شاهرخ دیلمقانی - یعقوب امدادیان - منوچهر نیازی - احمد اسفندیاری - محمدحسین ایمانی - محمو شالویی - حبیب الله آیت اللهی- اکسپوی تهران

آرت اکسپوی تهران

در سال ۱۳۸۷ مسئولیت ساماندهی و برگزاری نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی (اکسپو) با مشارکت نگارخانه‌داران از سوی دکتر محمود شالویی –مدیرکل وقت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- به من سپرده شد و به عنوان دبیر آرت اکسپوی تهران منصوب شدم. در قدم اول با تشکیل شورای هنری متشکل از استادان پرویز کلانتری، ابراهیم حقیقی، یعقوب امدادیان، حسین خسروجردی، عبدالمجید حسینی‌راد و فریال سلحشور چگونگی اجرای رویداد مورد گفت‌و گو و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد تا نگارخانه‌ها در قالب فراخوان دعوت و بر اساس فهرست هنرمندان و کیفیت آثار مورد ارائه‌شان برای حضور در اکسپوی تهران انتخاب شوند.  

 ۱۷۶ نگارخانه درخواست حضور در اکسپوی ۸۷ را داشتند که از آن میان ۵۵ نگارخانه به همراه موسسه توسعه هنرهای تجسمی، موسسه فرهنگی صبا،  بنیاد رودکی، گروه آفتاب و بنیاد حسن اسمعیل‌زاده برای حضور در اکسپوی تهران انتخاب شدند.

نگارخانه‌های حاضر در اکسپوی ۸۷ عبارت بودند از: آپادانا، آتبین، آتشزاد، آرته، آشیان نقش و مهر، آناهیتا، آیه، ارژنگ، افرند، امروز، امین، اویسی، ایوان سپید، بنفشه، پاسارگاد، پرتو، ثمین، حافظ، دریابیگی، روز، ساعتچی، سبحان، سبلان، سیحون، سیلک، سیما، شصت و شش، شمس، شمسه، شهرزاد، شیث، شیرازی، شیرین، عقیلی، فام، فرامرزی، فیروزنیا، کمال‌الدین بهزاد، کما‌ل‌الملک، کندلوس، گلبن، گلزاده، گیتا، ماه مهر، مجد، مژده، ملک، مهرین، نار، نقش جهان، نیازی، هفت آینه و هور.

قوانین و ضوابطی هم برای حضور در اکسپو مدنظر قرار گرفت. هنرمندان حتما باید از طریق نگارخانه انتخاب و معرفی می‌شدند. یک هنرمند نمی‌توانست از دو یا چند نگارخانه معرفی شود و لزوما هر هنرمند موظف بود که از یک نگارخانه مدیریت شود. برای هر نگارخانه یک غرفه ۹ متری در نظر گرفته شده بود. هر نگارخانه منتخب مجاز بود تا حداکثر با ۱۰ هنرمند و ۲۰ اثر در اکسپو حضور یابد قیمت‌گذاری آثار، پس از اعلام از سوی نگارخانه مرتبط، توسط شورای اکسپو هم بررسی و کارشناسی می‌شد و البته موارد دیگری هم در سیاست‌های برگزاری این رویداد مورد توجه قرار گرفته بود.

در نهایت نمایشگاه بزرگ فروش آثار هنری تهران (آرت اکسپو) از اول تا پانزدهم دی ماه ۱۳۸۷ در تالار وحدت تهران برگزار شد و در طی مدت زمان برگزاری به فروش کلی مبلغ ۲۸۷ میلیون تومان دست یافت.

در سال ۸۸ هم دوره دیگری از نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری تهران با دبیری من برگزار شد. اکسپوی سال ۸۷ را مدیریت هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت کرد، اما مقرر شد تا اکسپوی سال ۸۸ به صورت خصوصی برگزار شود. بر این اساس مرکز هنرهای تجسمی از منظر صدور مجوز و نظارت ورود پبدا کرد و قرار بر آن شد تا سازوکار برگزاری و ساماندهی این رویداد در بخش خصوصی انجام پذیرد. بر این اساس شورای عالی اکسپوی ۸۸ با حضور استادان و هنرمندان یعقوب امدادیان، عبدالمجید حسینی‌راد، ابراهیم حقیقی، جمشید حقیقت‌شناس، طاهر شیخ‌الحکمایی، علی شیرازی، مجید جوزانی و امیر عبدالحسینی شکل گرفت و شرایط و مقررات و چگونگی برگزاری این رویداد در عرصه اقتصاد هنر ایران مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. یعقوب امدادیان به عنوان مدیر هنری و محمدرضا فیروزه‌ای هم به عنوان مشاور هنری اکسپوی ۸۸ تهران برگزیده و معرفی شدند. در اکسپوی ۸۸، دیگر ار غرفه‌های نمایشگاهی و فروشگاهی خبری نبود و آثار ارائه شده توسط نگارخانه‌داران پس از تفکیک از منظر سبک و تکنیک و گرایش و موضوع، در گالری‌های خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شد.

نگارخانه‌های آتبین، آتشزاد، آثار، آشیان نقش و مهر، آناهیتا، ابراهیمی‌‍نژاد، اثر، اویسی، ایوان سپید، بنفشه، پاسارگاد، ثمین، جهان‌نما، روز، سبلان، شمس، شمسه، شهرزاد، شیرلزی، شیرین، عتیقی، عقیلی، کمال‌الدین بهزاد، کمال‌الملک، کندلوس، گلبن، گلزاده، گیتا، مهرین، نقش جهان، هف آینه، هما، هنر ایران و هور به همراه خانه هنرمندان، بنیاد حسن اسماعیل‌زاده، تعاونی نگارخانه‌داران و گروه آفتاب، آثار هنرمندان منتخبشان را در نمایشگاه بزرگ آثار هنری تهران (آرت اکسپوی ۸۸) ارائه کردند.

اکسپوی ۸۸ از ۱۹ بهمن تا ۱۰ اسفند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و فروش ۳۴۲ میلیون تومان را به دست آورد.

طراحی نشانه نمایشگاه بزرگ آثار هنری تهران (آرت اکسپوی تهران) توسط هنرمند گرامی حسین خسروجردی انجام شد. پوستر اکسپوی ۸۷ را علی وزیریان و پوستر اکسپوی ۸۸ را بیژن صیفوری طراحی و اجرا کردند. مهدی مرادی، محمد فراهانی، مهدی فدوی، محمد ریاضی، فریبا میرسعیدی، روشنک عباچی، سمر کمال، حسین مرادی، ایمان جهانی و امین ریاضی همکاران من در دبیرخانه آرت اکسپوی تهران بودند.

ترویج خرید و فروش آثار هنری، بسترسازی برای فعالیت نگارخانه‌ها، اشاعه فرهنگ خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی در بین تمام اقشار جامعه، تمرکر بر ارتباط هنرمندان با نگارخانه‌ها به عنوان مدیران اقتصادی، سوق دادن هنرمندان جوان به سوی نگارخانه‌ها، ساماندهی قیمت‌‌گذاری آثار هنری و … به مهم‌ترین اهداف برگزاری اکسپو در سال‌های ۸۷ و ۸۸ اعلام شده بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نوزده =