژگی­های آن، شاخه‌هاي متنوعي را براي گرافیک در نظر گرفته‌اند. گرافيك تبليغاتي(تجاری)،‌ گرافيك مطبوعاتي، گرافيك فرهنگي،‌ گرافيك سياسي،‌ گرافيك تلويزيوني و گرافيك محيطي. تعيين مرز دقيق و معين كردن حد و حدود بين اين دسته‌بندي امر دشواري است. گرافيك، هنري وسيع و گسترده است كه به‌آساني هنرها و دانش‌هاي ديگر را به ‌خدمت گرفته و به آن‌ها شكلي گرافيكي مي‌دهد. اين هنر به مرور آن‌ چنان تنوع و تحولي پيدا كرده كه بر بسياري از رسانه‌هاي ارتباطي ديگر برتری پيدا كرده و مخاطبان را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد.

ابعاد و جنبه‌هاي تازه،‌ گرايش‌هاي نوين،‌ ارتباط مستقيم با دانش‌هاي ديگر نظير جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و فن‌آوري روبه‌رشد آن،‌ واژگان و تعابير جديدي را وارد تعاريف قبلي گرافيك كرده است. اما در هر تعريفي كه براي گرافيك آورده شود، اركان و ويژگي‌هاي اصلي شامل تكيه بر دانش تجسمي،‌ عناصر و نقوش تصويري و خصوصيت انتشار و تكثير به جاي خود باقي است و همين اركان است كه گرافيك را از ساير هنرها متمايز مي‌كند. استفاده از عناصر تصويري ساده و همه فهم،‌ بيان صريح،‌ وسعت مخاطب و قدرت تأثيرگذاري، گرافيك را به عنوان مهم‌ترين رسانة ارتباطي مطرح كرده است.

اما از ميان تمامي زير شاخه‌هاي هنر گرافيك،‌ قوي‌ترين ابزار فرهنگ‌سازي و تأثير بر افكار عمومی(۳) شهروندان به گرافيك محيطي تعلق دارد. دنياي معاصر، فضايي آكنده از پيام‌ها، مفاهيم‌ و اطلاعات فراواني است كه به‌طور مستمر مبادله مي‌شوند. هر آن‌چه به مدد عناصر تصويري و بهره‌گيري از دانش وسيع هنرهاي تجسمي و استفاده از امكانات هنرهاي زيبا در سطح جامعه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و باعث جلب توجه مخاطب شود در حيطه گرافيك محيطي قرار مي‌گيرد.

مهم‌ترين خصيصة هنرهاي تجسمي ـ كه گرافيك كاربردي‌ترين آن‌ها است ـ رابطه‌اي است كه با جهان ديداري برقرار مي‌كند. در جهان واقعيت، پيوند انسان با محيط پيرامون با بهره‌گيري از حواس‌ پنج‌گانه ممكن مي‌شود،‌ اما عنصر بينايي‌ ـ ديداري در هنرهاي تجسمي ركن اصلي درك، فهم و خلاقيت است.

گرافيك محيطي نيز به‌طور مستقيم و بسيار سريع و لحظه‌اي،‌ با قوه بينايي مرتبط است. پوسترها، تابلوهاي بزرگ‌راه‌ها، علايم راهنمايي و رانندگي، تابلوهاي حمل‌ونقل عمومي،‌ تبليغات ايستگاه‌هاي حمل‌ونقل، تبليغات بدنة اتوبوس‌ها و ساير وسايل حمل و نقل عمومي، استندها و بيلوردهاي نصب شده در سطح شهر با ابعاد متفاوت، ويترين‌ها و تابلوهاي مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، سردر سينما‌ها، علايم آويخته در فضا و بالن‌ها، نقاشي‌هاي ديواري و ديوار نوشته‌ها،‌ بسته‌بندي كالاها، طراحي وسايل عمومي مانند باجه‌هاي تلفن همگاني،‌ طراحي محيطي پارك‌ها و فضاهاي مشابه، فضاسازي تبليغاتي و تجاري، طراحي اجسام در ميادين، علايم نوراني (نئون‌ها) و… همه در زمره گرافيك محيطي قرار مي‌گيرند. به عبارت ديگر مي‌توان گفت تمامي موارد مذكور از جمله عوامل بياني در گرافيك محيطي هستند.

در تكميل تعريف گرافيك محيطي، آن را بايد يكي از اركان اصلي زندگي اجتماعي و شهري قلمداد كرد. حضور طراحي و جلوه‌هاي هنرهاي تجسمي در زندگي روزمره از طريق گرافيك محيطي ميسر است. گرافيك محيطي مؤثرترين ابزار براي تأثير بر الگوهاي رفتاري زندگي انسان شهرنشين است. گرافيك محيطي يك پديدة اجتماعي است كه با توجه به فضاسازي تصويري،‌ خصايص ملي، قومي،‌ فرهنگي، قرادادهاي اجتماعي، آداب و سنن و گرايش‌هاي سياسي و اقتصادي جامعه قابل تحليل و بررسي است.

گرافيك محيطي با علوم ارتباطات و رسانه‌ها پيوندي مستقيم دارد. از همين‌روست كه از آن به عنوان مهم‌ترين روش ارتباطي(۴) نام  برده‌ مي‌شود. هر چند كه در تمامي شا‌خه‌هاي هنرهاي تجسمي توانايي برقراري ارتباط با مخاطب از عواملي اصلي قلمداد مي‌شود، گرافيك محيطي،‌ نيت و هدف اصلي خلق و اراية اثر بر همين ارتباط استوار است.

در بعضي از جوامع با استفاده از قدرت بياني گرافيك محيطي و جاذبه‌هاي بياني تصاوير تجسمي، شيوه‌هاي فرهنگ‌سازي تازه‌اي ارايه شده است. در عين حال گرافيك محيطي هنري است به شدت اقتصادي و مرتبط با اهداف تجاري. در جوامع سرمايه‌داري تبليغات بيش از هر چيز ديگر قابل توجه است و آن‌چه مد و مدگرايي ناميده مي‌شود، به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم مردم را وادار مي‌كند تا به مصرف بيشتر روي بياورند.

تمامي جلوه‌هاي تصويري شهري ـ خواه در فضاهاي باز و تصاوير غول‌پيكر و خواه در اماكن عمومي سربسته ـ از قدرت بيان بصري ويژه‌اي برخوردارند كه چگونگي بهره‌مندي از آن‌ها در حيطة وظايف طراح گرافيك محيطي تعريف مي‌شود. از همين رو، طراح گرافيك محيطي علاوه بر دارا بودن دانش تجسمي و آشنايي كامل با بنيان‌هاي گرافيك و شيوه‌هاي بياني تصوير، بايد در محدودة دانش‌هاي ديگري نظير جامعه‌شناسي،‌ معماري، شهرسازي، مخاطب‌شناسي، روان‌شناسي،‌ علوم ارتباطات و رسانه با استادان و كارشناسان اين رشته‌ها در ارتباط باشد و از نظرات و تجربه‌هاي علمي و تخصصي آن‌ها براي اراية فضاي تصويري مناسب بهره گيرد.

چنان‌چه طراحي محيط در فضاهاي بسته و سر‌پوشيده نظير اماكن عمومي سربسته، ايستگاه‌هاي مترو، ساختمان‌ها و دفاتر،‌ غرفه‌هاي نمايشگاهي و موارد مشابه انجام گيرد، لازم است طراح گرافيك محيطي از همكاري يك طراح دكوراسيون داخلي براي نيل به هدف مورد نظر استفادة مطلوب نمايد.

تسهيل در امر ارتباطات، بهبود اوضاع رواني و امنيتي، آگاه‌سازي از امكانات شهري، تسهيل فعاليت‌هاي اقتصادي، كاهش تشنجات عصبي، تبليغات در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي،‌ تجاري و فرهنگي از مهم‌ترين اهداف گرافيك محيطي است.

طراح گرافيك محيطي همواره بايد به عنوان كارگرداني ماهر تمامي جوانب و حاشيه‌هاي كار را بررسي كند و با در نظر گرفتن تمامي موارد طرح و ايده خود را ارايه نمايد. يكي از نكات بسيار مهم در طراحي گرافيك محيطي توجه به عنصر حركت است. گرافيك محيطي در تقسيم‌بندي بين گرافيك ايستا و گرافيك متحرك با توجه به ويژگي‌ها و كاربردش در زمرة گرافيك ايستا قرار مي‌گيرد. اما نوعي ديگر از حركت ـ حركت ناظر ـ مرزهاي آن را به گرافيك متحرك نزديك و در مواردي تركيب مي‌كند. مردم جوامع به‌طور مرتب در تردد هستند و يا از داخل وسايل نقلية در حال حركت، تصاوير محيط را مي‌بينند و يا اين‌كه وسايل و ابزار تبليغ ـ مانند طراحي بدنه اتوبوس‌ها ـ در حركت هستند.

عناصر شتاب، حركت و هم‌چنين تراكم از عوامل قابل توجه در محيط شهري هستند که گاهي به نديدن منجر شده و سبب مي‌شود كه مفاهيم تصويري به خوبي درك نشود. هر اثر گرافيكي بايد ابتدا قابل رؤيت باشد و به  دنبال آن درك و فهم شود. هم‌چنين پيام و مفهوم آن بايد باورپذير باشد و ادلة پيام،‌ خوب ديده شود. مخاطب تصاوير، زماني آن‌ها را حقيقي مي‌پندارد كه استدلال‌هاي بصري مفاهيم را بپذيرد.

طراح گرافيك محيطي براي نيل به اهداف مورد نظر بهتر است از هر عاملي براي جلب توجه مخاطب استفاده نمايد و هر جلوه تصويري را مصادره به مطلوب(۵) كند. اين اصل مهم روان‌شناسانه به خصوص زماني به عنوان وسيله‌اي قدرتمند و تأثيرگذار است كه طراح بخواهد با هوشياري و ظرافت وضعيت رفتاري خاصي را در مخاطب برانگيزاند. به‌عنوان نمونه براي كالاي مصرفي تبليغ نمايد و يا با تركيب تصوير و نوشتار، نوعي از الگوي رفتاري و يا حركتي فرهنگي را به مخاطب بقبولاند. استفادة هوشمندانه از اين اصول همواره براي طراحان گرافيك رضايت‌بخش بوده است. اما بايد مواظب بود كه طراح با پافشاري بيش از حد بر اين روش به ورطه زياده‌گويي و تكرار بيش از اندازه سقوط نكند. تكرار آگهي‌هاي يكسان به اشكال گوناگوني و دفعات بي‌شمار و شعارهاي نامأنوس ـ كه تقلبي بودن آن در ذات جملات مستتر است ـ از گلايه‌هاي عمومي و هميشگي مخاطبان بوده است. مردم جامعه از مشاهدة مستمر موضوعات تكراري و كهنه خسته و آزرده مي‌شوند. خارق‌العاده‌ترين تصاوير نيز در صورت استفادة نامناسب، عادي و فاقد تأثيرگذاري خواهند بود.

 استفاده مكرر و كاربرد بي‌روية تصاوير، بي محتوا شدن آن را در پي خواهد داشت. از اين رو، تصاوير بايد طوري ارايه شود كه تأثيرات پيام در ذهن باقي بماند. اگر چه عنصر تكرار از اصول مهم گرافيك جهت تأكيد تداوم موضوع هستند اما طراح گرافيك نبايد با تعصب بر اين عنصر، از اصل تنوع چشم‌پوشي كند. تكرار، زماني بيشترين تأثير ذهني را داراست كه با تنوع همراه باشد.

در ترديد نگه‌داشتن مخاطب و اراية تدريجي پيام‌ها و مفاهيم از ديگر جلوه‌هاي مورد استفاده در گرافيك محيطي است. با اين روش مدت زماني طول مي‌كشد تا پيام ارايه شود، اما به نوعي باعث جلب توجه عمومي خواهد شد و به‌طور طبيعي، انتظار تصاوير و نوشتار نوبت بعد را در ذهن مردم به وجود مي‌آورد. همين انتظار و دنبال شدن تصاوير از سوي مخاطب، مانايي تصوير در ذهن آن‌ها را سبب مي‌شود.

استفادة تمام و كمال از تكنيك‌هاي گرافيك،‌ استفاده از جلوه‌هاي نور ـ نور طبيعي در فضاي باز و نورهاي محيطي ديگر جهت فضاهاي بسته و يا نورپردازي شب ـ و رعايت نكاتي نظير انتخاب محل نصب، ارتفاع مورد نظر با توجه به ديد بيننده، تكنيك‌هاي اجرايي، هماهنگي با موضوع و محيط و يا استفاده از كاراكترهاي مخصوص و ترفندهايي از اين دست، از جمله وظايف ديگر طراح گرافيك محيطي است. طراح گرافيك محيطي با عوامل و امكانات موجود انواع شيوه‌هاي بياني را در نظر مي‌گيرد تا توجه مخاطب را برانگيزاند و به دنبال آن به هدف خود نزديك شود.

نورمن كرو ـ استاديار دانشكدة معماري دانشگاه نتردام ـ  و پل لاريو ـ استاد معماري دانشگاه بال استيت ـ در كتاب يادداشت‌هاي بصري براي معماران و طراحان(۶) دو نوع مهارت را براي سواد بصري قابل توجه مي‌دانند. يكي بيان بصري و ديگر ذكاوت بصري. “بيان بصري راجع به پيام‌هايي است كه ارسال مي‌كنيم و ذكاوت بصري مربوط به پيام‌هاي بصري دريافتي است. درست همان‌طور كه صحبت كردن و گوش دادن مهارت‌هايي مرتبط و در عين حال مجزا هستند، ديدن و ارايه كردن نيز به يكديگر وابسته، ولي جدا هستند.”

اما نكتة مهم  اين‌جاست كه سواد بصري مانند زبان نوشتاري بايد به‌تدريج آموخته شود. در بيان تجسمي اصل مهم ديده­شدن است و بيان بصري قصد دارد پيام را طوري ارايه دهد كه به بهترين شكل ديده شود. ديدن را همواره بايد به عنوان پيش نياز بيان بصري دانست. اين‌كه از چه توانايي‌ها و امكاناتي براي بهتر ديده شدن استفاده شود، نيازمند رعايت كردن تمامي موارد و اصولي است كه به آن‌ها اشاره شد. بعد از بيان بصري نوبت ذكاوت بصري است. ذكاوت بصري توانايي ديدن و درك اطلاعات،‌ پيام‌ها و مفاهيم به‌صورت صريح و واضح است. فهميدن و به كار بردن مفاهيم بصري نيز مهارتي است كه بخشي از آن آموختني و بخش ديگرش غريزي و دروني است.

در عرصة ارتباطات غير كلامي وظيفة طراح گرافيك بسيار مهم و قابل توجه است. شايد به همين دليل است كه در جوامع پیشرفته، بسياري از دروس تخصصي ارتباطات، تبليغات، روان‌شناسي،‌ جامعه‌شناسي و آشنايي با فرهنگ و تاريخ اقوام جزو دروس دانشگاهي گرايش‌هاي ارتباط تصويري گنجانده شده است.

تا اين‌جا تعاريف و اهداف گرافيك محيطي و وظايف طراحان گرافيك محيطي به اختصار بيان شد. اين­ها همه مقدمه‌اي بود براي بيان اصلي‌ترين هدف گرافيك محيطي در جوامع شهري. مهم‌ترين ويژگي گرافيك محيطي با در نظر گرفتن تمام مواردي كه براي آن ذكر شد،‌ ايجاد مناظر زيباي بصري در جامعه است. زيباسازي جوامع تأثير فراواني در سلامت ذهني مردم دارد. گرافيك محيطي در كنار پيام‌ها و مفاهيمي كه به‌طور مستقيم و يا غيرمستقيم انتقال مي‌دهد موظف است فضايي سالم،‌ پر نشاط و قانع كننده براي سكنة شهر فراهم آورد.

در گرافيك محيطي و مباحث آن،‌ طراحي مبلمان شهري با توجه به عوامل زيبايي محيط جامعه صورت مي‌گيرد. مبلمان شهري،‌ فراهم آوردن محيط زيباي بصري،‌ هماهنگي مطلوب محيط زندگي،‌ آرامش بخشي به مخاطب و كاهش دغدغه‌هاي رواني افراد جامعه را مدنظر دارد. مردم به‌طور غريزي به زيبايي،‌ تعادل،‌ توازن و آراستگي تمايل و از زشتي و ناهنجاري پرهيز دارند. حضور در محيطي كه همه عناصر آن در جاي مناسب خود قرار گرفته و تمامي عناصر بصري به‌طور هماهنگ تأثيرات اصولي و درستي را رعايت مي‌كنند براي هر شهروندي لذت‌بخش است و خستگي‌ها و دغدغه‌هاي زندگي روزمره را به آرامش و سلامت رواني بدل مي‌كند.

بايد اقرار كرد عنصر زيبايي ـ به عنوان مهم‌ترين عامل فضاسازي و مبلمان شهري ـ در بعضي از جوامع معاصر مورد كم‌توجهي و در مواردي بي‌توجهي قرار گرفته است. الگوهاي تبليغات تجاري و مصرف‌گرايي و عرصة رقابت محصولات،‌ بدون توجه به بسياري از اصول زيبايي‌شناسي وجه غالب گرافيك محيطي در اين جوامع است كه به نوعي نظم عمومي جامعه را برهم زده است.

حضور نامنظم،‌ پرت‌افتاده،‌ بدون هماهنگي بصري و فاقد ارزش‌هاي زيباشناسانة تصويري آگهي‌هاي تجاري، نه‌تنها به‌ دليل استفاده‌هاي نامناسب و غير كارشناسانه نتوانسته در راستاي اهداف تبليغاتي به خوبي عمل كند، بلكه طراحي‌هاي ضعيف و نحوة اراية آن‌ها آشفتگي‌هاي بصري فراواني به وجود آورده است. اين آشفتگي‌هاي تصويري در كنار اوضاع نابسامان شهرها و جوامع،‌ امنيت رواني مخاطبان را به‌شدت مختل مي‌سازد.

اگر شرايط اجتماعي براي بهترين شكل استفاده از گرافيك محيطي و جنبه‌هاي اثربخشي و فرهنگ‌سازي آن فراهم آيد، اين ابزار هنري مي‌تواند در عرصه‌هاي مختلف آموزشي، تبليغاتي، ارتباطي،‌ سياسي و اقتصادي تأثيرات مثبت و خوشايندي برجا گذارد و ضمن آن در كنار تمامي اهداف كاربردي و انتقال اطلاعات به عواملي منتهي شود كه ساختارهاي اخلاقي، اجتماعي،‌ فرهنگي و سنتي جامعه را به‌طور درست و با توجه به اصول بنيادين اصلاح و ارايه نمايد و از سوي ديگر در كنار تمامي موارد مذكور،‌ از جاذبه‌هاي زيباشناسي بيان هنري در جهت زيباسازي ظاهري شهر و به تبع آن لذت بردن مردم از زندگي شهري استفاده نمايد.

باورپذيري اجتماع نسبت به اصول مهم گرافيك محيطي و تأثيرات آن، رشد فكري مديران فرهنگي و هنري،‌ سياست‌گذاري‌هاي كلان اجتماعي شهرها، استفاده از طراحان آشنا با اصول و بنيان‌هاي طراحي و خلاقيت‌ بالا،‌ مشاوره با كارشناسان زبده و باتجربه و عزم عمومي نسبت به زيباسازي جوامع شهري از جمله مهم‌ترين عوامل رشد كمي و كيفي عرصه گرافيك محيطي و مبلمان شهري به حساب مي‌آيند.

نكتة آخر كه هنرهاي تجسمي مهم‌ترين ابزار ارتباطي و آموزشي هستند كه قدرتي فراتر از تصورات رایج دارند و در اين ميان، گرافيك محيطي به عنوان ابزاري اجتماعي و توانمند علاوه بر رسالت و وظايف پيام‌رساني و انتقال مفاهيم، چشم‌ را به خود جلب مي‌كند تا نظم لازم را براي درك چيزهاي قابل رؤيت در ذهن مخاطب پديد آورد و در شناخت ارزش‌هاي زندگي اجتماعي مطلوب، به او ياري رساند.

 

پی‌نوشت‌:

۱- در ايران عنوان “ارتباط تصويري” به جاي لغت “گرافيك” جايگزين شده است، اما با توجه به محدودة وسيع و كاربردهاي اين رشته و همچنین بار معنايي، كوتاه‌گويي و خلاصه‌گويي كه ويژگي اصلي اين هنر است، مناسب و گویا نيست و كماكان واژه گرافيك رايج و عمومي است.

۲ -گرافيك متحرك، گونه‌اي از هنر گرافيك است كه در آن تصاوير بر روي نوارها و يا صفحه‌هاي مخصوص ثبت و ضبط شده و به مدد رسانه‌هاي ارتباطي نظير تلويزيون،‌ كامپيوتر و پروجكشن به نمايش در مي‌آيند. گرافيك تلويزيوني مهم‌ترين شاخة گرافيك متحرك است. در اين عرصه، تصاوير متحرك اگر در زمان مورد نظر توسط مخاطب درك و فهم نشوند تأثيرگذاري خود را از دست خواهند داد.

۳- Public Opinion

۴-Style of Communicating

۵- Fulfilling Prophocy-Self

[۱]

۶ . اين كتاب توسط سعيد آقايي و محمود مدني ترجمه و در سال ۱۳۷۸ توسط انتشارات هنر و معماري به چاپ رسيده است.

 

زيرنويس تصاوير:

۱ـ نمايي از سر در و طراحي نماي بيروني فروشگاه پوشاك كودكان ـ پاريس

۲ـ تابلوهاي حجمي براي سردر فروشگاه عينك ـ پاريس

۳ـ فضاسازي براي نماي بيروني فروشگاه كفش ـ لندن

۴ـ  D,Art LA Merccerie ـ نماي بيروني نگارخانه آثار هنري ـ پاريس

۵ـ مجتمع مسكوني تجاري ـ برلين. رنگ به عنوان عنصر مهم تجسمي سهم به سزايي در زيباسازي محيط شهري دارد. در اين تصوير، استفاده مطلوب از تركيب‌ رنگي علاوه بر زيباسازي بصري ساختمان، باعث شده تا خشنونت‌هاي معماري و خشكي هندسي آن كاهش يابد و فضاي آرام و لطيفي را القاء نمايد.

۶ـ نماي سردر و ورودي فروشگاه لباس‌هاي دست دوم لندن.

۷ و ۸ـ در اين تصاوير نوعي از اطلاع‌رساني با استفاده تبليغاتي ـ تجاري در ابعاد بسيار بزرگ در حال اجراست.

۹ـ آگهي تبليغاتي خياباني، پاريس. استفاده از شكل هندسي به‌خصوص با در نظر گرفتن حداكثر فضا براي نصب پوستر و بَنِر، ارتفاع مناسب براي ديد مخاطب، فضاسازي حجمي، محل استقرار و چشم‌نوازي از ويژگي‌هاي اين نوع طراحي محيط به‌شمار مي‌آيد.

۱۰ـ طراحي براي سطل زباله، رتردام.

۱۱ـ نمايشگاه خياباني در محيط پياده‌رو، نمايش ‌آثار هنري، نصب پوسترهاي تبليغاتي و  شيوه‌هاي اطلاع‌رساني مخصوص از ويژگي‌هاي طراحي و فضاسازي در معابر عمومي است.

۱۲ـ موزه هنرهاي معاصر نيويورك. استفاده از آويزهاي پارچه‌اي با نوشتار چاپي و خوانا بر روي آن همراه با تركيبات رنگي زيبا در محيط بيروني و فضاي داخلي موز، از سويي به زيبايي با معماري خاص آن تلفيق شده و از سويي ديگر به عنوان يك سيستم نشانه‌گذاري براي شناخت موزه درآمده است.

۱۳ـ تمامي وسايل نقليه كمپاني، شركت‌ها و مؤسسات با تصاوير و طراحي گرافيك خاص خود قابل تشخيص هستند.

۱۴ـ اين تنديس در پارك اداري Tallegrand‌ نصب شده است. با استفاده از حروف اول موضوع يك رديف هشت‌تايي طراحي شده كه به‌تدريج از رنگ آبي به سبز تبديل و علاوه بر كاركرد معرفي و اطلاع‌رساني، به عنوان چشم‌اندازي از اطراف فضا، خودنمايي دل‌انگيز مي‌دهد.

۱۵ـ مركز فرماندهي بانك بين‌المللي باركليز لندن. اين تابلوهاي نشانگر، با استفاده از برنز قالب‌گيري شده و شماره مخصوص طبقات بر آن نقش شده‌اند. در اين نشانگر‌ها چگونگي تبديل يك تابلوي راهنما به يك اثر تجسمي زيبا و با حفظ عملكرد مفهومي آن قابل توجه است.

۱۶ـ طراحي بدنه اتوبوس براي حمل و نقل عمومي، استفاده از فرمهاي رنگي و نوشتار براي زيبا‌سازي وسايل نقليه از مهمترين عوامل در طراحي گرافيك محيطي و جنبه‌هاي بياني آن است.

۱۷ـ ارتباط، رقابت يا زيباسازي؟ خياباني در آمستردام. وجود نابساماني در علائم و تابلوهاي تبليغاتي و رقابتي، گواهي است بر ضرورت ايجاد تعادل بين محيط و نگاه گرافيكي به آن. چشم‌انداز مناسب، تبديل اطلاعات مورد نياز و تناسبات فرهنگي از مهم‌ترين اركان گرافيك در محيط محسوب مي‌گردد.

۱۸ـ تابلوها و علامت‌هاي گرافيكي خطوط راه‌آهن بالتيمور. استفاده مناسب از عناصر بصري جهت مشخص شدن خطوط راه‌آهن بين شهري و مراكز حمل و نقل علاوه بر زيبايي‌ محيط، مخاطب را براي دسترسي سريع به اطلاعات راهنمايي مي‌كند. خطوط آبي و زرد براي مشخص كردن جهت است. به‌كارگيري مداوم از رنگ‌هاي درخشان و جلوه‌هاي آن كمك مي‌كند تا ايستگاه‌ها و تابلوها چشمگيرتر شوند.

۱۹ـ نمايشگاه دائمي مركز تحقيقات روزولت در ميدل‌برگ. در اين نمايشگاه زندگي‌نامه روزولت و همسرش با استفاده از تابلوهاي اطلاعاتي و نصب آن‌ها شبيه پرچم بر روي سه شاخه‌هاي طراحي شده، به صورت تصاوير و نوشتار در معرض ديد مراجعان قرار گرفته است.

   Environmental Graphic Design, the

Image of Society

Amir Abdolhosseini

Graphic design is the most applicatory branches of visual arts. In communication age, regarding the limits of written and spoken language, graphic design plays an important role as a visual media.

Contemporary world has an atmosphere full of transferring data and information continually; therefore among all branches of graphic design, environmental graphic design is the most powerful media tools.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =