اجرای نمایش در جشنواره تئاتر شهر

برای سومین جشنواره تئاتر شهر

این مطلب را برای بولتن سومین دوره جشنواره تئاتر شهر نوشتم.

به نام خدا

پرده نمایش به کنار می‌رود، پا به صحنه هستی می‌گذاریم، روزگارانی بر آن قدم می‌زنیم، از صحنه خارج می‌شویم و پرده می‌افتد. اما دوباره و چندباره، آدمیانی دیگر بر صحنه می‌آیند و می‌روند و دایره زندگی، بر همین مدار می‌چرخد. در باب شباهتِ هنر نمایش با زندگی سخن بسیار است. هنر نمایش تقلید زندگی و یا به عبارت بهتر تصویر زندگی و تمرین زندگی است. این تصویر خودش می‌تواند جلوه و شخصیتی بیابد و در روایت با دیگر شخصیت‌ها و ماجراها و فراز و نشیب‌ها، زندگی را بسازد. حال اگر این امر، به اخلاق و حقوق شهروندی مزین و به هویت ایرانی و اسلامی معطر شود و بعد به صحنه‌ی نمایش بیاید، می‌تواند سبک زندگی ما را هم بسازد. این گونه است که فرهنگ، از طریق هنر تئاتر، در شهر رواج می‌یابد و قوت و قدرت می‌گیرد.

آنچه گفته شد، در سومین جشنواره‌ی تئاتر شهر به‌عینه دیده شد و باید گفت که عواملی چند هم به یاری آمدند تا زمینه‌ی فرهنگ‌سازی و ترویج سبک زندگی اخلاقی و معنوی از مسیر این جشنواره، فراهم‌تر شود. یکی آنکه استادان و استخوان ‌خردکرده‌های عرصه‌ی هنر به میدان و به یاری آمدند تا جشنواره، رونق و رواج بیشتری بگیرد. دیگر آنکه نسل تازه‌نفس و جوان هم به یُمن عشق و به پشتوانه‌ی حضور پیشکسوتان و حرفه‌ای‌ها پای به صحنه گذاشتند تا به سومین جشنواره‌ی تئاتر شهر، طراوت و شادابی ببخشند. حضور آنان چنان پررنگ و شورانگیز بود و کارهایشان – حتی آنها که نام آماتور را بر خود داشتند – چنان زلال و صمیمی، که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را بر آن داشت تا حمایت‌هایش را از جوانان، جدی‌تر به انجام و سرانجام برساند. این را بی‌تردید باید از ثمرات و اثرات این جشنواره دانست که این گونه دست سازمان فرهنگی هنری و نسل امروز هنر نمایش را در دست هم گذاشت تا از دل این اتفاق مبارک، شهر و خاصه پایتخت ایران، به عنوان شهر مهربانی و اخلاق، بیشتر بر صحنه‌ی نمایش بدرخشد و جلوه‌گر شود.

بگذارید به جای افزودن بر کلام، نوشته خود را با شکرگذاری و قدردانی به نقطه‌ی پایان برسانم. نخست، خداوند را شاکریم که این فرصت مغتنم را رقم زد و یاری‌مان داد تا چنین رویداد ارزشمندی به بهترین شکل برگزار شود. و بعد سپاس از دبیر و همه‌ی همکاران و همراهان سومین جشنواره‌ی تئاتر شهر که با بودنِ موثر خود، آن را به فرجامی خوش رساندند. همچنین قدردان پیشکسوتان، جوانان هنرمند و همه‌ی شهروندان شریف و هنرشناسی هستیم که جشنواره را به درستی از آن خود دانستند. سپاسگزار همه‌ی آنانیم و یقین داریم که پس از این هم تنهایمان نخواهند گذاشت تا برای اجرای نمایش اخلاق در صحنه‌ی زندگی و شهر بکوشیم و گام برداریم.

امیر عبدالحسینی

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

و رییس شورای سیاستگزاری سومین جشنواره تئاتر شهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 16 =