اختتامیه سومين دوسالانه ملي پوستر طلوع - 1391

برای سومين دوسالانه ملی پوستر طلوع

این مطلب را در سال ۹۱ و به عنوان دبیر سومین دوسالانه ملی پوستر “طلوع”، برای مقدمه کتاب آثار این رویداد نوشتم.

به انتظاری روشن و  پرتکاپو نشستن و جهان را زیبا و عادلانه خواستن، خواسته‌ي همه‌ی جان‌های آزاده‌ی جهان است و در این میان، همه‌ی ادیان الهی، پیروان خود را به ظهور نجات‌بخشی وعده داده‌اند که از راه می‌رسد و بساط ظلم را سرنگون می‌کند. و چه خوش است و غرور‌انگیز که زیباترین تجلی این تفکر، در نزد ایرانیان مسلمان است و چه سعادتی که این اندیشه‌ی انتظار، امروزه بیش از هر روز گذشته‌ای در ذهن و زبان مردم ما جاری است. و این خود، اوج هنرمندی است و هنرمندانه دیدن ساحت جهان، بی نیاز به خلق و آفرینش اثری. اما آن گاه که این تفکر، با هنری از هنرهای معاصر آمیخته می‌شود، وزانتي افزون مي‌يابد؛ چرا که مفهوم هنرمندانه و زیبای انتظار و چشم‌به‌راهی برای موعود، خود با زبان هنر در آمیخته و بدین زبان بیان شده است.

سومین دوسالانه‌ی ملی پوستر”طلوع”، فراتر از يك رويداد هنري، ارج نهادن به ارزش‌هاي والايي است كه ذهن و نگاه هنرمندان به تصوير كشيده است و به نیکی نشان می‌دهد که چگونه تفکر جلیل و جمیل انتظار و عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی، جامه‌ای از هنر فاخر به تن کرده است تا آراسته‌ترین جلوه‌ی ظهور و حضور خود را در قالب پوسترهاي هنرمندانه به نمایش بگذارد. اما واقعيت انكارناپذير اين است كه المان‌ها، عناصر تصويري و موتيف‌هاي متناسب با اين مضامين چندان فراوان نيستند و اين امر دست پوسترسازان را مي‌بندد و كارشان را دشوار مي‌كند. از اين روي تنها هنرمنداني كه اعتقاد و خلوص را با خلاقيت بياميزند، مي‌توانند از كليشه‌هاي رايج فراتر بروند و دست به نوآوري بزنند. اكنون دوسالانه پوستر “طلوع” به عنوان محملي براي رقابت، اين فرصت را براي طراحان فراهم مي‌آورد كه همه اعتقاد و ايمان و توانمندي و هنر خود را به كار بندند و در قالب پوسترهاي طلوع به صحنه رقابت بياورند.

نبايد از ياد برد كه پوستر در جهان امروز به عنوان ابزار ارتباطي نوين، نقش ارزنده‌اي در ارتباط و اطلاع‌رساني به مخاطبان دارد و به همين دليل ابزار مناسبي براي ارائه مفاهيم اميد و انتظار به بهترين شكل و شيوه ممكن است زيرا كه از سويي مخاطبان فراواني به تماشاي پوستر مي‌نشينند و از ديگر سو شيفتگان و محبان حضرت بسيارند و اين همپوشاني، به معناي اثرگذاري عميق مفاهيم انتظار از طريق اين هنر است.

از اين منظر است که هنرمندان فراوانی، به جان و دل شتافتند و روایتی شیداگونه از این اشتیاق و انتظار به ظهور منجی را در قالب پوستر ترسیم کردند تا این رقابت معنوی، شوری دوچندان به خود بگیرد. این هنرمندان عدالت‌طلب، که نبض جامعه و روزگار خود را به دست دارند، با  این اقبال و استقبال، به اثبات رساندند که همه‌ی یک ملت، در این انتظار شکوهمند سهیم‌اند و دل‌های منتظران حضرتش، برای روزی که ظهور کند و جهان رنگ عدل و انصاف به خود بگیرد، می‌تپد و لبریز از شوق است. از همین روی، خاصیت آیینگی این هنرمندان، جای قدردانی دارد که چگونه به نمایندگی از همه‌ی مردم کشور خود، تمنای طلوع منجی را به تصویر کشیدند.

باید قدردان و سپاسگزار همه‌ی آنان بود که با جان و دل همراه شدند تا سومین دوسالانه‌ی “طلوع” به قدر وسع خود، آبروداری کند و میراثی بر جای بگذارد از انتظار زیبای یک جامعه برای روزی که عدالت بر جهان حکم براند. همچنين قدردان حضور والا هنرمندان نيك‌انديش؛ قباد شيوا، مصطفي گودرزي، فرزاد اديبي، محمدرضا دوست‌محمدي و پريسا تشكري هستم كه با حضورشان در هيأت داوري، جلوه ديگري به اين رويداد بخشيدند و هنرمند گرامي مسعود نجابتي كه مروري بر پوسترهاي مذهبي‌اش، ‌‌‌بخش جنبي سومين دوسالانه ملي پوستر طلوع را رقم زد. اما نیک می‌دانم که سپاس‌گزاردن بر این همه مهربانی و هنرنمایی‌، در توان نیست، پس سخن کوتاه می‌کنم، بدین امید که حضرت صاحب زمان (عج)، خود پاداشی شايسته به این شیفتگان و منتظرانش دهد.

اميرعبدالحسيني

دبير سومين دوسالانه ملی پوستر طلوع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =