اختتامیه جشنواره بین المللی موسیقی پیامبر مهربانی

جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی

جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی، یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که در زمان تصدی مسئولیتم در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساماندهی شد. این جشنواره طی ۲ دوره در سال‌های ۹۴ و ۹۵ برگزار در ایام هفته وحدت به دبیری دوست و همکار هنرمندم بابک ربوخه برگزار شد و من هم ریاست شورای سیاستگزاری و ریاست جشنواره را عهده‌دار بودم.

در دوره اول هنرمندانی از جمله ایرج نعیمایی، علی اکبر شکارچی، رضا مهدوی، کیوان پهلوان و کوثر علی شهبازی در ترکیب شورای سیاستگزاری حضور داشتند و در دوره دوم این جشنواره هم هیأتی متشکل از هنرمندان صاحب‌نام از جمله احمد پژمان (موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر)، اسماعیل تهرانی(نوازنده و آهنگساز)، کریم قربانی(نوازنده ومدرس موسیقی)،  رضا مهدوی (نوازنده، کارشناس و مدرس موسیقی)، کیوان پهلوان (نوازنده، کارشناس و پژوهشگر موسیقی نواحی و موسیقی ملل) و کوثرعلی شهبازی (نوازنده موسیقی عاشیقی) من را در شورای سیاستگزاری این رویداد همراهی کردند.

اولین دوره جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی

در اولین دوره این جشنواره ۸۰ هنرمند متشکل از ۴۰ هنرمند خارجی در قالب ۸ گروه از کشورهای آذربایجان، افغانستان، تاچیکستان، ترکیه، سنگال، عراق، گرجستان و مراکش و ۴۰ هنرمند موسیقی نواحی ایران در قالب ۸ گروه از استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان، گیلان، لرستان، مازندران به همراه گروه موسیقی سنتی نوا با مجموع ۶۴ اجرا حضور داشتند. تجلیل از موریس ژار (آهنگساز موسیقی متن فیلم محمد رسول‌الله(ص) ساخته مصطفی عقاد)، آی آر رحمان (آهنگساز موسیقی متن فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی)، لوریس چکناواریان (خالق سمفونی رسول عشق و امید) و عثمان محمدپرست (از سرآمدان موسیقی نواحی و آیینی خراسان) از دیگر بخش‌های اولین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی بود.

اختتامیه اولین دوره جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی:

آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی همزمان با میلاد رسول اکرم حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) هفتم دی ماه با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از مردم پایتخت، هنرمندان، میهمانانی از کنفرانس وحدت اسلامی و گروه‌های خارجی ۸ کشور اسلامی و گروه‌های داخلی استانه‌ای کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل، حجت‌الاسلام موسی موسوی قائم مقام و منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صلاحی رئیس، محمود عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از پیشکسوتان عرصه موسیقی از جمله لوریس چکناواریان، عثمان محمدپرست، رضا مهدوی، مانی رهنما، عاشیق شهبازی، کیوان پهلوان و… حضور داشتند.

جشنواره پیامبر مهربانی ارزنده و آموزنده بود

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی یکی از سخنرانان این جشنواره بود که یهد از تشکر از برگزارکنندگان گفت: جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی ارزنده و آموزنده است، چون ارائه الگوی مثبت یکی از بر‌ترین برنامه‌های تربیتی و نقش آفرین در فرهنگ عمومی است. وی افزود: در اسلام، بحث موسیقی حلال و حرام، جدی است. این جدیت، نشانه دقت فقه اسلامی و ظرافت فقهی است. حالا اگر توجه کافی صورت نگرفته، باید به آن توجه کرد. ما پیامبری به نام حضرت داود داریم که که مناجات هایش با خداوند موسیقایی بوده است.

دانشمندان معیار موسیقی حلال و حرام را پیدا کنند

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: دانشمندان باید معیار موسیقی حلال و حرام را با استفاده از دانش و علم روز و با کمک عالمان دینی، معین کنند. موسیقی مجالس لهو و لعب حرام و موسیقی مجالس سالم، حلال است. فطرت مردم هم با موسیقی حرام، سازگاری ندارد.

آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه افراد لاابالی ارتباطی با موسیقی حلال و سالم برقرار نمی‌کنند، تاکید کرد: در مجالس فاسد، موسیقی سالم و فاخر را نمی‌پسندند. دانشمندان برای مشخص کردن مرز موسیقی حلال و حرام اقدام کنند و ما هم در این راه حمایتشان می‌کنیم. باید توجه داشت که موسیقی که برای میلاد پیامبر ساخته شده باشد، قطعاً حلال است.

 احادیث پیامبر، یک دنیا پیام و ارزش اخلاقی دارد

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: متاسفانه ما هنوز وجود نبی اکرم(ص) را نشناخته‌ایم و به قدر کافی از وجود ایشان بهره‌مند نمی‌شویم. جوانان ما چند حدیث از پیامبر به یاد دارند؟ یک جمله کوتاه از حضرت محمد(ص) یک دنیا پیام و ارزش اخلاقی دارد.

آیت الله اراکی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر نیاز جامعه به همدلی و یکدلی گفت: اگر جامعه‌ای چندپاره شد، اسلامی نیست. شعر معروف سعدی که «بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند» ترجمه‌ای از یکی از احادیث پیامبر اسلام است. باید به ادبیات سرزمینمان که تاثیرگرفته از تعالیم اسلامی است، توجه کرده و به آن افتخار کنیم.

امیدوارم سال آینده سمفونی عاشورا را اجرا کنم

بعد از اجرای گروه موسیقی قوالی هنرمندان کشور افغانستان، یاد مرحوم نصرت علی‌خان گرامی داشته شد و لوریس چکناواریان به روی صحنه رفت. وی با تبریک تولد پیامبر بزرگ اسلام، رسول عشق و امید گفت: ارامنه همه ایرانی هستند؛ هر چند در دوران اشکانیان مسیحی یا زرتشتی شدند اما ایرانی‌اند.

چکناواریان ادامه داد: من از کودکی با دوستان مسلمانم و با آداب و رسوم ایرانیان بزرگ شدم. تمدن اسلام و ایران را مطالعه کرده‌ام و سال‌ها در محرم و عاشورای مسلمانان حضور داشتم. از کودکی موسیقی‌های محرم را جمع‌آوری می‌کردم تا اینکه موفق شدم سمفونی عاشورا را بنویسم. امیدوارم بتوانم این سمفونی را سال آینده اجرا کنم.

این هنرمند برجسته موسیقی در پایان گفت: روزهای فوق‌العاده‌ای است؛ چرا که در فاصله چند روز، دو پیامبر بزرگ خداوند متولد شده‌اند و پیروان ادیان توحیدی، همه خوشحالند.

اجرای رسیتال پیانوی مانی رهنما با دو قطعه پیامبر و شهید؛ بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی بود. بعد از رهنما، منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه قاره آسیا خاستگاه پیامبران بزرگ الهی بوده، گفت: قرن‌ها مردم این منطقه از اقوام مختلف و با ادیان متنوع در فضایی مسالمت آمیز زندگی کردند؛ چه در شرق آسیا، چه در شبه‌قاره و چه در خاورمیانه، زندگی مردم مبتنی بر تعامل و با همدلی همراه بوده است.

متکی اضافه کرد: آتش تفرقه به منطقه، تحمیل شده و با یک طراحی حساب شده و دقیق، عملیاتی شده است. کنفرانس وحدت اسلامی با هدف وحدت تشکیل شده و طی جلسات مختلف، نظرات خوبی مطرح شده است.

در ادامه برنامه با حضور محمد محقق معاون اجرایی رئیس جمهور افغانستان، از استاد لوریس چکناواریان خالق «سمفونی رسول عشق و امید» و استاد عثمان محمدپرست پیشکسوت موسیقی نواحی و خالق «نوایی» تجلیل شد.

چکناواریان بعد از تقدیر، در سخنانی کوتاه گفت: تنها وحدت دنیا موسیقی است؛ چرا که زبان موسیقی زبان خداوند است و نیاز به مترجم ندارد.

جز محبت از مردم چیزی نمیخواهم

عثمان محمدپرست هم که مورد تشویق ویژه مردم قرار گرفته بود، گفت: من فرزند همین مردم هستم؛ جز محبت از شما چیزی نمی‌خواهم. در همه جای دنیا رفتم و آنجا برنامه اجرا کردم اما مثل شما مردم پاک و خیری ندیدم و امروز بسیار خوشحال شدم که در کنار شما هستم.

رونمایی از آلبوم “پیامبر مهربانی” بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی بود که قطعات هنرمندان با موضوع حضرت محمد(ص) با پژوهش کیوان پهلوان، در قالب چهار لوح فشرده منتشر شده بود. پهلوان در رابطه با این آلبوم گفت: این مجموعه در ۲۰ سال با عشق گردآوری شده است و خوشحالم که در چنین روزی منتشر شد؛ امیدوارم به زودی کتاب مکمل این آلبوم هم به چاپ برسد.

در ادامه هم از هنرمندان کشورهای آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، سنگال، عراق، گرجستان، مراکش، پاکستان و هند، به همراه هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان، گیلان، لرستان و مازندران تقدیر شد.

پایان بخش مراسم نیز اجرای رپرتوار وحدت، با حضور ۸۰ هنرمند شرکت کننده در این جشنواره، با آهنگسازی بابک ربوخه و علی شهبازی بود که مورد استقبال ویژه مردم قرار گرفت.

دومین دوره جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی

در دوره دوم جشنواره ۹۹ هنرمند عرصه موسیقی هنرمند شامل ۵۳ هنرمند از کشورهای افغانستان، ازبکستان، الجزایر، پاکستان، تاجیکستان، تونس، قرقیزستان و قزاقستان و ۴۶ هنرمند موسیقی نواحی از دهلران، تایباد، تفرش، بیرجند، سنندج، اهواز، بهبهان، ترکمن صحرا و علی‌آباد کتول حضور داشتند و در مجموع ۶۸ اجرا را عهده‌دار شدند. پروفسور ژان دورینگ از کشور فرانسه نیز سخنران و مهمان ویژه این دوره از جشنواره بود.

احمد پژمان، اسماعیل تهرانی، کریم قربانی، کیوان پهلوان، بابک ربوخه، رضا مهدوی و امیر عبدالحسینی اعضای شورای سیاستگذاری دومین دوره جشنواره بین‌المللی پیامبر مهربانی بودند. در انتخاب و دعوت از گروه‌های داخلی و خارجی پرهیز از تکراری بودن نام کشورها و استان‌هایی که در دوره گذشته این رویداد حاضر بودند مد نظر قرار گرفت تا امکان بهره‌مندی از جمع‌آوری نغمات موسیقایی سایر استان‌ها و کشورها نیز فراهم آید.

نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه با حضور محمود صلاحی، رییس، امیر عبدالحسینی، معاون هنری و بابک ربوخه، مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری و کیوان پهلوان و رضا مهدوی، از اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره برگزار شد. 

محمود صلاحی با تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت سخنانش را آغاز کرد و گفت: روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه همزمان با اولین روز از هفته وحدت دومین جشنواره پیامبر مهربانی با اجرا در ۶ فرهنگسرای اندیشه، ارسباران، فردوس، بهمن، بهاران و خاوران آغاز به کار می‌کند. هشت کشور ازبکستان، افغانستان، الجزایر، پاکستان، تاجیکستان، تونس، قرقیزستان و قزاقستان در جشنواره حضور خواهند داشت و هنرمندان موسیقی اقوام ایران نیز از ایلام، اهواز، بهبهان، ترکمن، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، گلستان و مرکزی به اجرای برنامه می‌پردازند.

همچنین دومین جشنواره پیامبر مهربانی میزبان یک سخنران ویژه از کشور فرانسه و ۵۳ مهمان خارجی خواهد بود و روزی سه اجرا در فرهنگسراها خواهیم داشت. وی افزود: شورای انتخاب و بررسی آثار از موسیقیدانان حرفه‌ای تشکیل شده است و احمد پژمان، اسماعیل تهرانی، کریم قربانی، بابک ربوخه، امیر عبدالحسینی، کیوان پهلوان و رضا مهدوی این شورا را تشکیل می‌دهند. اختتامیه جشنواره نیز روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به اهمیت این جشنواره عنوان کرد: امیدوارم با برگزاری این جشنواره، دین موسیقیدانان به پیامبر گرامی اسلام ادا شود و بتوانیم اجراهای خوبی داشته باشیم. نکته‌ای که در این جشنواره روی آن تاکید می‌شود این است که جلوه‌های هنر باید برای به نمایش گذاشتن رحمت پیامبر اکرم (ص) بسیج شود و هنرمندان هم خوب استقبال کرده‌اند. موسیقی یکی از جلوه‌های هنر است که می‌تواند در ترویج فرهنگ و اخلاق در جامعه مؤثر باشد.

در ادامه امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با تشکر از ریاست سازمان افزود: از زمانی که ایشان مسئولیت  سازمان فرهنگی هنری را به عهده گرفتند توجه ویژه‌ای به هنر در حوزه‌های مختلف تجسمی، موسیقی، سینما، تئاتر و… داشته‌اند. اولین دوره جشنواره پیامبر مهربانی نیز سال گذشته با زحمات همکار خوبم یعقوب ربوخه، و استادان عزیز رضا مهدوی، علی اکبر شکارچی، کیوان پهلوان، کوثرعلی شهبازی، حجت‌الاسلام قاسمیان و همکاران خوبم در معاونت هنری  برگزار شد و امسال فرصت بهتری برای برنامه‌ریزی داشتیم تا هنرمندان را به‌گزین کنیم و کیفیت اجراها را بالاتر ببریم.  
 بابک ربوخه، مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری در سخنان کوتاهی بیان کرد: در جشنواره امسال هیچ گروهی تکراری نیست، حتی استان‌ها هم تغییر کرده و این نشان‌دهنده جدید بودن برنامه‌هاست. کشورهایی که حضور دارند نیز با سال گذشته متفاوت هستند. وی اضافه کرد: گروه‌های موسیقی از استان‌های ایران و از کشورهای خارجی از دو شب پیش آمده‌اند و مستقر شده‌اند. امیدوارم بتوانیم با وجود سختی‌های پرشمار کار، جشنواره خوبی برگزار کنیم تا مردم بتوانند موسیقی‌های کشورهای دیگر جهان را گوش کنند. 

پیامبر مهربانی یک همایش بزرگ جهان اسلام است

رضا مهدوی، از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره پیامبر مهربانی تصریح کرد: سال گذشته که این برنامه اجرا شد، من گفتم این یک همایش بزرگ جهان اسلام است که در تاریخ معاصر سابقه ندارد و نمونه این جشنواره را قبلاً نداشته‌ایم. چون توانسته موسیقی‌ای تحویل دهد که اقوام و مذاهب گوناگون ایرانی منتظر شنیدن آن بوده‌اند.  وی با بیان اینکه حتی جشنواره‌هایی مثل موسیقی فجر چنین ویژگی‌ای ندارند، افزود: پیشنهاد می‌کنم در جشنواره فجر امسال یک سالن به اجرای هنرمندان برگزیده جشنواره پیامبر مهربانی اختصاص دهند. 

در ادامه این نشست کیوان پهلوان، از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره پیامبر مهربانی گفت: . خیلی مهم است که حساسیت‌های منفی در موسیقی با برگزاری جشنواره‌هایی مانند پیامبر مهربانی هر روز دارد کمتر می‌شود. گروه‌هایی که سال گذشته دعوت شدند، فضا را به سمتی بردند که بین تشیع و تسنن وحدت اتفاق بیفتد و موسیقی به نزدیک‌تر شدن مذاهب کمک کند. هشت ماه است که داریم برای این جشنواره کار می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم به خوبی آن را برگزار کنیم. امسال گروه قوالی پاکستان را هم دعوت کردیم که یکی از گروه‌های برتر جهان هستند.  دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی ۲۲ تا ۲۵ آذر ماه امسال، همزمان با هفته وحدت در در فرهنگسراهای ارسباران، اندیشه، بهمن، بهاران، خاوران و فردوس با اجرای هنرمندانی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود. 

اختتامیه دومین جشنواره بینالمللی موسیقی پیامبر مهربانی

 دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» با تجلیل از گروه‌های شرکت‌کننده و دو پیشکسوت عرصه موسیقی به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد. در این مراسم که با حضور پرشور شهروندان اجرا شد،  آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری، اعضای شرکت کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، گروه‌های هنری شرکت کننده و بسیاری از چهره‌های فرهنگی و هنری حضور داشتند.
احمد نجفی، اسماعیل تهرانی، کیوان پهلوان، رضا مهدوی، شاهین فرهت، علی جهاندار، علی رستمیان، کریم قربانی و … از جمله چهره‌ها و هنرمندانی بودند که در مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی حضور داشتند. 

تاکید بر همدلی و هم زبانی

بابک ربوخه، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» در ابتدای این مراسم به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: تجربه نخستین دوره این جشنواره در سال گذشته و نیاز و اقبال جامعه هنری به پرداختن به موضوعی دینی و ارزشی موجب شد که برگزاری دومین دوره آن با ارتقای کیفی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: گردآوری قطعات و نغمات موسیقی، شناسایی بهترین‌های موسیقی ملل و فراهم‌آوری شرایط مطلوب برای اجرای آنها در اولویت کاری ستاد اجرایی این دوره از جشنواره قرار گرفت و تأکید بر عنصر همدلی و هم‌زبانی میان اقوام و امت اسلامی را از جمله مسائل مهم در این جشنواره قرار دادیم.

ربوخه تصریح کرد: ۱۸ گروه موسیقی از هشت کشور جهان اسلام و ۱۰ استان میهن عزیزمان ایران در مدت سه روز برگزاری این جشنواره به اجرای برنامه پرداختند و در مجموع ۶۸ برنامه موسیقی به اجرای عموم درآمد.

 همه جلوههای هنر در خدمت معرفی فرهنگ اسلامی و ارتقای فرهنگ

محمود صلاحی با عرض تبریک به مناسبت میلاد پیامبر مکرم اسلام و هفته وحدت گفت: به هنرمندانی که در این چند شب اجرا داشته‌اند و امشب نیز اجرا دارند، تبریک می‌گویم. امسال هشت کشور و ۱۰ استان در جشنواره پیامبر مهربانی حضور داشتند و هنرمندان متفاوت با سال گذشته بودند. انشالله این کار را آن قدر ادامه می‌دهیم تا هنرمندان همه کشورهای جهان که در این حوزه اثری تولید کرده‌اند، در این جشنواره حضور یابند.

وی ادامه داد: همه جلوه‌های هنر برای معرفی فرهنگ اسلامی است و قصد داریم از همه این جلوه‌ها برای ارتقای فرهنگی فرد و جامعه بهره ببریم، به ویژه در موضوعات دینی که همه هنرمندان حاضر می‌شوند و ادای دین می‌کنند. از کسانی که پشت در فرهنگسرا ماندند و به دلیل کمبود جا نتوانستیم میزبانشان باشیم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم سال بعد بتوانیم سومین جشنواره پیامبر مهربانی را بهتر برگزار کنیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان سخنان خود تاکید کرد: جایی که هنر در خدمت دین قرار می‌گیرد و محصول آن به بیرون عرضه می‌شود، قطعاً جایگاه ارزشمندی است که ما نیز باید در استمرار آن کوشش کنیم.

موسیقی پاک باعث تربیت درست جامعه میشود

آیت الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیگر سخنران مراسم بود که صحبت‌هایش را با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره پیامبر مهربانی آغاز کرد و ادامه داد: این جشنواره فضای بجا و سازنده‌ای را به وجود آورده که می‌توانیم پیرامون آن صحبت کنیم که من در این مجال تلاش می‌کنم به سه دانش اسلامی درباره موسیقی که می‌تواند برای همه ما قابل تعریف باشد، اشاره‌ای داشته باشم.

وی ادامه داد: «جهان‌بینی موسیقی و آواز» اولین دانش از سه دانش اسلامی است که در این عرصه حرف برای گفتن زیاد داریم چرا که رابطه جهان آفرینش و معاد، مسئله‌ بسیار جدی است که می‌تواند در ارتباط با موسیقی بررسی شود و همان‌گونه که در آیات شریف قرآن کریم می‌دانیم، پایان جهان با نفخ صور و آغاز جهان با نفخ صور همراه است که این شایسته تحلیل است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: «فلسفه آواز و موسیقی» دومین دانش اسلامی درباره موسیقی است که جای پژوهش زیادی دارد. هر آهنگی انرژی زاست و گاهی انرژی مثبت و گاهی منفی ایجاد می‌کند، در انسان نیز دو استعداد صعود و هبوط نهفته است. صدا و آواز با این دو استعداد رابطه مستقیم دارد و ممکن است یک موسیقی انسان را به اوج یا حضیض ببرد و به غفلت وا دارد. 

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: آوازها ارتباط مستقیمی با این دو بخشی که به آن اشاره کردم، دارند که بخشی از آهنگ‌ها، همان‌هایی است که نشاط‌آور است و در درون انسان، ذکر، حیات و زندگی را فعال می‌کند و می‌توان گفت این آهنگ مثبت به قدری اثرگذار است که حتی سایر زندگان و حتی جمادات را به حرکت می‌اندازد.

این عالم دینی با بیان اینکه در منابع دینی آورده‌اند که داوود پیامبر در صحرا آواز می‌خواند، ادامه داد: منتهی داوود یاد خدا را می‌گفت و کاری می‌کرد که جانوران و جمادات هم در حمد خدا با او هم صدا می‌شدند. 

وی با اشاره به روایات قرآنی در این زمینه، از اهالی موسیقی خواست تا در این عرصه‌ها وارد مباحث جدی شوند چرا که این موضوع یکی از جدی‌ترین مباحث فقهی در عرصه موسیقی است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به موضوع «فقه آواز و موسیقی» به عنوان سومین دانش اسلامی درباره موسیقی اشاره کرد و گفت: قطعاً باید چنین بحثی در حوزه فقه و موسیقی جدی گرفته شود. می‌توان کمیته‌ای از دانشمندان آواز و فقهای آشنا به فقه موسیقی را تشکیل داد که بتوانند با آن معیارهای فقهی را تنظیم کرده و از سوی دیگر دانشمندان هنر موسیقی با فرمول‌های صحیح، تعیین‌کننده «آواز پاک» در عرصه موسیقی باشند که اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم شاهد رشد و تربیت سازنده یک جامعه باشیم.

وی افزود: فضایی که آهنگ در آنجا ایجاد می‌شود، عنصری است که بعد از مضمون در ماجرای فقه موسیقی می‌تواند بررسی شود. این موضوع، بسیار مهمی است که با اجرای شکل درست آن می‌توانیم شامل محصولات معنوی ارزشمندی باشیم همچنان که در همین فضایی که حضور داریم و موسیقی در آن جریان دارد، یک محصول معنوی تولید شده است.

آیت‌الله اراکی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: اینکه در برخی از کنسرت‌ها ایراداتی گرفته می‌شود، از روی دلسوزی است چون ارزش‌ها ارزان به دست نیامده که ارزان از دست برود. ما اگر جوانان را در فضای منفی قرار بدهیم، قطعاً ارزش‌ها را نیز پایمال کردیم. آنچه ما می‌گوییم از روی محبت و ادای وظیفه‌ است و وقتی فضای سالم ایجاد شود، مطمئن باشید آن وقت کسی از کنسرت‌ها ایراد نمی‌گیرد.

تجلیل از خالق سمفونی پیامبر(ص)

از جمله برنامه‌های دیگر این اختتامیه می‌توان به خوانندگی علی الهادی، هنرمند لبنانی‌الاصل ساکن دانمارک اشاره کرد که قطعاتی را در منقبت پیامبر اسلام به ۳ زبان عربی، انگلیسی و فارسی اجرا کرد. یکی از قطعات او برای حضرت پیامبر اسلام(ص) و قطعه دیگربا عنوان موعود برای حضرت مهدی(عج) بود.

در اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» از دو چهره درخشان حوزه موسیقی نیز تجلیل به عمل آمد که نخستین آنها شاهین فرهت، آهنگساز و مدرس پیشکسوت موسیقی و سازنده سمفونی «پیامبر(ص)» در چهار موومان بود. 

این آهنگساز بعد از دریافت لوح تقدیر خود بیان کرد: مفتخرم که در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» شرکت کردم. ساخت اثری با موضوع پیامبر اکرم (ص) مسئولیت بسیار بزرگی برایم بود چراکه سمفونی با موضوع حضرت محمد (ص) ساخته نشده بود و بسیار خوشحالم که این افتخار نصیب من شد.

وی ادامه داد: این موسیقی کاملا در چارچوب سمفونی است اما هر «موومان» دربرگیرنده حالت و معنای خاصی است که در قسمت زندگی پیامبر، در قسمت دوم بعثت پیامبر، در قسمت سوم دوران بعد از بعثت و در قسمت چهارم پیروزی پیامبر مورد توجه قرار گرفته و امیدوارم فضای موجود که با تمام روح و حسم نوشته شده مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد.

 دومین چهره مورد تجلیل این مراسم، ژان دورینگ از کشور فرانسه بود که وی در ادامه به ارائه چشم‌اندازی از پیشینه موسیقی معنوی و عرفانی پرداخت.

اجرای موسیقی توسط گروه‌هایی از کشورهای پاکستان، افغانستان، تونس و قزاقستان و گروه علی آباد کتول، از دیگر بخش‌های برنامه اختتامیه و پایان بخش این مراسم نیز تقدیر از گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره بود.

شهرام صارمی، حسن آزاده‌فر، مهدی غلامی، محمد سالاروند، مصطفی بانیان و میثم طارقلی از هنرمندان و همکارانی بودند که در کنار من و بابک ربوخه عزیز امور اجرایی برگزاری جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی را بر عهده داشتند.‌لمللیی موسیقی پیامبر مهربانی را بر عهده داشتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =