اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر

جشنواره تئاتر شهر

در زمان مسئولیتم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشنواره تئاتر شهر یکی از برنامه‌هایی بود که در برگزاری منظم و با کیفیت آن عزم جدی داشتم. در ۴ دوره این جشنواره (سوم، چهارم، پنجم و ششم) به عنوان رییس شورای سیاستگزاری و رییس برگزاری این رویداد حضور داشتم و هر ۴ دوره با دبیری دوست و همکار خوب هنرمندم شهرام کرمی به شایستگی برگزار شد.

تنوع گروه‌های اجرایی، استقبال جوانان عرصه هنرهای نمایشی، حضور مفاخر و بزرگان تئاتر در ترکیب شورای سیاستگزاری و هیأت‌های انتخاب و داوری، استقبال از نمایش‌های برگزیده این جشنواره در اجراهای عمومی و اجرای آثار برگزیده این جشنواره در رویدادهای مهمی مانند جشنواره تئاتر فجر از مهم‌ترین دستاوردهای این رویداد عرصه هنرهای نمایشی به شمار می‌رفت.

رضا امامی، حسن مؤذنی، افشین زارعی، سعید شریفی‌پور و نجمه کوشا از جمله همکاران مدیریت هنرهای نمایشی بودند که در تمام دوره‌های جشنواره تئاتر شهر همراهی و همکاری داشتند.

سومین جشنواره تئاتر شهر

زنگ آغاز سومین جشنواره تئاتر شهر با انتشــار فراخوان در اردیبهشــت ماه ۹۳ خورده شــد. این جشنواره با شعار تهران شــهر مهربانی و با موضوعات حقوق و اخلاق شهروندی و هویت اسلامی و ایرانی در شهر تهران برگزار شد. جشنواره در هفت بخش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر مذهبی(باران)، تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، مسابقه عکس و پوستر تئاتر و بخش کارگاه های آموزشی، پذیرای هنرمندان شــهر تهران و آثار آنها بود. مهلت ارســال آثار به دبیرخانه تــا ۲۹ خردادماه بــود وگروه ها و هنرمندان شــهر تهران و اعضــای کانون‌های نمایش فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و محلات شهر تهران می‌توانســتند در این رویداد هنری شرکت کنند. سومین جشــنواره تئاتر شهر با حمایت از فعالیت گروه‌های جوان و آثار نمایشي با مضامین اخلاق و رفتار شهروندی، هویت دیني و ملي و انقلاب اسلامي در جهت نیل به آرمانشهر اسلامي و ایراني برپا شد.

بعد از به پایان رســیدن مهلت ارســال آثار به جشــنواره، هیأت‌های بازخوانی و بازبینــی در بخش های مختلف ارزیابی را شــروع کردند و آثار را برای داوری مرحله نهایی برگزیدند. هیأت داوران بخش‌های مختلف از میان هنرمندان صاحب نام انتخاب شدند و ایرج راد، حسین مسافرآستانه، حمیدرضا نعیمی، مســعود دلخواه، حسین پارسایی، امیر دژاکام، اصغر همت، سهیلا نجم، شــکرخدا گودرزی، بهرام شــاه محمدلو، حســن دادشکر، مریم سعادت، حسین عاطفی، محمدرضا الوند، محمدمهدی خاتمی، حمید جبلی، فرهاد آئیش، رضا معطریان، قباد شیوا، امیر اسمی و اصغر دشتی آثار را در بخش‌های شش‌گانه جشنواره انتخاب و داوری کردند.

نخستین دوره از جشـنواره تئاتر شــهر از زنده‌یاد محمود استاد محمد و حسین محب اهری تقدیر شده بود. در دوره دوم از علی نصیریان تقدیر د و در  سومین دوره نیز از اسماعیل خلج تجلیل شــد. معیار جشنواره در تقدیر از هنرمندان پیشکسوت بر این اساس است که افرادی مورد تقدیر قرار گیرند که سهم عمده‌ای در معرفی فرهنگ شهری در تئاتر کشور داشته‌اند.

در ایام برگزاری جشـنواره ۱۰ کارگاه نمایشی با حضور محمد چرمشیر، داریوش مودبیــان، فرهاد تجویدی، احسان فلاحت‌پیشه، آرش صادقیان و غلامرضا شهبازی برگزار شد. در زمان جشنواره نیز، معاونت هنری برای همکاران سازمانی این امکان را فراهم آورد تا بتوانند به صــورت رایگان از این نمایش‌ها استفاده کنند.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر شهر با شعار تهران شهر مهربانی ۱۸ مهر ۹۳ در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراســم که امین زندگانی اجرای آن را بر عهده داشــت، در ابتدا شــهرام کرمی، دبیر جشنواره روی صحنه آمد و پس از تشکر از علی نصیریان رئیس جشنواره از تمامی هنرمندان و مسئولان دلسوز و همراه در این مسیر تشکر کرد.

کرمــی گفــت: شهرداری تهــران بــه ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی ریاست سازمان و امیر عبدالحسـینی معاون هنری سازمان حمایت‌های بی‌دریغی از جشنواره داشتند، اما در صحبت‌های خود باید عذرخواهی کنم که کاستی‌هایی در برگزاری جشـنواره داشتیم و امیدوارم این نواقص سال آینده بر طرف شود.

شهرام کرمی در پایان اظهار داشت: کار جشنواره تئاتر شهر با مراسم اختتامیه تمام نمی‌شود بلکه ما بعد از این مراسم تلاش می‌کنیم تا آثار برگزیده به اجرای عمومی برسد. خوشحالم که در خانواده تئاتر روحیه جمعی برای کمک به اعتلای جایگاه این هنر وجود دارد.

در این مراسم هنرمندانی چون علی نصیریان، حمیــد جبلی، ایرج راد، اسماعیل خلج، حمیدرضا نعیمی، بهرام شاه محمدلو، مجید امرایی، محمد متوسلانی، رویا افشار، مریم سعادت، پرستو گلستانی و هنرمندان نام آشنای تئاتر کشورحضور داشتند.

علی نصیریان رئیس سومین جشـنواره تئاتر شهر، پس از اعلام برگزیدگان بخش پوسـتر، عکس و نمایشنامه‌خوانی گفت: برگزاری چنین جشنوارهای را باید غنیمت شمرد. یکی از خوبی‌های برگزاری این جشنواره‌ها دیدن دوستان قدیمی اســت. هر قدمی که برای تئاتر برداشته شود در شرایط فعلی خیلی مهم است. نصیریان با اشاره به عدم توجه به برخی بخش‌های تئاتر اظهار داشت: در حال حاضر سازمان‌های مختلفی از تئاتر حمایت می‌کنند و جامعه نیز از لحاظ روانی و تفریحی به این حمایت‌ها در جهت بیشتر رواج دادن هنر تئاتر در جامعه نیاز دارد.

وی افزود: زمانش فرا رسیده است تا شهرداری پس از توجهی که به ساخت سینما در مناطق مختلف شهر داشته است نگاهش را متوجه حوزه تئاتر کند و نسبت به ساخت سالن‌های نمایشی نیز اقدام کند. نصیریان با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و هنر با کمبود فضا و امکانات مواجه هستیم، اظهار داشت: هر قدمی برای تئاتر برداشته شود خوشایند است، باید مراکز فرهنگی بزرگ برای کشف و شکوفایی استعدادهای جوان ساخته شود تا جوانان با تشکیل گروه و دریافت اعتبار به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند، این مسیری است که جا دارد شهرداری با حمایت خود در آن ورود کند. افتخار می‌کنم که جوانان فعالیت‌های موثری انجام می‌دهند و از شما می‌خواهم تا با رفتن به سراغ فکر، اندیشه و خلاقیت، به مسائل جامعه خود بپردازید. پس از صحبت‌های علی نصیریان و اعلام برگزیدگان، از اسماعیل خلج کارگردان، نویسنده و بازیگر پیشکسوت هنر نمایش تقدیر شد و سپس مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران ضمن سخنانی از بهره‌برداری بزرگترین مجموعه نمایش کشور با ظرفیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر و ۷ سالن نمایش خبر داد و اظهار امیدواری کرد که آرش‌های کمانگیر در عرصه فرهنگ و ادب نیز ادای دین کنند و نام‌شان را در تاریخ این مملکت جاودانه کنند.

چهارمین جشنواره تئاتر شهر

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی دبیر چهارمین دوره جشنواره تئا‌تر شهر در دیدار با اهالی رسانه برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر شهر را اعلام کردند.

 امیر عبدالحسینی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در ابتدای نشست با اشاره به نشست‌های تخصصی رئیس سازمان فرهنگی هنری با هنرمندان حوزه تئا‌تر گفت: پس از جلسه‌های مفصل در چهار ماه گذشته با حضور دکتر صلاحی و هنرمندان سر‌شناس عرصه تئا‌تر، دستاوردهای متعددی به دست آوردیم که برگزاری چهارمین دوره جشنواره تئا‌تر شهر یکی از آن‌ها است. شورای سیاست‌گذاری این جشنواره با حضور محمود عزیزی، حسین مسافر‌آستانه، ایرج راد، رحمت امینی، قطب‌الدین صادقی، شهرام کرمی و مرضیه برومند شکل گرفت. معاون هنری سازمان افزود: هدف از برگزاری جشنواره تئا‌تر شهر صرفا برگزاری یک جشنواره نیست. از ابتدا با خود قرار گذاشتیم که تمام همت خود را به کار ببریم تا گروهای موفق و جوان را به جامعه تئا‌تر کشور معرفی کنیم. در دوره پیشین جشنواره ۶۸ گروه تئاتری حضور داشتند و ما تلاش خود را به کار بستیم تا تمامی این آثار اجرای عمومی را در فرهنگسرا‌ها تجربه کنند.

جشنواره تئاتر شهر را نقد کنید

عبدالحسینی از اضافه شدن چند بخش به چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر خبر داد و گفت: در چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر بخش پژوهشی، علمی و مدرسه شکل گرفت. مدرسه‌های تئا‌تر فرهنگسرا‌ها جانی دوباره یافتند و چند اثر مکتوب نمایشی و پژوهشی به نشر سپرده شد. نکته دیگری که در جشنواره لحاظ شد، تعامل جامعه حرفه‌ای تئا‌تر با جامعه آماتور یا دانشجویی بود. این امر در چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر با حضور استادان و افراد متخصص و صاحب‌نام در حوزه شورای سیاست‌گذاری، تدریس، داوری و حضور جامعه آماتور در حوزه اجرا اتفاق افتاد. وی در ادامه از تمامی اصحاب رسانه و ناقدان حرفه تئا‌تر درخواست کرد تا در طول جشنواره نیز حضور داشته باشند و تاکید کرد: هر رویداد، جشنواره و اتفاقی بدون نقد درست، دوام نخواهد داشت. در چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر حضور داشته باشید، آن را نقد کنید و نقاط قوت و ضعف ما را به رخمان بکشید تا در دوره‌های بعدی ضعف‌ها را ترمیم کنیم و قوت‌ها را پرورش دهیم.

تئاتر شهر؛ متنوعترین جشنواره نمایشی کشور است

شهرام کرمی با تشکر از خبرنگاران حاضر در نشست گفت: تئا‌تر یک حامی جدی دارد که نقش موثری در گسترش تئا‌تر ایفا می‌کند؛ و آن رسانه‌ها هستند. جشنواره تئا‌تر شهر به جشنواره شناخته شده‌ای تبدیل شده است که می‌توان گفت متنوع‌ترین جشنواره تئاتری کشور است و در تمام ژانر‌ها، در آن امکان رقابت وجود دارد.

کرمی اضافه کرد: امسال جشنواره در ۷ بخش صحنه‌ای، باران، کودک نوجوان، خیابانی، نمایشنامه، عکاسی و مدرسه تئا‌تر برگزار می‌شود. ۱۰۷۵ گروه متقاضی حضور در جشنواره بودند که ۷۳ گروه پذیرفته شدند. جشنواره از ۲۶ شهریور تا ۲ مهر ماه در ۱۵ مکان مختلف برگزار خواهد شد و اختتامیه آن در سالن اصلی فرهنگسرای اندیشه است.

برگزاری افتتاحیه در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر

وی درباره افتتاحیه جشنواره گفت: مراسم افتتاحیه پنج‌شنبه ۲۶ شهریور در محوطه باز مجموعه تئا‌تر شهر برگزار می‌شود و طی آن، نمایش خیابانی دریادلان اجرا خواهد شد. این نمایش با موضوع غواصان شهید به همت ۵ جوان تئاتری آماده نمایش شده است و در طول برگزاری جشنواره هم چند بار دیگر اجرا می‌شود.

دبیر جشنواره تئا‌تر شهر با اشاره به حضور بیش از ۱۰۰۰ هنرمند در چهارمین دوره جشنواره تئا‌تر شهر گفت: رویکرد ما حمایت از گروه‌های جوان تئاتری است. ما صرفاً در این دوره به جشنواره به عنوان رویدادی گذرا نگاه نکردیم و می‌خواهیم از گروه‌های مختلف برای اجرای عمومی حمایت کنیم.

توجه جدی به مدرسه تئاتر و آموزش ۲۵۶ هنرجو

کرمی با اشاره به انتشار ۳ عنوان کتاب در آستانه جشنواره چهارم گفت: در این دوره مدرسه تئا‌تر به عنوان بخشی جدی مورد توجه قرار گرفت. ۲۵۶ هنرجو از ابتدای تابستان در فرهنگسراهای شهر تهران توسط محمد چرمشیر، فرهاد تجویدی، رضا موسوی و احسان فلاحت پیشه آموزش دیدند و خروجی کار آن‌ها در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه خواهد رفت.

 دبیر چهارمین دوره جشنواره تئا‌تر شهر در ادامه از برگزاری مراسم بزرگداشت داوود رشیدی خبر داد و گفت: با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره چهارم، مراسم بزرگداشت استاد داوود رشیدی پیشکسوت هنرهای نمایشی که نقش جدی در گسترش تئا‌تر نو در کشور داشت، در اختتامیه برگزار خواهد شد. همچنین از سال‌ها زحمات استاد داوود دانشور نیز تقدیر می‌کنیم.

هیأت داوران جشنواره چهارم

در بخش تئا‌تر صحنه‌ای، ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حمیدرضا نعیمی؛ در بخش باران، اصغر همت، رحمت امینی و علی موذنی؛ در بخش نمایشنامه‌نویسی، داریوش مودبیان، رویا افشار و مریم معترف؛ در بخش خیابانی، حسین عاطفی، محمدمهدی خاتمی و گلبرگ ابوترابیان داوری آثار را بر عهده داشتند. در بخش عکاسی هم در سه بخش داوران به بررسی آثار پرداختند؛ در بخش مسابقه اصلی، سیف الله صمدیان، محمود کلاری، فردین خلعتبری؛ بخش صحنه‌ای مریم زندی، حسن غفاری و ابراهیم حسینی؛ و بخش تئاتر خیابانی نیز ابراهیم حسینی، ابراهیم سیسان و شکوفه هاشمیان به عنوان هیأت داوران حضور داشتند.

تشکیل شورای سیاستگذاری تئاتر شهر تهران

امیر عبدالحسینی هم در توضیح کوتاهی درباره سالن‌های جدید اضافه کرد: طی بازدید رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران راجع به شرایط سخت افزاری این سالن‌ها بحث شد. نتایج این مباحث را خدمت شهردار ارائه کردیم. در جلسه هیأت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که در دفتر آقای قالیباف برگزار شد هم در خصوص سند تعالی هنر تئا‌تر شهر تهران و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت این هنر صحبت کردیم.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: مقرر شد با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، مدیرعامل خانه تئا‌تر، مدیر تئا‌تر حوزه هنری، رئیس خانه هنرمندان و مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شورای سیاستگذاری تئا‌تر شهر تهران تشکیل شود. در کنار این شورا هم تیم ستادی و اجرای تئا‌تر شهر تهران با مسئولیت شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری، تمام سالن‌های تئا‌تر پایتخت به صورت یکپارچه اداره شود. وی تاکید کرد: امیدواریم شکل دقیق و عملیات اجرایی این اتفاق را در آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره تئا‌تر شهر به اطلاع مردم برسانیم.

تئاتر تهران طی دوسال آینده متحول میشود

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر با حضور محمدباقرقالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران، علی صابری عضو شورای اسلامی شهر تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئا‌تر شهر و ‌جمعی از هنرمندان پیشکسوت ‌تئا‌تر کشور از جمله علی نصیریان، جمشید مشایخی، رضا فیاضی، مرضیه برومند، احترام برومند، رویا افشار، فرهاد آئیش، بهرام شاه محمدلو، اصغر همت، اسماعیل خلج، ایرج راد، کریم اکبری مبارکه و رضا بابک در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم چهار ساعته‌ که اجرای آن را امین زندگانی بر عهده داشت، در حضور بیش از ۶۰۰ هنرمند شرکت کننده در جشنواره، ۹۰ هنرمند برگزیده بخش‌های هشت‌گانه جوایز خود را دریافت کردند.

دوره پنجم با ۱۲ سالن جدید برگزار خواهد شد

اولین سخنران مراسم محمود صلاحی بود که بعد از پخش کلیپ یادبود بانو هما روستا به سخنرانی پرداخت. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به رشد کمی و کیفی در چهارمین دوره جشنواره تئا‌تر شهر گفت: این اتفاق به مدد حضور و همراهی همیشگی هنرمندان بنام عرصه تئا‌تر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همین‌طور همراهی و توجه ویژه دکتر قالیباف شهردار تهران به وجود آمد. صلاحی اضافه کرد: دکتر قالیباف در دو هفته گذشته، ۶ ساعت جلسات ویژه و خاص برای تئا‌تر شهر تهران گذاشتند و دو اتفاق جدی در راستای اعتلای تئا‌تر سازمان فرهنگی هنری اتفاق افتاد. طبق این جلسات، پردیس تئا‌تر خاوران و پردیس تئا‌تر صبا که در مراحل پایانی ساخت هستند، به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شد و به امید خدا دوره پنجم جشنواره تئا‌تر شهر با دوازده سالن جدید برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: دومین اتفاق مهم این جلسات، تشکیل یک ستاد مشترک برای اداره یکپارچه تئا‌تر شهر تهران بود؛ امیدواریم که در ماه‌های آینده با اضافه شدن این سالن‌ها و تشکیل ستاد مشترک شاهد اتفاقات خوبی در حوزه هنر تئا‌تر باشیم. تئا‌تر هنر والایی است که می‌توان با آن فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ ترافیک و فرهنگ‌های والای دیگر را با تاثیرگذاری بیشتر و سریع‌تر به مردم انتقال بدهیم.

هما روستا انسانی شریف و بیمثال بود

در ادامه مراسم، آیین تجلیل از داوود رشیدی هنرمند بزرگ عرصه تئا‌تر، سینما و تلویزیون بدون حضور وی برگزار شد و هدایای بزرگداشت ایشان به احترام برومند و لیلی رشیدی همسر و دخترش تقدیم شد.

علی نصیریان رئیس دوره گذشته جشنواره تئا‌تر شهر هم با تسلیت واقعه درگذشت حجاج در روز عید قربان و همچنین فوت هما روستا گفت: هما روستا نه تنها یک هنرمند برجسته، با سواد و فرهیخته بود بلکه انسانی شریف و بی‌مثال بود. من اولین اجراهای حرفه‌ای خود را کنار او تجربه کردم. وی افزود: متاسفم که عمر طولانی من باعث شد از دست دادن یاران، همراهان و همکاران عزیزم را شاهد باشم.

داوود رشیدی هنرمندان ایران را با تئاتر مدرن آشنا کرد

علی نصیریان درباره ویژگی‌های داوود رشیدی هم گفت: تئا‌تر ما از تئاترهای غربی تقلید شد. سال ۱۳۴۰ وقتی تعدادی از هنرمندان فرنگ رفته، به ایران بازگشتند؛ داوود رشیدی، مرحوم حمید سمندریان و تعدادی دیگر از هنرمندان که سال‌ها خارج از ایران هنر تئاتر را تجربه کرده بودند، هنرمندان کشورمان را با تئا‌تر مدرن آشنا کردند.

این پیشکوست عرصه نمایش اضافه کرد: داوود رشیدی در انتخاب نمایشنامه‌هایی که به صحنه می‌برد، وسواس خاصی داشت. تنها به یک کار ترجمه شده اکتفا نمی‌کرد، کاری را انتخاب می‌کرد که به فضای روز جامعه ایران نزدیک باشد. من در تمام کارهای مشترکی که با او داشتم، نوع نگاه، انتخاب و کارگردانی‌اش را ستایش می‌کنم.

نصیریان ادامه داد: خوشحالم که شهرداری تهران خود را موظف می‌دارد که به فرهنگ و جوانان هنرمند توجه کند. جوانان کشور ما پر انرژی هستند و به فرهنگسراهای شما، به سالن‌های تئا‌تر شما و به جشنواره‌های شما به عنوان جایی برای تخلیه انرژی احتیاج دارند.

استاد علی نصیریان با اشاره به دیدار خود با شهردار وقتِ تهران، پیش از انقلاب گفت: اوایل دهه ۵۰ برای پیشنهاد ساخت سالن تئاتر، بعد از طی مراحل اداری مختلف، نزد شهردار آن زمان تهران رفتم که به من گفتند ساخت سالن تئا‌تر به ما ربطی ندارد! اما خوشبختانه بعد از انقلاب، شاهد عملکرد خوب شهرداری در زمینه تئا‌تر هستیم.

حضورم به خاطر محبت برگزارکنندگان است

احترام سادات برومند، همسر داوود رشیدی نیز که به نمایندگی از وی، در این مراسم شرکت کرده بود، با تشکر از شهردار تهران به خاطر نگاه ویژه به هنرمندان و اینکه جویای حال استاد رشیدی بودند، گفت: برای من آسان نیست در غیاب داوود رشیدی در بزرگداشت او شرکت کنم و اگر اینجا ایستاده‌ام به خاطر محبت برگزارکنندگان این مراسم و مردم هنردوست کشورم بوده است. می‌دانم که داوود رشیدی را فراموش نمی‌کنید و برای بازگشت سلامتی او دعا می‌کنید.

وی ادامه داد: من بیش از آقای مرادخانی به دلیل تمام تلاش‌هایشان؛ از آقای قالیباف ممنونم. به این دلیل که وزارت فرهنگ و ارشاد متولی فرهنگ است، اما نگاه ویژه شهرداری تهران به هنر و فرهنگ که شاید وظیفه فرهنگی برعهده نداشته باشد، قابل تقدیر است.

هنر زبان بین المللی برای تمام فرهنگهاست

دکتر محمدباقر قالیباف در آیین اختتامیه جشنواره تئا‌تر شهر گفت: از روزی که من به عنوان شهردار تهران انتخاب شدم، می‌دانستم که علاوه بر تلاش بسیاری که برای سامان دادن در حوزه خدماتی و رفاهی برای مردم تهران باید انجام شود، تهران به خدمات عمده فرهنگی نیاز دارد. البته حضور من در شهرداری به قدری ناگهانی بود که اجازه ارائه سریع برنامه کاری نداشتم و برنامه‌ام را بعد از ۴ ماه تقدیم شورای شهر تهران کردم. اما از‌‌ همان ابتدا انجام کارهای فرهنگی و هنری را به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شهرداری برنامه‌ریزی کرده بودم.

وی ادامه داد: در سه سال اول رسیدگی به بخش خدماتی، بخش زیادی از انرژی و وقت کاری مجموعه شهرداری تهران را گرفت، اما در ۷ سال گذشته، هیچ وقت هیچ کاری را بدون توجه به جنبه فرهنگی و اجتماعی انجام نداده‌ام. چرا که هنر، زبان بین المللی و قابل فهم برای تمام نسل‌ها و فرهنگ‌ها است.

شهردار تهران با اشاره به ماندگاری هنر گفت: مظلومیت امام حسین (ع) هم با اینکه اتفاقی الهی بود و فطرت انسان ناخودآگاه آن را ماندگار می‌کرد، اما به کمک هنر اثرگذاری چندین برابری پیدا کرد و ماندگار‌تر شد. رسالت ما هم در این است که فرهنگ دفاع مقدسمان را با آمیختن هنر، ماندگار کنیم.

تئاتر تهران در دو سال آینده متحول خواهد شد

دکتر قالیباف از هنر تئا‌تر به عنوان مادر تمام هنرها یاد کرد و گفت: تئا‌تر تاثیرگذار‌ترین هنر در زندگی مردم است و همواره برای ما مهم بوده است. در سال‌های گذشته تلاش بنده در شهرداری همین بوده که با کمک پیشکسوتان تئا‌تر و گروه‌های جوان تئاتری به ارتقای این هنر کمک کنم. تئا‌تر ما باید عمومی‌تر و مردمی‌تر شود و این نکته‌ای است که شهرداری تهران با کمک سازمان فرهنگی هنری حتما به آن دست می‌یابد و شما تا دو سال آینده ثمره این اتفاق را خواهید دید. وی افزود: جامعه جوان ما شور، حرارت و استعداد فراوانی دارد و ما باید این حرارت را در مسیر درست هدایت کنیم. اگر همه جامعه تئا‌تر اعم از پیشکسوت و جوان دست در دست هم دهیم، می‌توانیم جامعه را به سمت تفکر، اندیشه و اصلاح پیش ببریم.

داوود رشیدی تئاتر را به من آموخت

در ادامه مراسم، ضمن تجلیل از سال‌ها فعالیت داوود دانشور، کلیپی از فعالیت‌های ایشان پخش شد. جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت عرصه نمایش هم آخرین سخنران مراسم بود. وی در سخنان کوتاهی با آرزوی سلامتی برای داوود رشیدی گفت: مرحوم سمندریان و آقای رشیدی کسانی بودند که تئا‌تر را به من آموختند. اولین همکاری ما به کار بی‌سرانجام «ایوانف» چخوف باز می‌گردد. نمایشی که رشیدی مرا به عنوان نقش اول برگزید و من از انجامش انصراف دادم.

وی گفت: آن روز‌ها داوود رشیدی خیال می‌‎کرد که کسی مرا تهدید کرده تا در اثرش بازی نکنم. اما در واقع ترس من این بود که ایشان به من اجازه داد تا در کارش نقش اصلی را بازی کنم! اما یک سال بعد کار دیگری از سوی رشیدی به من پیشنهاد شد. نقشی که تنها یک دیالوگ داشت. من این نقش را قبول کردم. همه تعجب کردند که تویی که نقش اصلی را در کار قبلی قبول نکردی، حالا چطور برای گفتن تنها یک دیالوگ در کار او حاضر می‌شوی و من گفتم کنار رشیدی بودن و کار تئا‌تر کردن به بزرگ و کوچک بودن نقش ارتباطی ندارد.

در پایان مراسم با حضور مسئولان فرهنگی و هنری، هنرمندان، مهمانان حاضر و اعضای شوراهای انتخاب و داوری جشنواره، جوایز بخش‌های مختلف به برگزیدگان اهدا شد.

چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر به دبیری شهرام کرمی و به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۲۶ شهریور تا ۲ مهر ماه ۹۴ در ۱۸ نقطه پایتخت برگزار شد. در این جشنواره بیش از ۷۰۰ نمایش به اجرا در آمد.

پنجمین جشنواره تئاتر شهر

فراخوان جشنواره پنجم با رویکرد حمایت از گروه‌های جوان و آثار نمایشی با مضامین اخلاق و رفتار شهروندی، هویت دینی و ملی و انقلاب اسلامی در جهت نیل به آرمان‌شهر اسلامی و ایرانی و شعار “تهران تکریم زندگی” در ۸ بخش تئاتر صحنه‌ای، مسابقه تئاترکودک و نوجوان، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه عکاسی تئاتر، مدرسه تئاتر و بخش ویژه اعلام شد. آیین افتتاحیه این رویداد ۲۲ شهریور با حضور هنرمندان و اهالی تئاتر و با برنامه‌های میدانی و صحنه‌ای متعدد و جذاب در  باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد.

آمار شرکتکنندگان در بخشهای مختلف جشنواره پنجم

۱۳۵۵ هنرمند و گروه نمایشی شامل ۴۱۹ گروه در بخش تئاتر صحنه‌ای، ۱۴۳ گروه در بخش تئاتر کودک و نوجوان، ۱۳۹ گروه در بخش خیابانی، ۱۲۴ اثر در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی، ۲۹۵ عکاس در بخش مسابقه عکاسی و تعداد ۲۳۵ نفر هنرجو در بخش مدرسه تئاتردر مرحله فراخوان متقاضی شرکت در جشنواره بودند.

از میان گروههای متقاضی در نهایت  ۶۵ گروه نمایشی با ۱۹۷ اجرا، ۱۸ نمایش در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای، ۱۵ نمایش در بخش مسابقه تئاتر کودک و نوجوان، ۱۸ نمایش در بخش مسابقه تئاتر خیابانی، ۵ گروه در بخش تئاتر شورایی، ۶ گروه در بخش توان‌یابان، و ۳ نمایش در بخش ویژه به اجرا پرداختند.

برگزاری کارگاههای نمایشی مدرسه تئاتر با حضور محمد چرم‌شیر (کارگاه نمایشنامه‌نویسی)، مریم کاظمی (کارگاه تئاتر کودک و نوجوان)، مریم داننده و علی بیگدلی (کارگاه نمایش خلاق)، حمیدرضا نعیمی (کارگاه بازیگری) و اسماعیل خلج (کارگاه نمایشنامه‌خوانی و مرور آثار درام‌نویس پیشکسوت ایرانی) از برنامه‌های جنبی پنجمین جشنواره تئاتر شهر بود.

همچنین بزرگداشت این دوره از جشنواره به نام دو هنرمند موثر و صاحب‌نام عرصه تئاتر استاد مریم معترف و استاد اکبر زنجان‌پور به پاس سالها تلاش مؤثر در خدمت به هنر و هنرمندان شهر تهران اختصاص یافت.

 

شورای انتخاب آثار جشنواره پنجم

شورای انتخاب متون بخش صحنه‌ای: محمد چرم شیر، حمیدرضا نعیمی، رضا گوران، محمد مسوات، جابر رمضانی، هاله مشتاقی‌نیا                                    

شورای انتخاب متون بخش تئاتر کودک و نوجوان: منصور خلج، مجتبی مهدی، فریبا دلیری

شورای انتخاب طرح و ایده خیابانی: سامان خلیلیان، محمد لارتی، مهدی نصیری

شورای انتخاب مسابقه نمایشنامه‌نویسی: نصرالله قادری، محمد امیر یاراحمدی، احسان فلاحت‌پیشه

شورای بازبینی بخش مسابقه صحنه‌ای: محمودرضا رحیمی، آرش دادگر، فرشاد منظوفی‌نیا، غلامحسین لطفی، حسن موذنی

شورای بازبینی بخش کودک و نوجوان: مریم کاظمی، مجتبی مهدی، ناصر آویزه

شورای بازبینی بخش خیابانی: حسین پرستار، سامان خلیلیان، کامران شهلایی

هیأتداوران پنجمین جشنواره تئاتر شهر

بخش صحنه‌ای: دکتر قطب‌الدین صادقی، رویا افشار، اردلان شجاع کاوه

بخش مسابقه تئاتر کودک و نوجوان: رضا فیاضی، محمد اعلمی، پرستو گلستانی

بخش مسابقه تئاتر خیابانی: علی اکبر قاضی نظام، سروش طاهری، محسن حسن زاده

بخش مسابقه عکاسی تئاتر: ساتیار امامی، بهنام صدیقی، ابراهیم حسینی، مهدی وثوق‌نیا، یلدا معیری، ابراهیم سیسان، روشن نوروزی

اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر

آیین اختتامیه جشنواره ۳۰ شهریور با حضور دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران و جمعی از هنرمندان نمایش از جمله رضا فیاضی، حسین محب اهری، مریم کاظمی، اکبر زنجانپور، مریم معترف، حسین مسافرآستانه، پرستو گلستانی، محمد آقالو، قطب‌الدین صادقی، مرضیه برومند، اردلان شجاع کاوه، پیمان شریعتی و… در حالی در پردیس تازه تاسیس تئاتر تهران برگزار شد که این نخستین مراسم رسمی برگزار شده در این پردیس بود. افتتاحیه رسمی این پردیس تئاتر قرار است همزمان با ایام دهه فجر ۹۵ برگزار شود.

ابتدای مراسم عاشیق حسن که از تبریز برای اجرای موسیقی به این مراسم آمده بود با نواختن ساز و خواندن قطعه موسیقی نواحی همه را به وجد آورد. در ادامه نیما کرمی که اجرای مراسم را عهده‌دار بود اعلام کرد که سالن ۱۵۰۰ نفره پردیس تئاتر تهران در محله خاوران که اختتامیه جشنواره «تئاتر شهر» در آن محل در حال برگزاری بود، به همراه ۹ سالن دیگر خود همزمان با ایام دهه فجر به شکل رسمی افتتاح خواهد شد.

آمادگی سازمان فرهنگی هنری برای افتتاح پردیس تئاتر تهران

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اولین سخنران مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به محل برگزاری این مراسم گفت: باید ابتدا از شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تقدیر کنیم، که طی سال‌های گذشته بهترین مرکز نمایشی شهر را در جنوب تهران پایه‌گذاری کردند و ما امروز اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر را در «پردیس تئاتر تهران» برگزار می‌کنیم. این مرکز با ۳۰ هزار متر زیربنا و ۱۰ سالن مجهز باید با حضور شما رنگ و بوی متفاوتی بگیرد.

 

اجرای ۲۰۰ نمایش از عید قربان تا عید غدیر

صلاحی درباره اجراها در پنجمین جشنواره تئاتر شهر گفت: طی فراخوانی که در اواخر فروردین ماه منتشر شد، ۱۳۵۵ اثر متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که از میان آنها ۱۶۸ هنرمند جوان با میانگین سنی ۲۳ سال در قالب ۷۰ گروه نمایشی اجرا داشتند و از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خم حدود ۲۰۰ اجرا را در ۱۳ مرکز هنری را تجربه کردند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری تجلیل از پیشکسوتان در جشنواره تئاتر شهر گفت: از نخستین دوره جشنواره، تجلیل از پیشکسوتان عرصه تئاتر را به عنوان یک وظیفه در نظر گرفتیم، چرا که این جشنواره، جشنواره گرو‌ه‌های جوان است.

وی در پایان گفت: در این پنج دوره تا کنون از چهره‌های شاخصی چون زنده یاد محمود استاد محمد، زنده یاد داوود رشیدی، حسین محب اهری، استاد علی نصیریان و استاد اسماعیل خلج تقدیر کرده‌ایم و امسال نیز بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری از کارگردان، بازیگر و نویسنده شناخته شده استاد اکبر زنجان‌پور و کارگردان، بازیگر و مدیر تئاتری پیشکسوت خانم مریم معترف تقدیر می‌کنیم.

 به خاطر کمبود امکانات برای جوانان هنرمند شرمندهام

در ادامه محمدباقر قالیباف به سخنرانی پرداخت. شهردار تهران سخنرانی خود در این مراسم را با ابراز شرمندگی از فعالان فرهنگ و هنر آغاز کرد و گفت: به عنوان مدیر اجرایی، از کمبود زیرساخت‌های مناسب برای نشان دادن استعداد جوانان و بروز خلاقیت دانش‌آموختگان رشته‌های هنری، شرمنده هستم.

قالیباف با اشاره به بعضی افراد که قریب به دو دهه در سطوح مختلف، مدیریت اجرایی عرصه فرهنگ و هنر را بر عهده داشتند و البته آنطور که باید و شاید نتوانستند در این عرصه خدمت‌رسانی کنند، افزود: نمی‌خواهم از آنها گله کنم؛ بیشتر از این جهت متاسفم از سوی چنین افرادی، قضاوت‌های غیر منصفانه‌ای نسبت به مسائل فرهنگی شهر تهران می‌شنوم که می‌گویند مدیریت شهری به موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر بی‌تفاوت است.

از ابتدای فعالیتم رویکرد فرهنگی و اجتماعی داشتم

شهردار تهران ادامه داد: از روزی که در نیروی انتظامی توفیق خدمت پیدا کردم، اولین اقدام من در آنجا چه بود؟ به اخبار آن روزها که در آرشیو خبرگزاری‌ها موجود است و بیانات، یادداشت‌ها، مقالات و نوشته‌های افرادی که آن روزها در مسئولیت بودند که نگاه می‌کنم می‌بینم اولین بحثی که آن روز با مردم و جوانان داشتم، تلاش من برای تبدیل امنیت از یک نگاه تهدید محور به یک نگاه جامعه محور بود؛ به شکلی که کاری کنم تا مردم جرات پیدا کنند بر پلیس نظارت داشته باشند.

فرمانده اسبق نیروی انتظامی با اشاره به توجه ویژه خود در اقدام و عمل بر وجود رویکرد فرهنگی و اجتماعی گفت: آن سال‌ها جشنواره فیلم‌های کوتاه ۱۱۰ ثانیه‌ای برگزار کردیم؛ چند هزار فیلم از نقاط مختلف کشور به این جشنواره ارسال شد و جوانان هنرمند حتی از روستاها در جشنواره حضور پیدا کردند. تاثیرگذاری این جشنواره به حدی بود که هنوز هم فیلم‌های برگزیده که امتیاز ممتاز از هیئت داوران گرفتند، در خاطر من باقی مانده است. 

قالیباف یادآور شد: با برگزاری چنین جشنواره‌هایی بود که آثاری مانند فیلم سینمایی «خواب و بیدار» و مجموعه انیمیشن «سیا ساکتی» و برخی آثار دیگر در این فضا ظهور و بروز پیدا کرد و جشنواره فیلم پلیس در آن دوران برگزار شد.

وظیفه شهردار در مسائل اجتماعی سنگینتر است

شهردار تهران ادامه داد: با همه وجود اعتقاد دارم که عناصر اصلی ارتقای کیفیت زندگی و مولفه‌های مهم فرهنگی در جامعه، هنر و هنرمندان هستند و هرگز از این موضوع غفلت نکردم. شاید در دوره‌ای که در نیروی انتظامی بودم چنین توقعی از مدیریت پلیس کشور نمی‌رفت، اما در نهادی غیردولتی و عمومی همچون شهرداری تهران که همه امکاناتش متعلق به مردم است، این نگاه پررنگ‌تر دنبال شده است و وظیفه من به عنوان شهردار تهران در توجه به مسائل اجتماعی سنگین‌تر است. 

محمدباقر قالیباف با یادآوری جلسه اول ارائه برنامه‌های شهرداری تهران در دی ۸۴ در شورای اسلامی شهر تهران، گفت: از روز اول گفتم که رویکرد ما در شهرداری تهران رویکرد اجتماعی و فرهنگی است. دانش‌آموختگان رشته‌های هنری همواره دغدغه داشتند که امکانی برای شکوفایی استعدادهایشان وجود نداشته و زیرساخت‌های فرهنگی به قوتِ سایر زیرساخت‌های شهر گسترش پیدا نکرده‌اند. اما من به عنوان یک مدیر اجرایی قرار نبوده دست به قلم ببرم و تولید محتوا کنم؛ از بنده توقع داشتند سالن‌های سینما و تئاتر این شهر را در این دوره زمانی کوتاه چند برابر کنم.

لوح افتخاری عروسکی برای شهردار تهران

در ادامه مرضیه برومند دبیر جشنواره عروسکی به صورت غیرمنتظره و به منظور تقدیر از شهردار تهران روی صحنه رفت.  برومند با اشاره به اینکه قرار بود لوحی متفاوت و عروسکی برای این کار آماده شود، گفت: در روزهایی که برای از دست دادن داود رشیدی اندوهگین بودیم، در اختیار قرار دادن خانه عروسک به هنرمندان نمایش عروسکی لبخند به لبانمان آورد و آن لبخند به لطف شما آقای قالیباف بود. به پاسِ زمینی که در اختیار خانه عروسک گذاشتید، این لوح تقدیر را از طرف جمع هنرمندان عروسکی به شما هدیه می کنم.

برومند ادامه داد: همه ما می‌دانیم شما در این سال‌ها چه کرده‌اید و چه کارهایی نتوانستید انجام دهید. امیدواریم سلامت باشید و شهردار این شهر باقی بمانید؛ چون کارهای زیادی مانده که از شما می‌خواهیم انجام دهید. از جمله برآورده‌شدن آخرین آرزوی مرحوم داود رشیدی که تعیین وضعیت زمینِ کنارِ سالن سنگلج بود. خوشحالیم که شهرداری خوش چهره و خوش قلب چون شما داریم و امیدوارم به ما کمک کنید تا بتوانیم «خانه عروسک» را بسازیم.  بعد از این صحبت‌ها، محمدباقر قالیباف از نامگذاری یکی از سالن‌های اصلی مجموعه پردیس تئاتر تهران که در دهه فجر افتتاح خواهد شد، به یاد مرحوم داود رشیدی، به نام ایشان خبر داد.

تقدیر از پیشکوت عرصه نمایش با حضور شهردار تهران

در ادامه رضا فیاضی نویسنده و بازیگر پیشکسوت، روی صحنه رفت و قصه خود از همکاری با مریم معترف را بیان کرد. بعد از پخش کلیپ مصاحبه با مریم معترف، قطب‌الدین صادقی روی صحنه رفته و نامه رکن‌الدین خسروی از لندن خطاب به اکبر زنجان‌پور را قرائت کرد و کلیپ مصاحبه با زنجان‌پور پخش شد.

ششمین جشنواره تئاتر شهر

اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر ظهر امروز با حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران، محمود صلاحی رییس و  امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی شفیعی مدیر امور نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان، پیمان شریعتی رییس تئاتر شهر، داریوش اسد‌زاده ، مرضیه برومند، ایرج راد، اصغر همت، جهانگیر الماسی، اردشیر صالح پور، گوهر خیراندیش، حمیدرضا نعیمی و بسیاری از اهالی و دوستداران تئاتر و جمعی از مدیران شهرداری تهران با اجرای فرزاد حسنی در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر شهر تبدیل به برندی بسیار مهم در حوزه تئاتر کشور شده است، گفت: جشنواره ششم را در هشت بخش تخصصی و با ۶۲ نمایش، با ۱۴۵ اجرا و با حضور ۱۲۰۰ هنرمند از ۲۸ آذر کلید زدیم.

حمایت از اجرای عمومی برگزیدگان جشنواره

صلاحی ادامه داد: شهردار محترم تهران، درخواست و تاکید دارد که در تهران همانند شهرهای مدرن دنیا، شهرداری باید فرهنگ و هنر را پشتیبانی کند. در این میان هنر نمایش و تئاتر جلوه بیشتری دارد چون مادر هنرهاست. وی افزود: خوشبختانه در این شش دوره با همراهی همه هنرمندان این جشنواره رونق بیشتری گرفته است. امیدوارم همه این ۶۰ اثر برگزیده بعد از جشنواره با حمایت شهردار تهران و شهرداری تهران بتوانند اجرای عمومی شوند. وی با اشاره به تاکیدهای شهردار تهران با بیان اینکه کالبد سخت شهر مقداری کامل شده است، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برگزاری چهارشنبه‌های هنر، تولد ماه، موسیقی پیامبر مهربانی و جشنواره فیلم شهر و جشنواره تئاتر شهر تلاش کرده تا رابطه خوبی با هنرمندان داشته باشد گرچه هنوز در موضوع فرهنگ و هنر جای کار زیادی داریم که در همین راستا باید ۶۰ تئاتر برگزیده امشب در طول سال هرشب در پردیس تئاتر تهران، فرهنگ‌سراها و دیگر تماشاخانه‌های سطح شهر اجرا داشته باشند.

تجلیل از داریوش مودبیان؛ هنرمند پیشکسوت تئاتر

بخش دیگر برنامه تقدیر از ۵۰ سال فعالیت هنری استاد داریوش مودبیان در حوزه نمایش بود. این تقدیر با حضور ایرج راد دیگر پیشکسوت هنر نمایش و از دوستان صمیمی مودبیان، محمدعلی نجفی و محمود صلاحی انجام شد.

ایرج راد در آیین تجلیل از داریوش مودبیان گفت: من در ایام نوجوانی با داریوش آشنا بودم. او از همان ابتدا تلاش در عرصه‌های متفاوتی را تجربه کرد، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و ترجمه. او از همان سال‌ها علاقه‌مند بود که بر کلمات انگلیسی و فرانسوی احاطه داشته باشد. تاثیر او بر جامعه آکادمیک هنر تئاتر بر کسی پوشیده نیست و خوشحالم که امشب در شب تجلیل وی در کنار او هستم.

جای خالی علی نصیریان در اختتامیه تئاتر شهر

مودبیان هم در این آیین گفت: بسیار دوست داشتم که استادم، علی نصیریان نیز در این جمع در کنار ما می‌بودند. من همچنان که جای خالی او را احساس می‌کنم، سلام ویژه او را هم به شما می‌رسانم.

وی افزود: تجلیل از من می‌تواند به شما جوانان امید بدهد. چون در تمام این ۵۰ سال هنر تئاتر برایم جدی بود، حتی زمانی که نقش‌های کمدی ایفا می‌کردم.

اهدای جوایز موسیقی و بخش خیابانی

جوایز بخش موسیقی با حضور مریم معترف، جهانگیز الماسی و انصافی اعطا شد. جوایز برگزیده بخش خیابانی به سامان شیرنسب برای نمایش «موفقیت»، تقدیر از موسیقی بخش کودک و نوجوان پویا موهایی برای نمایش سفر به آینده و جایزه برگزیده بخش کودک و نوجوان به سهند بهادری برای نمایش بز زنگوله به پا اعطا شد.

در بخش خیابانی نیز سه جایزه توسط داوران اهدا شد: آنوشا علی نپاد برنده جایزه ویژه هیئت داوران، مجتبی دربندی کارگردان نمایش ژیلت و نمایش افسانه ننه ماهی برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد. حسین تبریزی برای نمایش بز زنگوله پا در بخش ساخت ماسک و گریم تقدیر شد. از بازیگر کودک امیرمهدی ملکی برای نمایش رویاهای کودکانه تقدیر به عمل آمد و هلیا نصراللهی برای نمایش ردپای نی نی نو برگزیده شد.

در بخش طراحی صحنه و نور حمید سلامی برای نمایش زمستان برگزیده شد. همچنین در بخش طراحی صدا علی کلانتری برای نمایش فک تقدیر شد و جایزه ویژه هیئت داوران هم به گروه نمایش سانتی متر رسید.

نجفی: تحویل تئاتر نصر به شهرداری تهران

محمدعلی نجفی شهردار تهران در این مراسم گفت: طی قراردادی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی منعقد کردیم، روز شنبه تئاتر نصر تحویل شهرداری تهران خواهد شد و بلافاصله فعالیت های عملیاتی برای تبدیل تئاتر نصر به موزه تئاتر شهر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به نقش موثر هنرمندان در پیشبرد اهداف و ماموریت‌های مدیریت شهری، گفت: اگر ما اصرار داریم که شهروندانی آگاه، مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌پذیر داشته باشیم، در این مسیر هنر به طور خاص می‌تواند به ما به عنوان یک نهاد اجتماعی کمک کند.

به گفته نجفی یک ابزار پر قدرت و تاثیر گذار در اختیار هنرمندان تئاتر قرار دارد که می توانند شهروندان را تحت تاثیر قرار داده و روح مسئولیت‌پذیری و مشارکت پذیری را در شهر بدمند.

هنرمندان تئاتر شهرداری را در آسیب های اجتماعی همراهی کنند

وی با ابراز خرسندی از ارتباط بسیار خوب و مثبت هنرمندان با شهرداری در سال های گذشته، ابراز امیدواری کرد که از این به بعد نیز این ارتباط دو طرفه، مستقیم تر، عمیق تر و دقیق تر بوده و در راستای هدف ایجاد آرامش و آسایش برای شهروندان باشد.

شهردار تهران یادآور شد: مسئولیت پذیری و مشارکت جویی جزئی از این هدف است که باید به عنوان توصیه به شهروندان مد نظر قرار دهیم، در این میان قطعا هنر نمایش می تواند به ما کمک شایانی داشته باشد.

وی نفوذ غیر مستقیم به عمق روح و ناخودگاه مردم را یکی از مزیت های هنر تئاتر دانست و گفت: این نفوذ هنر تئاتر قطعا بسیار معنوی و تاثیرگذار خواهد بود؛ همانطور که امروز حتی در مباحث اخلاقی و توصیه به پایبندی به ارزش ها نیز مورد قبول است که اصولا اخلاق یک موضوع و مقوله غیر زبانی است و نمی شود از طریق زبان و بیان، افراد را متخلق به اخلاق خوب کرد و یا آنها را به انجام کارهای خوب اخلاقی وا داشت.

نجفی تاکید کرد: آنچه می تواند اخلاق جامعه را تغییر دهد، ابزارهایی است که به صورت ناخودگاه به ذهن و روح مردم نفوذ کرده و تعالیم خود را منتقل کند. از این رو هنرمندان در عرصه تئاتر باید با توجه به مسئولیت مهم اجتماعی که بر دوش دارند از این هنر استفاده کرده و ما را برای رسیدن به اهداف مد نظر در اداره شهر کمک کنند.

شهردار تهران در ادامه از برگزاری شش دوره جشنواره تئاتر شهر به عنوان یک اقدام بسیار شایسته یاد کرد و گفت: این جشنواره در حوزه مسئولیت های مستقیم مدیریت شهری برای دستیابی به شهری برای زندگی قابل تعریف است که امیدوارم در سال های آینده با ابعاد بزرگ‌تر، نتایج عمیق تر و تاثیرات بیشتری برگزار شود.

افتتاح موزه تئاتر پایتخت

وی ادامه داد: بدون شک این جشنواره نکات قوت زیادی داشته و نقاط ضعفی هم در جشنواره وجود دارد که امیدوارم با راهنمایی، بیان نظر و انتقادات بتوانیم برای سال های بعد آن نقاط ضعف را برطرف کنیم. البته نمی گویم یک جشنواره تئاتری در حد جشنواره های فرانسه و اسکاتلند داشته باشیم اما وقتی این جشنواره در یک بازه زمانی معین برگزار می شود، باید به نوعی همه فعالیت های فرهنگی و هنری تحت تاثیر آن جشنواره و متاثر از نتایج جشنواره باشند که در حال حاضر اینگونه نیست.

نجفی ضمن تقدیر از همه زحمت کشان در برگزاری جشنواره تئاتر شهر و گروه های نمایشی حاضر در این جشنواره یادآور شد: همانطور که جشنواره های فجر فضای عمومی هنری کشور را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، امیدوارم جشنواره تئاتر شهر نیز در سال های آینده همین تاثیر را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تعیین تکلیف مجموعه «تئاتر نصر» در خیابان لاله زار خبر داد و گفت: حدود ۱۰ سال پیش استاد عزت الله انتظامی درخواست کردند تئاتر نصر دوباره به هنرمندان تئاتر برگردد و به عنوان موزه تئاتر تجهیز و آماده شود چرا که همه ما می توانیم رد پای تاریخ فرهنگی کشور را به نوعی در تئاتر نصر ببینیم؛ جایی که بسیاری از بزرگان هنر نمایش روی صحنه رفتند و در آنجا با هنر خودشان مردم را مسحور کردند.

شهردار تهران تصریح کرد: شهرداری تهران و بعضی نهادها و ارگان‌های دیگر از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همان دوره تا به امروز برای تحقق این خواسته تلاش کردند؛ در نتیجه عرض می‌کنم که بالاخره دیروز قرارداد واگذاری و خرید تئاتر نصر توسط شهرداری تهران به امضا رسید. در پایان مراسم هم برگزیدگان بخش‌های مختلف ششمین جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =