هشتمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران

در سال ۸۶ با حکمی از سوی هنرمند ارجمند سید مسعود شجاعی طباطبایی به عنوان دبیر اجرایی هشتمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران منصوب شدم. برگزاری هفت دوره موفق دوسالانه کاریکاتور، جوایز مناسب و حضور داوران، مهمانان و هنرمندان برجسته از سراسر دنیا، این رویداد را در زمره ۵ جشنواره مهم کاریکاتور دنیا قرار داده است.

پس از تشکیل شورای سیاستگزاری مقرر شد تا این دوسالانه در ۴ بخش موضوعی، آزاد، کمیک استریپ و کاریکاتور چهره برگزار شود.

پس از ارائه موضوعات مختلف از جمله تبلیغات، ورزش، کنجکاوی، قدرت، تبعیض، پول و … رسیدیم، “پول” به عنوان موضوع بخش موضوعی دوسالانه انتخاب شد و برای بخش کمیک هم موضوع بدشانسی در نظر گرفته شد.

کامبیز درمبخش، جواد علیزاده، توکا نیستانی و بهرام عظیمی از ایران به همراه اولگ گوتسول از روسیه، ادواردو باپتیستائو از برزیل و فلورین دورو کریهانا از رومانی هم اعضای ۷ نفره هیأت داورن هشتمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران را شامل شدند.

نمایشگاه هشتمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران با ارائه ۶۵۰ اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی ۲۸ آبان ۱۳۸۶ در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

در این مراسم حبیب‌الله صادقی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره این نمایشگاه گفت: “در این دو سالانه شاهد حضور هنرمندان داخلی و خارجی هستیم و در سه روز آینده نیز دوسالانه مجسمه‌سازی آغاز خواهد شد. دو ماه دیگر نیز دوسالانه نقاشی را در صبا خواهیم داشت.”

وی در ادامه افزود: “یک ربع قرن در عرصه کاریکاتور ایران حضور داشته‌ام و این حضور در روزنامه‌های کشور جزو افتخاراتم است. از ابتدا کاریکاتوریست‌های کشور نقشی برجسته در کشور دارند. این نمایشگاه نیز مجموعه‌ای از آثار هنرمندان طراز اول کشور و دنیاست.”محسن زارع، رئیس موسسه صبا، نیز گفت: “نمایشگاه دوسالانه کاریکاتور با همکاری فرهنگستان هنر، وزارت ارشاد و خانه کاریکاتور ایران برگزار شده و قصد داریم در آن از بهمن عبدی و محمدرفیع ضیایی به عنوان کاریکاتوریست پیشکسوت تجلیل کنیم. به مناسبت هفته کتاب نیز در سالن لرزاده نمایشگاه کتاب‌های هنری ۱۵ ناشر برپا شده تا هنرمندان از کتاب‌ها بهره ببرند.”

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر هشتمین دوسالانه کاریکاتور، هم با اشاره به حضور بهترین کاریکاتوریست‌های داخلی و خارجی در دوسالانه گفت: “در این نمایشگاه ۷۰ درصد آثار به هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی تعلق دارد که در بخش‌های مختلف آزاد و موضوع پول آثارشان را ارائه داده‌اند. حضور ۹۰۰ هنرمند ایرانی در دوسالانه نویدبخش جایگاه والای این هنرمندان است.”

در پایان هم نمایشگاه هشتمین دوسالانه کاریکاتور شامل ۶۵۰ اثر به دست محمدرفیع ضیایی افتتاح شد و آثار هنرمندانی چون بهمن عبدی، داود شهیدی، محمدعلی بنی اسدی، محمدامین آقایی، حمید بهرامی، محمدعلی خلجی و بسیاری از هنرمندان ایرانی و خارجی در معرض دید علاقه‌مندان هنر کاریکاتور قرار گرفت.

این نمایشگاه تا ۲۲ آذرماه در موسسه صبا دایر بود.

هشتمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران حضور کاریکاتوریست‌های جوان و پیشکسوت در تالار اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران با معرفی برگزیدگان پایان یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون هنری وزیر ارشاد یکی از ویژگی‌های این دوسالانه را معرفی چهره‌های جوان دانست و گفت: “در اصل این هنر حلقه اتصال بین مردم و عقاید مطرح و هنرمندان خارجی است. در ایران از این هنر برای رفع معضلات اجتماعی استفاده می‌شود، در حالی که در کشورهای دیگر کمتر در طرح این مسائل از هنر کاریکاتور استفاده می کنند.”

محمدحسین ایمانی خوشخو در ادامه افزود: “این حرکت می‌تواند تحولی بزرگ در جامعه ایجاد کند و وزارت ارشاد در تلاش است تا زمینه رشد هنر کاریکاتور را ایجاد کند و شاهد شکوفایی کاریکاتورهایست‌های ایران در سایر کشورها باشیم.”

مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دوسالانه هم در این مراسم گفت: “برپایی دوسالانه های کاریکاتور در جریان همین مناسبات پیش گفته توانسته خود را در شبکه گسترده ارتباطات جهانی قرار دهد و بتواند از رهگذر این ارتباطات زمینه را برای اعتلاء هنر کاریکاتور در ایران فراهم آورد.”

وی در ادامه گفت: “در هشتمین دوسالانه ۹۰۴ کاریکاتوریست ایرانی حضور داشتند و بعد از آن کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا و لهستان بیشترین شرکت کننده را دارند. افزایش قابل توجه تعداد هنرمندان و کشورهای حاضر در هشتمین دوسالانه با حضور هنرمندان ۸۵ کشور دنیا از اهمیت و جایگاه آن در میان رویدادهای مشابه در جهان حکایت می کند.”

در این مراسم غلامعلی لطیفی درباره خصوصیات کاریکاتورهای بهمن عبدی و محمدرفیع ضیایی سخنرانی کرد و در ادامه نیز به این دو پیشکسوت کاریکاتور لوح تقدیر و جایزه سفر حج عمره اهدا شد. در پایان نیز نفرات برتر به این شرح اعلام شدند. در بخش موضوعی “پول” جیت کوئستانا از اندونزی جایزه بزرگ، الساندرو گاتو از ایتالیا جایزه اول، سیران جفرلی از آذربایجان جایزه دوم و حمید بهرامی از ایران جایزه سوم این بخش را به خود اختصاص دادند.

در بخش آزاد دی دی سو از اندونزی جایزه اول، میکیو ناکاهارا از ژاپن جایزه دوم، ماسافومی کیکوچی از ژاپن جایزه سوم را دریافت کردند. در بخش کمیک استریپ بهمن عبدی از ایران جایزه اول، مهدی علی بیگی از ایران جایزه دوم، ابوالفضل محترمی از ایران جایزه سوم را از آن خود کردند.

در بخش چهره نیز بزرگمهر حسین پور از ایران جایزه اول، آرش فرخی از ایران جایزه دوم، فیگورا تورسیوس از اسپانیا جایزه سوم و شیوا زمانفر از ایران جایزه ویژه بخش پاواراتی را دریافت کردند. همچنین هیأت داوران در هر بخش یک برگزیده انتخاب کرد که جایزه آنها از طرف بانک اقتصاد نوین اهدا شد.

در بخش چهره محمدرضا دوست محمدی از ایران، در بخش آزاد زنگ ژی دانگ از چین و در بخش کمیک استریپ نیز علی رادمند از ایران جوایز بانک اقتصاد نوین را دریافت کردند. مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز جایزه ویژه خود را در بخش موضوعی به الساندرو گاتو از ایتالیا اهدا کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =