امیر عبدالحسینی

ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام

برگزاری ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام، یکی دیگر از برنامه‌های ماندگاری بود که در زمان تصدی مسئولیتم در معلونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به انجام رساندم. در آن زمان مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌های معاونت هنری را به حمید نیرومند -هنرمند خوشنویس- واگذار کرده بودم و برای این رویداد هم استاد ایرج نعیمایی را به عنوان دبیر برگزیده بودم. ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام بنا بر ضرورت توسعه و ترویج خط ثلث که نماد فرهنگ اسلامی است و با یاد استاد فقید حضرت آیت‌الله سید مرتضی نجومی در آبان ماه ۹۳ برنامه‌ریزی و اجرا شد. در گام اول با استادان پیش‌کسوت و برجسته معاصر کشورمان از جمله استاد محمد حسین موحد قمی، استاد عبدالصمد صمدی، استاد احمد عبدالرضایی و استاد سید احمد حجت کشفی طرح موضوع و نکات مورد نظر این بزرگواران جهت اجرای کیفی رویداد مد نظر قرار داده شد.

در مرحله بعد استادان طراز اول معاصر در کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و امارات متحده عربی که در این عرصه پیشرو هستند شناسایی شدند. برخی از این هنرمندان مدعو در این رویداد علی‌رغم جوانی، در سال‌های اخیر صاحب عناوینی در مسابقات جهانی هستند. استادان سید احمد و عبدالرحمن دپلر و مصطفی پارل‌دار از کشور ترکیه، عدنان قزاز، علی الحسانی(رئیس انجمن خوشنویسان نجف اشرف)، علی کاظم العلی و صادق الحسینی از کشور عراق، محمد فاروق الحداد استاد سوری مقیم کشور امارات متحده عربی و رزاق صادقا از کشور سوریه، همراه با آثار ارزشمند خود در این رویداد حضور داشتند. هم چنین آثار استادان ایرانی از شهرهای مختلف جمع‌آوری گردید و فراخوان دعوت از هنرمندان ایرانی نیز منتشر شد و متعاقبا اکثر قریب به اتفاق هنرمندان ثلث‌نویس کشورمان از تهران و استان‌های مختلف آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند.

این رویداد در ۵ بخش طراحی شد:

الف) بخش استادان فقید: در این بخش آثار ۴ استاد فقید معاصر حضرت آیت‌الله استاد سید مرتضی نجومی، حجت الاسلام استاد حبیب ا… فضائلی، استاد شیخ احمد نجفی معصومی زنجانی و استاد محمد رضا قنبری با هماهنگی خانواده این بزرگواران به نمایش در آمد.

ب) بخش استادان مدعو: در این بخش آثار استادان خارجی دعوت شده به رویداد و استادان و هنرمندان مدعو صاحب نام ایرانی به نمایش گذاشته شد.

ج) بخش هنرمندان ایرانی: آثار هنرمندان ثلث‌نویس کشورمان (که از طریق فراخوان، آثار خود را به نمایشگاه ارسال کردند) برای نمایش در این بخش انتخاب شد.

د) بخش کارگاه که در ۳ بخش نقد و بررسی آثار هنرمندان ایرانی، پرسش و پاسخ و کارگاه آموزشی توسط استاد سید احمد دپلر برگزار شد و مورد استقبال بی‌نظیر قرار گرفت و به مدت ۵ ساعت به طول انجامید. همچنین برنامه دیدار و گفتگوی صمیمانه استادان میهمان با استادان ایرانی در دارالکتابه مصلی برنامه‌ریزی و نشست آموزشی و پژوهشی مطلوبی اجرا شد.

ه) بخش تقدیر که در این بخش علاوه بر استادان میهمان از استاد عبدالصمد صمدی به عنوان پیشکسوت خوشنویسی کشورمان در خط ثلث و نسخ تقدیر به عمل آمد.

بخش کارگاه و نشست علمی هم ۸ بهمن ۹۳ با حضور میهمانان خارجی آغاز و تا ۱۰ بهمن ادامه یافت و همه روزه با اجرای برنامه‌های تخصصی پذیرایی حضور چشمگیر هنرمندان مختلفی از سراسر کشور بود. لازم به ذکر است به دلیل استقبال هنرمندان سراسر کشور ادامه نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ماه در نظر گرفته شد.

در بخش استادان فقید ۲۸ اثر از ۴ استاد، در بخش استادان مدعو ۸۹  اثر از ۲۶ استاد برگزیده ایرانی و خارجی و در بخش هنرمندان ایرانی تعداد ۹۶  اثر از ۴۱  هنرمند به نمایشگاه راه یافت و در معرض دید علاقمندان گذاشته شد.

پیرو هماهنگی به عمل آمده با موزه آستان قدس رضوی، یازدهم بهمن ماه استادان مدعو به مشهد مقدس اعزام و به زیارت مرقد مطهر امام هشتم (ع) مشرف شدند و هم چنین بازدید از موزه آستان قدس رضوی و دیدار با استادان و هنرمندان مشهد از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده بود که طی دو روز اجرا شد. و پس از اهداء سوغات و هدایای متبرک، استادان میهمان رویداد ثلث نویسان معاصر جهان اسلام از شهر مشهد مقدس به کشورهای خود بدرقه شدند.

به لحاظ برگزاری مطلوب و رضایت استادان شرکت‌کننده در این رویداد، بخشی از آثاراستادان کشورهای ترکیه و عراق به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهدا شد. رییس محترم انجمن خوشنویسان نجف اشرف و چهار استان تحت پوشش طی نامه‌ای به شهردار محترم تهران از برگزاری این رویداد و توجه به توسعه و گسترش این خط اسلامی تشکر و قدردانی نموده است.

پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران این حرکت ارزشمند برای نخستین بار با رویکرد توسعه و ترویج خط ثلث رخ داد و مورد استقبال و تائید استادان داخلی و خارجی قرار گرفت.

با توجه به اینکه موضوع این نمایشگاه آیات و احادیث مرتبط با اهل بیت (علیهم السلام)، حدیث غدیر، چهارده معصوم و روایات مرتبط با مقام حضرت امیرالمومنین علی (ع) در نظر گرفته شد، آثار برگزیده این رویداد می‌تواند به عنوان طرح اولیه تابلو فرش‌های مذهبی در اختیار اتحادیه‌های طراحان و تولید‌کنندگان تابلو فرش‌ها قرار گیرد.

نمایشگاه ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام بهمن ماه ۹۳ در موزه امام علی(ع) برگزار شد و نقطه عطفی در سیر تاریخ این خط به شمار ‌آمد که برآیندی از شیوه و تسلط خوشنویسان ثلث ایران در کنار هنرمندان صاحب‌نام جهان اسلام را به نمایش و قضاوت گذاشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =